12 Μαΐου 2011
ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ
ΙΓ? ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄, ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΣΤ΄, Πέμπτη 10 Μαρτίου 2011
ΘΕΜΑΤΑ
ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ
Συζήτηση επικαίρων ερωτήσεων:
α) Προς την Υπουργό Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων:
i. σχετικά με την περικοπή χρηματοδότησης του Αλεξάνδρειου ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης
ΟΜΙΛΗΤΗΣ, Επί της επίκαιρης ερώτησης: ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ Ι. ΣΑΒΒΑΣ
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
Αθήνα, σήμερα στις 10 Μαρτίου 2011, ημέρα Πέμπτη και ώρα 9.34΄ συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία της Β΄ Αντιπροέδρου αυτής κ. ΡΟΔΟΥΛΑΣ ΖΗΣΗ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αρχίζει η συνεδρίαση.
Παρακαλείται ο κύριος Γραμματέας να ανακοινώσει τις αναφορές προς το Σώμα.
(Ανακοινώνονται προς το Σώμα από τον κ. Σάββα Αναστασιάδη, Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης, τα ακόλουθα:
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Ευχαριστούμε τον κ. Σάββα Αναστασιάδη, Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εισερχόμεθα στη συζήτηση των
ΕΠΙΚΑΙΡΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
Επίκαιρες ερωτήσεις πρώτου κύκλου:
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Συζητείται τώρα η με αριθμό 659/4-3-2011 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας κ. Σάββα Αναστασιάδη προς την Υπουργό Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, σχετικά με την περικοπή χρηματοδότησης του Αλεξάνδρειου ΑΤΕΙ Θεσσαλονίκης κ.λπ..
Στον ερωτώντα Βουλευτή, κ. Αναστασιάδη, θα απαντήσει ο Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων κ. Πανάρετος.
Κύριε Αναστασιάδη, έχετε το λόγο για να παρουσιάσετε την επίκαιρη ερώτησή σας.
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Η ερώτησή μου, κύριε Υπουργέ, έχει σχέση με τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν το τελευταίο διάστημα στο ΤΕΙ της Θεσσαλονίκης. Αναφέρομαι στις κινητοποιήσεις του έκτακτου εκπαιδευτικού προσωπικού, οι οποίες ξεκίνησαν στα μέσα του Ιανουαρίου και κορυφώθηκαν κατά την εξεταστική περίοδο με κίνδυνο τότε να μη γίνουν οι εξετάσεις και να χάσουν οι φοιτητές την εξεταστική περίοδο και το εξάμηνό τους. Αυτό το ζήτημα έχει προκληθεί επειδή το Υπουργείο δεν έχει καταβάλει όλο το ποσό του προϋπολογισμού του 2010 στα ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, περίπου τρία εκατομμύρια ευρώ και από την αρχή της σχολικής χρονιάς το έκτακτο εκπαιδευτικό προσωπικό, που αποτελεί περίπου το 80% του εκπαιδευτικού προσωπικού του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, δεν είχε πληρωθεί καθόλου. Για το λόγο αυτόν το προσωπικό διάλεξε τη διαδικασία αυτή των κινητοποιήσεων, των δυναμικών παρεμβάσεων, για να λυθεί αυτό το θέμα.
Σήμερα που συζητάμε, βέβαια, η απεργία σταμάτησε, όπως γνωρίζετε. Η απεργία σταμάτησε για δύο λόγους: Πρώτον, γιατί έχει καταβληθεί ένα ποσό, όμως από τον προϋπολογισμό του 2011 και, δεύτερον, γιατί οι συμβάσεις του έκτακτου προσωπικού έχουν λήξει στις 28 Φεβρουαρίου 2011, οπότε δεν υπάρχει λόγος. Μετατοπίστηκε η εξεταστική περίοδος κατά δύο εβδομάδες, ολοκληρώθηκε και το επόμενο διάστημα ξεκινάει το δεύτερο εξάμηνο.
Θα ήθελα στο σημείο αυτό να κάνω ένα σχόλιο, όμως, γιατί η συζήτηση αυτή θα γινόταν εν μέσω των καταλήψεων και των κινητοποιήσεων, γιατί ενώ είχε προγραμματιστεί να συζητηθεί τότε, η κυρία Υπουργός με παρακάλεσε να την αναβάλουμε γιατί ήθελε της δοθεί η ευκαιρία να απαντήσει η ίδια. Σήμερα, βλέπω να μην είναι εδώ η ίδια. Αυτό δεν ακυρώνει τη δική σας σημαντική παρουσία, το αναφέρω όμως σαν σχόλιο, γιατί θα είχε γίνει άλλου είδους συζήτηση αν γινόταν την περίοδο εκείνη.
