11 Μαΐου 2011
ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ
ΙΓ? ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΤΜΗΜΑ ΔΙΑΚΟΠΗΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
ΘΕΡΟΥΣ 2010
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΚΔ΄
Πέμπτη 9 Σεπτεμβρίου 2010
ΘΕΜΑΤΑ
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Συζήτηση επί των άρθρων και των τροπολογιών του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων: «Ανάπτυξη της Δια Βίου Μάθησης και λοιπές διατάξεις»
ΟΜΙΛΗΤΕΣ
Επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ Ι. ΣΑΒΒΑΣ
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΤΜΗΜΑ ΔΙΑΚΟΠΗΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
ΘΕΡΟΥΣ 2010
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΚΔ΄
Πέμπτη 9 Σεπτεμβρίου 2010
Αθήνα, σήμερα στις 9 Σεπτεμβρίου 2010, ημέρα Πέμπτη και ώρα 9.38΄ συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου το Τμήμα Διακοπής Εργασιών της Βουλής (Β΄ σύνθεση) για να συνεδριάσει υπό την προεδρία του Γ΄ Αντιπροέδρου αυτής κ. ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΑΡΓΥΡΗ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αρχίζει η συνεδρίαση.
ΠΡΟΕΔΡEΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εισερχόμεθα στην ημερήσια διάταξη της
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Συνέχιση της συζήτησης επί των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων «Ανάπτυξη της Διά Βίου Μάθησης και λοιπές διατάξεις».
Στη χθεσινή συνεδρίαση συζητήθηκε και ψηφίστηκε το νομοσχέδιο επί της αρχής. Στη σημερινή συνεδρίαση θα συζητηθούν τα άρθρα και οι τροπολογίες του νομοσχεδίου ως μία ενότητα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Το λόγο έχει ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας κ. Σάββας Αναστασιάδης.
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Ξεκινώντας θα κάνω ένα μικρό σχόλιο για τον απελθόντα συνάδελφο από το Βήμα και θα του πω ότι καλό θα είναι τις εισηγήσεις των κομμάτων να τις παρακολουθεί και να μην τις ερμηνεύει αυθαίρετα, δηλαδή να παρακολουθεί τη διαφωνία, την προσπάθεια σύνθεσης και βοήθειας που θέλει να δώσει η κάθε παράταξη εδώ.
ΣΥΜΕΩΝ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ: Τα παρακολουθούμε όλα.
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Κυρία Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, για την ψήφιση του νομοσχεδίου για τη διά βίου μάθηση έγινε και στην επιτροπή αλλά και στη Βουλή μία εξαντλητική συζήτηση με τις θέσεις και τις απόψεις που εκφράζει η κάθε πλευρά και η κάθε παράταξη του Κοινοβουλίου, μία καλοπροαίρετη, θα έλεγα, συζήτηση με κριτική, αλλά πάντα προς την κατεύθυνση της βελτίωσης του σχεδίου νόμου που συζητάμε σήμερα έτσι ώστε να έχει τα βέλτιστα αποτελέσματα. ¶λλωστε τονίστηκε κατά κόρον εδώ μέσα απ? όλες τις πλευρές ότι στο θέμα της παιδείας δεν χωρούν ούτε μικρόψυχες, ούτε μικροκομματικές αντιπαραθέσεις και νομίζω ότι τουλάχιστον σ? αυτό συμφωνούμε όλοι.
