11 Μαρτίου 2011
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
Στο σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Οικονομικών: «Καταπολέμηση της Φοροδιαφυγής, στελέχωση των Ελεγκτικών Υπηρεσιών και άλλες διατάξεις».
Αιτιολογική Έκθεση
Με την προτεινόμενη τροπολογία:
α) Παρατείνεται η προθεσμία Τελωνισμού και απόδοσης των οφειλομένων δασμοφορολογικών επιβαρύνσεων έως τις 31.12.2011, που αφορούν Επιβατικά αυτοκίνητα της δασμολογικής κλάσης 8703 της Συνδυασμένης Ονοματολογίας, συμπεριλαμβανομένων και των αυτοκινήτων τύπου Jeep, που πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές των οδηγιών 98/69/ΕΚ, φάσης Β? ή μεταγενέστερης. Η πρόταση αυτή αποσκοπεί αφενός στο να μη δημιουργηθεί σύγχυση για την εφαρμογή του νόμου ανάμεσα στα Επιβατικά Αυτοκίνητα και στα Αυτοκίνητα τύπου Jeep και αφετέρου δίνει επιπλέον εξάμηνο περιθώριο ομαλής προσαρμογής, από αυτό που ήδη προβλέπεται στο κατατεθειμένο σχέδιο νόμου. Εξάλλου, για την ήδη προβλεφθείσα παράταση, έως και την 29.06.2011, το διάστημα που απομένει από την ψήφιση του νομοσχεδίου και την εφαρμογή του, μέχρι και το πέρας ισχύος του, δεν κρίνεται επαρκές για την ομαλοποίηση της αγοράς του επιβατικού αυτοκινήτου.
β) Αποκαθίσταται η αδικία που έχει δημιουργηθεί εις βάρος των μεταχειρισμένων επιβατικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης, επειδή δεν είναι δυνατό να προβλέπεται η αντικατάσταση των παλαιών, ρυπογόνων οχημάτων μόνο με καινούρια που πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές της οδηγίας 98/69 Ε.Κ. «Φάση Β΄» και να αποκλείονται από τη διαδικασία τα μεταχειρισμένα επιβατικά αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης που πληρούν εκ κατασκευής τις ίδιες προδιαγραφές ρύπων ή ακόμα και μεταγενέστερες. Χρήζει επίσης, ειδικής μνείας το γεγονός ότι, στις επεξηγηματικές σημειώσεις της συνδυασμένης ονοματολογίας του κεφαλαίου 87, στις γενικές παρατηρήσεις, σύμφωνα με την Επίσημη Εφημερίδα των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (απόφαση 2002/c 256/01), αναφέρεται ότι: 1) ?ς «καινούρια οχήματα» νοούνται, κατά την έννοια της συνδυασμένης ονοματολογίας, τα οχήματα στα οποία δεν έχει δοθεί ποτέ άδεια κυκλοφορίας, ενώ 2) ?ς «μεταχειρισμένα οχήματα» νοούνται, κατά την έννοια της συνδυασμένης ονοματολογίας, τα οχήματα στα οποία έχει δοθεί τουλάχιστον ?ια φορά άδεια κυκλοφορίας. Κάτι τέτοιο σημαίνει ότι οποιοδήποτε εισαγόμενο στην Ελλάδα όχημα χαρακτηρίζεται δασμολογικά ως μεταχειρισμένο, ακόμα και εάν έχει ταξινομηθεί στην αλλοδαπή έστω και για μία μόνο ημέρα. Εξάλλου, ο υποχρεωτικός τεχνικός έλεγχος όλων των εισαγομένων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων από εξουσιοδοτημένα Κ.Τ.Ε.Ο. μετά τον Τελωνισμό τους και πριν τη θέση τους σε κυκλοφορία στην Ελληνική επικράτεια διασφαλίζει την καταλληλότητα των προδιαγραφών των προς κυκλοφορία οχημάτων.
γ) Στο άρθρο 8, παράγραφο 2γ του ν. 3899/2010 (ΦΕΚ 212), με το σκεπτικό της αντικατάστασης των παλαιότερων και περισσότερο ρυπογόνων επιβατικών αυτοκινήτων με καινούρια νέας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, προβλέπεται η απόσυρση των αυτοκινήτων για τα οποία έχει εκδοθεί άδεια κυκλοφορίας στην Ελλάδα έως την 31η Δεκεμβρίου 1998. Εξαιρούνται με τον τρόπο αυτό από τα οφέλη της απόσυρσης τα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα εισαγωγής, τα οποία ενδέχεται να έχουν ταξινομηθεί στην Ελλάδα μετά την ανωτέρω ημερομηνία, αλλά έχουν κατά πολύ προγενέστερη ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας στην χώρα από την οποία προέρχονται, οπότε είναι και παλαιότερης τεχνολογίας. Αξίζει να σημειωθεί ότι για όλα τα μεταχειρισμένα οχήματα που έχουν Τελωνιστεί και Ταξινομηθεί στην Ελλάδα υπάρχουν όλες οι απαραίτητες πληροφορίες στο αρχείο των αρμόδιων Κρατικών Υπηρεσιών, όπως άλλωστε και η ημερομηνία πρώτης κυκλοφορίας τους στο κράτος της αλλοδαπής από το οποίο προέρχονται.
δ) Η φορολογητέα αξία, επί τη βάση της οποίας επιλέγεται για τα μεταχειρισμένα επιβατικά αυτοκίνητα το εφαρμοστέο ποσοστό του φόρου πολυτελείας, διαμορφώνεται (σύμφωνα με την περ. α΄ της παραγρ. 1 του άρθρου 126 του Ν.2960/01, Εθνικός Τελωνειακός Κώδικας) από την άθροιση της τιμής χονδρικής πώλησης από τον κατασκευαστή οίκο του αυτοκινήτου συμπεριλαμβανομένης και της αξίας του προαιρετικού (EXTRA) εξοπλισμού, αφού αυτή μειωθεί λόγω παλαιότητας και λόγω διανυθέντων χιλιομέτρων.
