16 Οκτωβρίου 2020
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Οι θέσεις του κυρίου Τσακαλώτου είναι πάντα ενδιαφέρουσες, όσον αφορά την οικονομία. Έχουμε νωπές τις θέσεις του από την διακυβέρνηση και, βεβαίως, θέλω να κάνω ορισμένα σχόλια πάνω στις σημερινές σας τοποθετήσεις. Θα απαντήσουν και οι Υπουργοί, φυσικά. Θέλω να πω ότι σαφέστατα και η Κυβέρνηση γνωρίζει τι γίνεται στην ευρωπαϊκή οικονομία και στη διεθνή, γιατί ξεκινήσατε από τη διεθνή, και σαφέστατα γνωρίζουμε ότι υπάρχουν αποκλίσεις στις οικονομίες και αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα της Ένωσης και γίνεται προσπάθεια για σύγκλιση, αλλά νομίζω ότι οι θέσεις μας ξεκινάνε από διαφορετικές αφετηρίες και επιδιώξεις. Έχουμε άλλους δρόμους, δηλαδή, για να πετύχουμε τ ον ίδιο στόχο της σύγκλισης. Η ιστορία πιστεύω ότι δικαιώνει την δική μας πολιτική.
Αναφερθήκατε σε τρία θέματα. Στον εκσυγχρονισμό του κράτους και στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Πρέπει να παραδεχτείτε ότι τον τελευταίο χρόνο, σε αυτόν τον τομέα τουλάχιστον, έχουν γίνει άλματα, πράγματα που δεν έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια και αναφερθήκατε και στην πράσινη οικονομία. Γνωρίζετε βέβαια ότι γίνεται μία μεγάλη προσπάθεια για την στροφή στην πράσινη οικονομία και ότι πολλά κεφάλαια και ήδη ο προγραμματισμός ενός σημαντικού μέρους από τους πόρους του Ταμείου Ανάπτυξης θα στραφεί προς την πράσινη ανάπτυξη.
Τώρα, όσον αφορά τη στασιμότητα των μισθών, νομίζω ότι εδώ κάνετε ένα λάθος. Κάνετε λάθος διότι το πραγματικό εισόδημα των εργαζομένων αυξάνεται μέσα από τις μειώσεις των φόρων και των εισφορών και των επιβαρύνσεων που έχει ήδη κάνει η Κυβέρνηση. Αυτό σημαίνει ότι υπάρχει μεγαλύτερη αγοραστική αξία και δεν έχει σχέση με την αριθμητική αύξηση των μισθών. Άρα και σε αυτό το κομμάτι έγιναν βήματα. Μπορεί, ίσως, να γίνονταν περισσότερα και ως αντιπολίτευση μπορείτε να ζητάτε περισσότερα και σωστό είναι αυτό, αλλά έγιναν βήματα. Φυσικά στη σημερινή τοποθέτηση δεν μπορούμε να μπούμε σε λεπτομέρειες. Ο χρόνος δεν επιτρέπει. Τα είπαν οι Υπουργοί και ο Εισηγητής πολύ παραστατικά αυτά. Εμείς θα κάνουμε μία γενική τοποθέτηση για τον προϋπολογισμό, θυμίζοντας ότι ο φετινός προϋπολογισμός συστήνεται μέσα σε ένα πλαίσιο πρωτόγνωρων και ιδιαίτερων συνθηκών, αστάθειας και αβεβαιότητας, που δημιουργεί η πανδημία του κορωνοϊού.
Συζητάμε σήμερα τον Προϋπολογισμό του 2021 με τη μορφή προσχεδίου. Όπως αντιλαμβανόμαστε όλοι ο Προϋπολογισμός αυτός θα διαφέρει από τους προηγούμενους προϋπολογισμούς και λογικό είναι αφού η ελληνική και η διεθνής οικονομία και η κοινωνία δοκιμάστηκαν, δοκιμάζονται και θα συνεχίσουν, από ότι φαίνεται, να δοκιμάζονται από την σοβαρότατη αυτή υγειονομική κρίση που έζησε όλη η ανθρωπότητα, τη μεγαλύτερη ίσως, των τελευταίων 100 χρόνων, ενώ παράλληλα η ανθρωπότητα γνωρίζει και τη βαθύτερη ύφεση μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.
Η Κυβέρνηση της ΝΔ, από την ημέρα που ανέλαβε την διακυβέρνηση της χώρας, τα καθήκοντά της, τον Ιούλιο του 2019, εφάρμοσε ένα συνεκτικό πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων και οικονομικών παρεμβάσεων και κατάφερε το δεύτερο εξάμηνο του 2019 να οδηγήσει την οικονομία σε φάση ανάπτυξης, τάση που συνεχίστηκε και το πρώτο τρίμηνο του 2020, μέχρι που η ανοδική αυτή πορεία κόπηκε από την εμφάνιση του κορωνοϊού.