Θα ήθελα να κάνω μία γενική παρατήρηση στο θέμα που συζητάμε εξαρχής, ότι δηλαδή δεν έχει να κάνει με την αναγκαιότητα ή μη της διά βίου μάθησης αλλά με το κατά πόσο αυτή θα μπορέσει να λειτουργήσει για να διορθώσει παραλείψεις του παρελθόντος στο πλαίσιο του νομοσχεδίου που συζητάμε σήμερα. Χρειάζεται κατ? αρχάς να ενισχυθεί η υποχρεωτική εκπαίδευση που επιβάλλεται να γίνει περισσότερο αποτελεσματική. Πρέπει να εξαλείψουμε όλα τα προβλήματα όσο είναι δυνατόν στην έναρξη της κάθε σχολικής χρονιάς όπως αυτά που παρατηρούμε και αντιμετωπίζουμε αυτές τις μέρες αλλά και κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς, να κάνουμε πιο αποτελεσματικά όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης, της πρωτοβάθμιας, της δευτεροβάθμιας, της τριτοβάθμιας, της τεχνολογικής, να μην έχουμε προβλήματα στις πανελλαδικές εξετάσεις όπως είχαμε και φέτος, αλλά να αντιμετωπίσουμε και προβλήματα σαν αυτά που ζούμε σήμερα με την έναρξη της σχολικής χρονιάς. Είναι καλύτερα να προλάβουμε να εκπαιδεύσουμε τους πολίτες στο αρχικό στάδιο της ζωής τους παρά να έχουμε την ανάγκη να δημιουργήσουμε δομές για την αντιμετώπιση ενδεχόμενων παραλείψεων του παρελθόντος.
Βεβαίως είναι απαραίτητη η συνεχής επιμόρφωση για να μπορέσει κανείς να παρακολουθεί την ταχύτητα των σύγχρονων εξελίξεων. Πρέπει να περιορίσουμε όσο είναι δυνατόν αυτήν την ανάγκη ενισχύοντας την τυπική εκπαίδευση. Ανέφερα και στην επιτροπή ότι έχω αντιληφθεί προσωπικά αυτήν την ανάγκη έπαρχος ων στη Νομαρχία Θεσσαλονίκης όπου εκεί είχαμε οργανώσει μία σειρά διαλέξεων άτυπης διά βίου εκπαίδευσης σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Η παρακολούθηση φυσικά ήταν εθελοντική και όχι υποχρεωτική και χωρίς κανένα κίνητρο, όμως τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά. Αυτό είναι ίσως το «κλειδί» της επιτυχίας, η εθελοντική και χωρίς κίνητρα παρακολούθηση του ενός σκέλους του νομοσχεδίου που συζητάμε διότι έχουμε και την άλλη πλευρά, την ενίσχυση ή τη συμπλήρωση των επαγγελματικών γνώσεων που βεβαίως θα έχει και κίνητρα.
Εδώ υπάρχει και το θέμα του επαγγελματισμού, δηλαδή το πώς αντιμετωπίζει κανείς τη διά βίου μάθηση ή τον εμπλουτισμό των γνώσεών του, δηλαδή πόσο επαγγελματίας νιώθει ο μηχανικός ή ο ηλεκτρολόγος που θέλει να παρακολουθεί τις εξελίξεις, εκτός αν αρκείται σ? αυτά που έχει μάθει στην αρχική του εκπαίδευση. Νομίζω ότι αυτό είναι το σημαντικότερο σημείο που πρέπει να δούμε και στο οποίο πρέπει να επικεντρωθούμε.
Όσον αφορά στην κατ? άρθρο συζήτηση είπαμε και στην επιτροπή ότι ψηφίζουμε τα άρθρα 1, 2 και 3 και αυτό καταρρίπτει τον ισχυρισμό του συναδέλφου διότι δεν είμαστε αντίθετοι ούτε στη λογική ούτε στη φιλοσοφία του νομοσχεδίου.
Με το άρθρο 4 προβλέπονται διάφορες ρυθμίσεις και η τακτοποίηση λεπτομερειών με έκδοση προεδρικών διαταγμάτων στο μέλλον.
Ρυθμίζονται, για παράδειγμα, τα θέματα που αφορούν στη διαδικασία αδειοδότησης και πιστοποίησης των φορέων που θα παρέχουν υπηρεσίες εκπαίδευσης και τα απαιτούμενα έντυπα και τα δικαιολογητικά. Γι? αυτό το άρθρο 4, το καταψηφίζουμε.