Το ερώτημα, λοιπόν, είναι τι προτίθεται να κάνει η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας για να λύσει αυτό το θέμα, διότι δεν λύθηκε το θέμα αλλά μετατοπίστηκε χρονικά.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Ευχαριστούμε τον κ. Αναστασιάδη.
Το λόγο έχει ο κύριος Υπουργός.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Ευχαριστώ για το ότι επίσης δεν αισθάνεστε, κύριε Βουλευτά, κάποια δυσκολία να γίνει η συζήτηση με τη δική μου παρουσία. Όπως πιθανώς γνωρίζετε, η κυρία Υπουργός βρίσκεται στις Βρυξέλλες στο Συμβούλιο Υπουργών Έρευνας και Τεχνολογίας και γι? αυτό δεν μπόρεσε να είναι σήμερα εδώ.
Το θέμα της χρηματοδότησης που θέσατε και των προβλημάτων -εγώ χαίρομαι, όπως είπατε και αναγνωρίζω επίσης την κατανόηση που έδειξαν και τα ιδρύματα και οι έκτακτοι εκπαιδευτικοί- είναι ένα δύσκολο θέμα, γιατί, όπως πολλές φορές έχει συζητηθεί σε αυτήν την Αίθουσα, οι έκτακτοι των ΤΕΙ εκτελούν ένα έργο που είναι πολύμορφο και είναι απαραίτητοι γι? αυτό το έργο.
Θα πρέπει επίσης να πω ότι αρκετές ερωτήσεις έχουμε δεχθεί και από την πλευρά του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας και μία από αυτές δεν μπόρεσα να την απαντήσω και απολογούμαι και δημόσια στους Βουλευτές του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας που δεν μπόρεσα να είμαι εδώ.
Πρέπει, όμως, να δούμε ποιες είναι οι αντικειμενικές ανάγκες. Όσον αφορά το παρελθόν, πρέπει να σας πω ότι το ΤΕΙ Θεσσαλονίκης χρηματοδοτήθηκε με 5.700.000 για το έκτακτο προσωπικό για το 2010. Πράγματι υπήρξε μία περικοπή στο τελευταίο τρίμηνο, της τάξης του 15%. Αλλά, σε όλους τους χώρους υπήρξε περικοπή. Δεν ήταν δηλαδή μία περικοπή η οποία έγινε ειδικά στο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης ή ειδικά στα τεχνολογικά ιδρύματα. Παρ? όλα αυτά, όπως επίσης είπατε κι εσείς, επειδή το ΤΕΙ Θεσσαλονίκης όπως και το ΤΕΙ Αθήνας και το ΤΕΙ Πειραιά είχαν πολλές μετεγγραφές και δημιουργήθηκαν πρόσθετα προβλήματα, υπήρξε μία χρηματοδότηση 1.150.000 ευρώ για τις μετεγγραφές. Ειδοκότερα για το ΤΕΙ Θεσσαλονίκης υπήρξε επίσης η πρόσθετη χρηματοδότηση των 938.000 ευρώ από τον προϋπολογισμό του 2011, για να καλυφθούν οι ανάγκες του 2010.
Εγώ θεωρώ ?και το τονίζω ιδιαίτερα ότι πρέπει να δούμε συνολικά και επί της ουσίας το θέμα του έκτακτου προσωπικού και των πανεπιστημίων και των ΤΕΙ. Να δούμε με ποιον τρόπο η αξιοποίηση των χρημάτων που διαθέτει το κράτος, δηλαδή ο Έλληνας φορολογούμενος, θα γίνεται πιο αποτελεσματικά. Θα μου επιτρέψετε να επανέλθω σε αυτό το θέμα στη δευτερολογία μου, αφού ακούσω τις απόψεις σας.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Ευχαριστούμε, κύριε Υπουργέ.
Ο κ. Αναστασιάδης έχει το λόγο.
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Κύριε Υπουργέ, όπως ξέρετε το ΤΕΙ Θεσσαλονίκης είναι ένα από τα μεγαλύτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα της χώρας, στο οποίο φοιτούν περίπου τριάντα χιλιάδες φοιτητές. Νομίζω ότι η απάντησή σας δεν ήταν ακριβής, με την έννοια ότι οι περικοπές που έχουν γίνει στο 15% οριζόντια, έχουν γίνει παντού και είναι αποδεκτές. Οφείλει το Υπουργείο από τις πιστώσεις του 2010 3.000.000 ευρώ στο ΤΕΙ πέρα από τις περικοπές. Το ένα θέμα είναι αυτό.