Αντιδρώντας, όμως, άμεσα και αυτό δεν μπορεί κανείς να το αμφισβητήσει, έλαβε μέτρα στήριξης της οικονομίας και της κοινωνίας, μέτρα ενίσχυσης της ρευστότητας των επιχειρήσεων, στήριξης των εργαζομένων, των ανέργων, των αδύναμων κοινωνικών ομάδων. Ενίσχυσε τη ρευστότητα της οικονομίας, με 11 περίπου δις ευρώ με διάφορα μέτρα, όπως η επιστρεπτέα προκαταβολή, το ΤΕΠΙΧ, μέτρα που έχουν δημοσιονομικές επιπτώσεις και για τον προϋπολογισμό του 2021 και διευκολύνουν έτσι και την ανάπτυξη, αυτό που εμείς φιλόδοξα καταθέτουμε στον προϋπολογισμό.
Η ύφεση στη χώρα μας, αναμένεται το 2020 να φτάσει το 8,2%, όσο είχε περίπου εκτιμηθεί αρχικά. Αυτή ήταν η αρχική εκτίμηση της κυβέρνησης. Χαμηλότερη, από την ύφεση πολλών άλλων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η εκτίμηση αυτή, που δεν είναι αυθαίρετη, βρίσκεται στα πλαίσια των προβλέψεων των ευρωπαϊκών και διεθνών οργανισμών και των ελληνικών τραπεζών, σε αντίθεση με τους ισχυρισμούς ή τις προβλέψεις της αντιπολίτευσης, που μιλάει για ύφεση πάνω από 10% και για διψήφιο αριθμό.
Με βάση, λοιπόν, το περιβάλλον που δημιούργησε η πανδημία, αλλά λαμβάνοντας πάντα υπόψη και τον αμφίβολο χρόνο λήξης της πανδημίας, το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης, με ευθύνη και σοβαρότητα, θα έλεγα, ότι κατήρτισε τον προϋπολογισμό του 2021, βάσει σεναρίων. Ανάλογα, δηλαδή, με την εξέλιξη της πανδημίας και φυσικά και με διαφορετικούς στόχους.
Το πρώτο σενάριο, προβλέπει ανάπτυξη 5,5%, που μπορεί να φτάσει στο 7,5%, αν αρχίσει η εκταμίευση και η αξιοποίηση των πόρων του ταμείου ανάπτυξης, που ανέρχονται σε 5,5 περίπου δις ευρώ για το 2021. Η ύφεση, με βάση αυτό το σενάριο, θα κυμαίνεται γύρω στο 1%.
Το δεύτερο σενάριο και αν η πανδημία συνεχίσει και μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2021, προβλέπει περιορισμό της ανάπτυξης στο 4, 5% με 5% και ύφεση 3%. Και στις δύο περιπτώσεις, όμως, ο προϋπολογισμός του 2021 είναι αναπτυξιακός, κοινωνικός, είναι ρεαλιστικός, φιλόδοξος και μπορεί να προσαρμοσθεί σε όλες τις διαφορετικές συνθήκες, που θα δημιουργηθούν από την πανδημία.
Στηρίζει την επιχειρηματικότητα και είναι ελκυστικός στις επενδύσεις, με μεταρρυθμιστικά μέτρα και μέτρα μείωσης φόρων και εισφορών, που ενισχύουν την ρευστότητα και την ανταγωνιστικότητα, όπως η μείωση του ΕΝΦΙΑ, η μείωση του φόρου εισοδήματος νομικών προσώπων, η μείωση του φόρου διανεμόμενων κερδών, η μείωση στις ασφαλιστικές εισφορές για τους ασφαλισμένους πλήρους απασχόλησης και έχει τη σημασία του αυτό, η μείωση και σε ορισμένες περιπτώσεις ο μηδενισμός της προκαταβολής φόρου εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων.
Ο προϋπολογισμός, ανταποκρίνεται στις ανάγκες της κοινωνίας και στηρίζει τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, με πολιτικές όπως η ενίσχυση των χαμηλόμισθων, μέσω της αποζημίωσης ειδικού σκοπού, παράταση και διεύρυνση των επιδομάτων ανεργίας, ενίσχυση των προγραμμάτων κοινωνικού τουρισμού, καταβολή αναδρομικών ποσών σε συνταξιούχους του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, καταβολή διευρυμένου επιδόματος θέρμανσης, εμπροσθοβαρούς, μάλιστα και μέτρα μείωσης της υπογεννητικότητας, όπως είναι το επίδομα γέννησης παιδιού και η μείωση ΦΠΑ σε βασικά είδη σε βασικά βρεφικά είδη.
Ο προϋπολογισμός του 2021, θέτει αισιόδοξους στόχους και προβλέψεις, που είναι εφικτές και όχι υπερβολικές. Προωθεί μεταρρυθμίσεις για τον εκσυγχρονισμό του κράτους και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής. Ενθαρρύνει τις επενδύσεις, στηρίζει την κοινωνία. Είναι ένας προϋπολογισμός που μπορεί να ξεπεράσει την κρίση και να βάλει στέρεες βάσεις, για σταθερή ανάπτυξη, τα επόμενα χρόνια. Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
[yotuwp type=”videos” id=”8aOKa0I_peY” ]