Το άρθρο 5 επίσης το καταψηφίζουμε για τους ίδιους λόγους. Βέβαια, σε ό,τι αφορά όλες τις διατάξεις που προβλέπουν την έκδοση υπουργικών αποφάσεων, αυτές κρίνονται και είναι αντίθετες προς το άρθρο 43 του Συντάγματος.
Το ίδιο προβλέπεται και στο άρθρο 5 και το καταψηφίζουμε.
Στο άρθρο 6 νομίζω ότι είναι πολύ θετική η προσπάθεια όλες αυτές οι δομές να μπουν κάτω από μια ομπρέλα για να είναι ακόμη πιο λειτουργικές.
Για τα άρθρα 7 και 8, που αφορούν την αποκέντρωση της διά βίου μάθησης, είπαμε με επιφυλάξεις ότι πρέπει να εξασφαλιστεί και η λειτουργία, αλλά και οι πόροι και στις νέες περιφέρειες και στους δήμους.
Τα ψηφίζουμε αυτά τα άρθρα, καθώς και το άρθρο 9, που αφορά την ηλεκτρονική διακυβέρνηση.
Στα άρθρα 10 και 11 για τον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσώπων λέμε όχι, διότι είναι αδιανόητο να δεχθούμε τη ρύθμιση όλων αυτών των θεμάτων με δεκατρία προαιρετικά διατάγματα.
Το άρθρο 12 επίσης το καταψηφίζουμε, όπως και το άρθρο 13, για να μην επαναλαμβάνω τα ίδια, γιατί είναι ίδια η αιτιολογία και η φιλοσοφία.
Τα άρθρα 14 και 15 τα ψηφίζουμε.
Το άρθρο 16, όχι.
Το άρθρο 17, το ψηφίζουμε.
Τα άρθρα 18, 19, 20, όχι.
Τα άρθρα 21, 22 και 23, ναι.
Στο άρθρο 24 στις παραγράφους 7 και 8, που αφορούν τη μεταφορά των υπαλλήλων του ΟΕΕΚ, νομίζω ότι έγινε η ρύθμιση όπως είπαμε, να μεταφέρονται με τα ίδια δικαιώματα σε προσωποπαγείς θέσεις.
Για το ίδιο άρθρο, το 24, για την παράγραφο που αφορά τους δικηγόρους που απασχολούνταν στον ΟΕΕΚ, δεν είχαμε κάνει καμμία συζήτηση στην επιτροπή. Αναφέρεται στο άρθρο ότι μπορούν να μεταφερθούν. Να αντικατασταθεί αυτό με ρητή αναφορά «μεταφέρονται σε άλλες θέσεις».
Το άρθρο 24 στην παράγραφο 19 αναφέρεται στους υπαλλήλους της μονάδας διοίκησης που είναι είκοσι, ιδιωτικού δικαίου, οι οποίοι αναφέρεται μεν ότι μεταφέρονται σε άλλες θέσεις, αλλά είχαμε πει να αναφερθεί «εάν δεν υπάρχουν κενές θέσεις στον ΟΕΕΚ», γιατί είναι εβδομήντα μόνο οι θέσεις. Να μπορούν να μεταφερθούν, λοιπόν, σε άλλες θέσεις στο ίδιο Υπουργείο.
Το άρθρο 24, λοιπόν, το ψηφίζουμε με αυτές τις παρατηρήσεις που κάναμε.
Στο άρθρο 25, που αφορά τις μετεγγραφές, γίνεται μια προσπάθεια διεύρυνσης των μετεγγραφών και είναι προς τη θετική κατεύθυνση. Γίνεται, όμως, μια αδικία. Ομαδοποιούνται τα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα στο λεκανοπέδιο Αττικής και στο Νομό Θεσσαλονίκης. Υπάρχει, όμως, ένα παράδοξο. Το ΤΕΙ Χαλκίδας ομαδοποιείται με τα άλλα ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα του λεκανοπεδίου Αττικής.