Δεν θα μπω, όμως, εγώ σ? αυτήν τη λογική, δεν θα μπω στα νούμερα, γιατί δεν γνωρίζω και λεπτομέρειες για τα ποσά που μου είπατε και δεν χρειάζεται να γνωρίζω. Εγώ θέλω να εκφράσω την αγωνία και των φοιτητών και των οικογενειών, αλλά και του έκτακτου εκπαιδευτικού προσωπικού. Και θα συμφωνούσα με εσάς ότι χρειάζεται ένας προγραμματισμός, να δούμε τι θα γίνει με το έκτακτο προσωπικό. Μπορεί κάπου, τέλος πάντων, να υπάρχουν υπερβολές και τα πράγματα να διορθωθούν, αλλά αυτό δεν γίνεται εν μέσω της χρονιάς. Αυτό προγραμματίζεται, ανακοινώνεται και εφαρμόζεται από την αρχή μιας σχολικής χρονιάς. Δεν μπορεί εν μέσω της σχολικής χρονιάς να λέμε ότι χρειάζεται ένας προγραμματισμός, να δημιουργούμε πρόβλημα στην εξεταστική περίοδο, να δημιουργούμε πρόβλημα στα παιδιά και στις οικογένειες, να υπάρχει κίνδυνος να χάσουν ένα εξάμηνο, να χάσουν την εξεταστική περίοδο και σήμερα που μιλάμε το έκτακτο προσωπικό πληρώθηκε ένα μέρος των δεδουλευμένων από τον προϋπολογισμό του 2011. Τι σημαίνει αυτό; Αυτό σημαίνει ότι με τα χρήματα που θα πάρει το ΤΕΙ για το 2011 δεν θα μπορεί να αντεπεξέλθει πάλι στις υποχρεώσεις του, δηλαδή τον Απρίλιο ή στη νέα εξεταστική περίοδο, το καλοκαίρι θα έχουμε το ίδιο πρόβλημα. Αυτό καλείται να λύσει το Υπουργείο. Τι θα γίνει; Θα λυθεί οριστικά το πρόβλημα και ας προγραμματίσει, ας δούμε τις επόμενες χρονιές, ας βάλει μία τάξη, να δούμε τι θα γίνει με το έκτακτο στα ΤΕΙ και στα πανεπιστήμια, αλλά να το γνωρίζουν και οι φοιτητές. Δεν μπορεί δηλαδή να κάνουμε φιέστες διά βίου μάθησης, αυτή που έγινε με την παρουσία του Πρωθυπουργού και να μη λύνουμε την τυπική εκπαίδευση, την ουσιαστική εκπαίδευση. Δεν μπορεί να διαβάζουμε στις εφημερίδες ότι δίνονται εκατομμύρια το 2010 στις μη κυβερνητικές οργανώσεις και να μη δίνονται χρήματα στην εκπαίδευση. Όλα αυτά που γίνονται είναι εις βάρος της εκπαίδευσης, εις βάρος της χώρας. Θα οδηγήσουμε τη χώρα σε υπανάπτυξη αν απαξιώσουμε την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Αυτό καλείται να λύσει το Υπουργείο και αυτήν την έννοια έχει το ερώτημά μου. Όχι το τι δόθηκαν και πόσα δόθηκαν. Προγραμματισμός, ναι, αλλά είμαστε σε διαδικασία, σε εξέλιξη. Λειτουργεί το ΤΕΙ σήμερα. Δεν μπορεί εν μέσω της χρονιάς να κάνει προγραμματισμό. Υπάρχουν οφειλές, υπάρχουν υποχρεώσεις του κράτους. Πρέπει κάποτε να τις δει και εν τοιαύτη περιπτώσει, νομίζω ότι οι τελευταίες παρεμβάσεις και οι τελευταίες περικοπές -και φαντάζομαι ότι συμφωνείτε κι εσείς και όλοι μαζί μου- που πρέπει να γίνουν, γιατί έχουμε τα γνωστά προβλήματα, πρέπει να γίνουν στην παιδεία. Πρέπει να μη γίνουν εις βάρος της νεολαίας και αφού καλύψουμε αυτές τις ανάγκες να δούμε πού αλλού μπορούμε να κάνουμε περικοπές. Δεν μπορούμε να κάνουμε περικοπές και προγραμματισμούς εις βάρος του μέλλοντός μας, εις βάρος των παιδιών δηλαδή. Αυτήν την έννοια έχει η ερώτησή μου και σ? αυτό θέλω να απαντήσετε.
Ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Ευχαριστούμε τον ερωτώντα Βουλευτή κ. Αναστασιάδη.