Με τις διαφορετικές κλίμακες που ισχύουν ανάμεσα στα καινούργια και τα μεταχειρισμένα οχήματα, σύμφωνα με τις περιπτώσεις α) και β) της παραγράφου 1 του άρθρου 17 του ν. 3833/2010 (ΦΕΚ 40Α΄) και τις περιπτώσεις α΄ και β΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 17 του ν. 3833/2010 (ΦΕΚ 40Α΄), όπως τροποποιήθηκαν με τις περιπτώσεις α) και β) της παραγράφου 3 του άρθρου 8 του ν. 3899/2010 (ΦΕΚ 212) είναι δυνατόν κάποιο όχημα να μην οφείλει φόρο πολυτελείας όταν εισάγεται ως καινούργιο, αλλά το ίδιο όχημα, του ιδίου κυβισμού και της ίδιας αρχικής αξίας να καλείται να καταβάλει έως και 30% φόρο πολυτελείας ως μεταχειρισμένο λίγων μόνο μηνών.
Η διαφοροποίηση της αξίας επί της οποίας υπολογίζεται ο φόρος πολυτελείας, ανάμεσα σε καινούρια και μεταχειρισμένα οχήματα, είναι αντίθετη προς τις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της νομιμότητας και προκαλεί στρέβλωση της αγοράς σε βάρος των μεταχειρισμένων και αθέμιτο ανταγωνισμό προς όφελος των καινούριων αυτοκινήτων.
Τροπολογία
Στη βάση όλων των ανωτέρω προτείνεται:
Το ¶ρθρο 30, παράγραφος 2 διαμορφώνεται ως εξής:
α) Το άρθρο 30, παράγραφος 2 του προτεινόμενου σχεδίου νόμου με τίτλο «Καταπολέμηση της Φοροδιαφυγής, στελέχωση των Ελεγκτικών Υπηρεσιών και άλλες διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών», αντικαθίσταται ως εξής: «Επιβατικά αυτοκίνητα της δασμολογικής κλάσης 8703 της Συνδυασμένης Ονοματολογίας, συμπεριλαμβανομένων και των αυτοκινήτων τύπου Jeep, που πληρούν εκ κατασκευής τις προδιαγραφές των οδηγιών 98/69/ΕΚ, φάσης Β? ή μεταγενέστερης, εξακολουθούν να υπάγονται στους συντελεστές Τέλους Ταξινόμησης που προβλέπονται από την περίπτωση α΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 121 του ν.2960/2001 (ΦΕΚ 265 Α΄), εφόσον τελωνιστούν και καταβληθούν για αυτά, οι οφειλόμενες δασμοφορολογικές επιβαρύνσεις έως και 31.12.2011.
β) Το άρθρο 8, παρ.2α του ν.3899/2010 (ΦΕΚ 212) αντικαθίσταται ως εξής: «Καινούρια ή Μεταχειρισμένα αυτοκίνητα ιδιωτικής χρήσης κυλινδρισμού κινητήρα?».
γ) Το άρθρο 8, παρ. 2γ του ν. 3899/2010 (ΦΕΚ 212) αντικαθίσταται ως εξής: «Οι διατάξεις των περιπτώσεων α΄ και β΄ εφαρμόζονται μόνο για αυτοκίνητα παλαιάς τεχνολογίας, για τα οποία έχει εκδοθεί άδεια κυκλοφορίας στην Ελλάδα ή στην αλλοδαπή μέχρι 31.12.1998».
δ) Οι περιπτώσεις α) και β) της παραγράφου 1 του άρθρου 17 του ν. 3833/2010 (ΦΕΚ 40Α΄) και οι περιπτώσεις α΄ και β΄ της παραγράφου 2 του άρθρου 17 του ν. 3833/2010 (ΦΕΚ 40Α΄), όπως τροποποιήθηκαν με τις περιπτώσεις α) και β) της παραγράφου 3 του άρθρου 8 του ν. 3899/2010 (ΦΕΚ 212) αντικαθίσταται ως εξής: «Ισχύει ο ίδιος συντελεστής φόρου πολυτελείας για καινούρια και μεταχειρισμένα επιβατικά αυτοκίνητα της δασμολογικής κλάσης 8703 της Συνδυασμένης Ονοματολογίας, καθώς και για τα αυτοκίνητα τύπου Jeep της δασμολογικής κλάσης 8704, το ποσοστό του οποίου ορίζεται για αυτοκίνητα με τιμή χονδρικής πώλησης από τον κατασκευαστικό οίκο αρχικής αξίας και πριν τη διαμόρφωση της φορολογητέας αξίας, όπως ισχύει, σύμφωνα με το άρθρο 126 του ν. 2690/2001 (ΦΕΚ 265 Α΄), ως εξής: α) από 20.000 ευρώ μέχρι και 22.000 ευρώ, σε ποσοστό 10%, β) άνω των 22.000 ευρώ και μέχρι 28.000 ευρώ, ποσοστό 30% και γ) άνω των 28.000 ευρώ, ποσοστό 40%».
Αθήνα, 10η Μαρτίου 2011
Ο προτείνοντες Βουλευτές:
1) Σάββας Ι. Αναστασιάδης
2) Ελίζα Βόζεμπεργκ
3) Θεόδωρος Καράογλου
4) Γεώργιος Βαγιωνάς
5) Αθανάσιος Νάκος