Και θα πω εγώ ένα παράδειγμα. Εάν ένας φοιτητής ?αναφέρομαι στους πολύτεκνους, γιατί αφορά αυτούς αυτό το θέμα- που είναι στο ΤΕΙ της Πάτρας, ζητήσει μετεγγραφή σε ένα από τα ΤΕΙ του Λεκανοπεδίου και πάρει μετεγγραφή στο ΤΕΙ Χαλκίδας, ποια θα είναι η διαφορά γι? αυτόν, για την οικογένειά του; Νομίζω ότι αυτό για τη συγκεκριμένη ομάδα, αλλά και για τις άλλες είναι άδικο και πρέπει να το δούμε.
Εάν εν τοιαύτη περιπτώσει εμμένετε σε αυτήν τη θέση, νομίζω ότι για τη φετινή χρονιά τουλάχιστον γι? αυτές τις μετεγγραφές να ισχύσει το παλαιό καθεστώς, διότι όταν έγινε το μηχανογραφικό, όταν έκαναν δηλαδή οι επιτυχόντες το μηχανογραφικό, δεν γνώριζαν ούτε το νόμο ούτε τι αλλαγές θα φέρει. Δηλαδή ερχόμαστε αναδρομικά και αναγκάζουμε κάποιους φοιτητές ?ενδεχομένως να μην υπάρχει και κανένας, μακάρι να μην υπάρχει- που θα θέλουν να μετεγγραφούν, να μην μπορούν να έχουν αυτό το δικαίωμα και να απολαμβάνουν αυτήν την ευεργετική διάταξη.
Εκεί πρέπει να δούμε και το θέμα των ΑΜΕΑ. Νομίζω ότι στο σύνολο των φοιτητών είναι παρά πολύ λίγοι και πρέπει και αυτούς να τους αντιμετωπίσουμε με την ίδια ευαισθησία. Να έχουν το δικαίωμα και τα παιδιά γονέων με ΑΜΕΑ να μετεγγράφονται με ευκολία.
Επίσης, κάτι για το οποίο είχα μια όχληση και φαντάζομαι και εσείς, κυρία Υφυπουργέ, είναι το θέμα των φοιτητών του εξωτερικού που ασθενούν κατά τη διάρκεια της φοίτησής τους από βαριές ασθένειες, όπως οι ανίατες ασθένειες (καρκίνος κ.λπ.).
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ποιος τις πιστοποιεί αυτές;
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Αυτό είναι ένα άλλο θέμα. Δεν μπορεί μια ασθένεια βαριά να μην έχει πιστοποίηση.
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΧΡΙΣΤΟΦΙΛΟΠΟΥΛΟΥ (Υφυπουργός Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων): Ξέρετε πόσες θα προκύψουν;
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Ναι, έχετε δίκιο, αλλά νομίζω ότι είναι πολύ απάνθρωπο να υπάρχει ένα τέτοιο γεγονός, γιατί αυτά θα είναι ελάχιστα, και να μη σκύψει η πολιτεία να το αντιμετωπίσει όπως θα έπρεπε.
Και το άρθρο 25, όπως είπα, το ψηφίζουμε με τις παρατηρήσεις που κάναμε.
Στο άρθρο 68 στην παράγραφο 14 ?το είπαμε και στην επιτροπή- αναφέρεται ότι οι περιφερειακοί διευθυντές εκπαίδευσης τοποθετούνται σε θέσεις σχολικών συμβούλων μέχρι την έναρξη της διαδικασίας επιλογής. Αυτό θα το δούμε. Να πάει μέχρι την επιλογή ή μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς.
Με αυτές, λοιπόν, τις παρατηρήσεις ψηφίζουμε και το άρθρο αυτό.
Εγώ νομίζω ότι η συζήτηση που έγινε αυτές τις μέρες στη Βουλή ήταν πολύ εποικοδομητική και εύχομαι, παρ? ότι έχουμε τις επιφυλάξεις μας και παρ? ότι είπαμε όχι κατ? αρχήν, όχι προς τη φιλοσοφία, όσον αφορά τη συγκρότηση και τη δομή και την πολυπλοκότητα του νόμου, ελπίζω ο νόμος αυτός να έχει τα καλύτερα αποτελέσματα.
Σας ευχαριστώ πολύ.
(Χειρoκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)