Ο κύριος Υπουργός έχει το λόγο.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΡΕΤΟΣ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Εγώ δέχομαι την άποψη που διατυπώσατε ότι πρέπει να κλείσει η υποχρέωση αυτή του κράτους προς τους έκτακτους εκπαιδευτικούς και προς τα ΤΕΙ, ανεξάρτητα, όπως είπατε. Αντιλαμβάνομαι από αυτό που είπατε ότι το αναγνωρίζετε, το εάν είχε γίνει ο καλύτερος προγραμματισμός από πλευράς των Ιδρυμάτων αυτήν τη φορά ή όχι. Γιατί, όπως ξέρετε, ο τρόπος που μέχρι σήμερα γίνεται η διαχείριση, είναι ότι δίνεται ένα ποσό στα ΤΕΙ κι εκεί να αποφασίζουν τι ανάγκες έχουν, ποιούς θα προσλάβουν και πόσους θα προσλάβουν. Επομένως αυτές οι υποχρεώσεις πρέπει και θα αντιμετωπισθούν και θα αντιμετωπισθούν.
Θέλω, όμως, να αναφερθώ και στο ευρύτερο θέμα που θέσατε για την ανάγκη της χρηματοδότησης της παιδείας ως πρωτεύουσας δραστηριότητας της χώρας και την ανάγκη να αντιμετωπίζεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.
Θέλω να σας πω ότι, ταυτόχρονα με την χρηματοδότηση αυτή καθ? εαυτή και τα ποσά τα οποία διατίθενται, υπάρχει ανάγκη -ιδιαίτερη ανάγκη θα έλεγα- στην τριτοβάθμια εκπαίδευση να πείθεται ο Έλληνας φορολογούμενος ότι τα χρήματα τα οποία αξιοποιούνται διατίθενται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Γιατί η εντύπωση που δημιουργείται ?σε μερικές περιπτώσεις δικαιολογημένα, φοβάμαι- είναι ότι στα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ο τρόπος αξιοποίησης των χρημάτων που είναι διαθέσιμα, δεν είναι ο καλύτερος δυνατός. Αυτό δεν αφορά μόνο την πλευρά την καθαρά οικονομική, αλλά αφορά την πλευρά του τι εικόνα δίνουν τα Ιδρύματα στην κοινωνία. Και η κοινωνία έχει βάλει τα ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σε μία υψηλή θέση, γιατί περιμένει από αυτά, ακριβώς ό,τι εσείς είπατε.
Θα μου επιτρέψετε να δώσω ένα παράδειγμα, το οποίο ελπίζω να μην είναι διαδεδομένο, αλλά είναι χαρακτηριστικό μιας αδυναμίας που έχουν δείξει μέχρι σήμερα τα ΤΕΙ συγκεκριμένα στην καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των πόρων.
Ετέθη υπ? όψιν μου πριν από μερικές ημέρες περίπτωση μέλους του διοικητικού προσωπικού ΤΕΙ, το οποίο έχει πάρει εκπαιδευτική άδεια για να παρακολουθήσει μεταπτυχιακό πρόγραμμα. Το μεταπτυχιακό αυτό πρόγραμμα το κάνει στο ίδιο ΤΕΙ στο οποίο είναι υπάλληλος. Διδάσκει σε πρωινές ώρες στο μεταπτυχιακό, στο οποίο είναι ταυτόχρονα και φοιτητής. Αυτό δεν είναι επιλογή του Υπουργείου Παιδείας. Αυτό είναι μία ένδειξη αδυναμίας του ιδίου του ιδρύματος και όπως είπατε προηγουμένως, αυτό ακριβώς θα προσπαθήσουμε να διορθώσουμε φέτος από νωρίς. Μπορώ να ανακοινώσω από σήμερα ότι θα ζητήσουμε τόσο από τα πανεπιστήμια, όσο και από τα ΤΕΙ, να καταγράψουν τις πραγματικές ανάγκες που έχουν σε έκτακτο προσωπικό και τι προσωπικό τακτικό έχουν στα αντίστοιχα θέματα που θέλουν να καλύψουν με το έκτακτο προσωπικό. Με αυτόν τον τρόπο θα γίνει έτσι ώστε να γίνει η καλύτερη δυνατή αξιοποίηση των πόρων που διαθέτει ο ελληνικός λαός από το υστέρημά του ιδιαίτερα σήμερα, για να δει ένα καλύτερο μέλλον για τα παιδιά του που σπουδάζουν στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ.
Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Ευχαριστούμε τον Υφυπουργό Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, κ. Ιωάννη Πανάρετο.