11 Μαΐου 2011
ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ
ΙΓ? ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΤΜΗΜΑ ΔΙΑΚΟΠΗΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
ΘΕΡΟΥΣ 2010
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΚΓ΄
Τετάρτη 8 Σεπτεμβρίου 2010 (Απόγευμα)
ΘΕΜΑΤΑ
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Συζήτηση επί της αρχής του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων: «Ανάπτυξη της Δια Βίου Μάθησης και λοιπές διατάξεις»
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ Ι. ΣΑΒΒΑΣ
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΤΜΗΜΑ ΔΙΑΚΟΠΗΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ
ΘΕΡΟΥΣ 2010
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΚΓ΄
Τετάρτη 8 Σεπτεμβρίου 2010 (απόγευμα)
Αθήνα, σήμερα στις 8 Σεπτεμβρίου 2010, ημέρα Τετάρτη και ώρα 18.17΄ συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου το Τμήμα Διακοπής Εργασιών της Βουλής (Β΄ σύνθεση) για να συνεδριάσει υπό την προεδρία του Ζ΄ Αντιπροέδρου αυτής κ. ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΚΟΥΡΑΚΗ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Κουράκης): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αρχίζει η συνεδρίαση.
Εισερχόμεθα στην ημερήσια διάταξη της
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Μόνη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Διά Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων: «Ανάπτυξη της Διά Βίου Μάθησης και λοιπές διατάξεις».
Η Διάσκεψη των Προέδρων στη συνεδρίασή της στις 2 Σεπτεμβρίου 2010 αποφάσισε τη συζήτηση του νομοσχεδίου σε δύο συνεδριάσεις. Στη σημερινή συνεδρίαση θα συζητηθεί το νομοσχέδιο επί της αρχής. Στην αυριανή συνεδρίαση θα συζητηθούν τα άρθρα και οι τροπολογίες ως μία ενότητα.
Το λόγο έχει ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας, Βουλευτής Β΄ Θεσσαλονίκης, ο κ. Σάββας Αναστασιάδης.
Κύριε Αναστασιάδη, έχετε το λόγο.
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Θα καλωσορίσουμε και τη νέα Αναπληρωτή Υπουργό και θα της ευχηθούμε «καλή επιτυχία» στα νέα της καθήκοντα. Καλή επιτυχία, βέβαια, και σε όλους όσοι ανανεώθηκαν, αφού είναι μία καινούργια Κυβέρνηση!
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΡΩΤΟΠΑΠΑΣ: «Καλή επιτυχία» εύχεται ο συνάδελφος. Θετικά σχόλια κάνει ο συνάδελφος.
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: «Καλή επιτυχία» στο έργο τους, αφού ξεκινούν σαν team τεσσάρων Υπουργών και Υφυπουργών στο Υπουργείο Παιδείας.
Οι φετινές πανελλαδικές εξετάσεις για την εισαγωγή στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, κυρία Υφυπουργέ, ήταν ένα Βατερλό για την παιδεία. Τα αποτελέσματα των φετινών πανελλαδικών εξετάσεων ήταν κόλαφος για την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Διά Βίου Μάθησης. Προκάλεσαν σοκ στην κοινωνία και άρον-άρον η κυρία Υπουργός δήλωσε ότι από την επομένη χρονιά θα γίνουν επεμβάσεις στο εξεταστικό σύστημα της χώρας. Αυτήν την κριτική δεν την κάνουμε μόνο εμείς, την έκαναν όλα τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης εκείνη τη συγκεκριμένη περίοδο και με πιο σκληρή προσπάθεια και με πιο σκληρές θέσεις απ? ότι εμείς.
Τα προβλήματα, όμως, στο χώρο της παιδείας, κυρία Υπουργέ, συνεχίζονται. Τη Δευτέρα ξεκινάει η νέα σχολική χρονιά και οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό ανέρχονται ακόμη σε αρκετές χιλιάδες. Οι δαπάνες της συντήρησης των σχολείων είναι δραματικά μειωμένες σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά και τα σχολεία δεν μπορούν να λειτουργήσουν. Εισάγεται ένα νέο καθεστώς, αυτό του μειωμένου ωραρίου, ξεχνώντας τι λέγατε πριν από μερικούς μήνες, όταν συζητούσαμε εδώ στη Βουλή το πρώτο νομοσχέδιο για την παιδεία.
Μπορεί η Τρόικα και το Μνημόνιο να σας επέβαλαν ορισμένους όρους και κανόνες. Είναι αδιανόητο και εγκληματικό, όμως, να υποθηκεύεται το μέλλον της χώρας, που είναι η νεολαία μας και τα παιδιά μας. Υπάρχουν χώροι από τους οποίους μπορεί να γίνουν και περικοπές δαπανών και οικονομία. Ο χώρος της παιδείας, όμως, πρέπει και να ενισχυθεί και να βελτιωθεί. Αυτό είναι το μέλλον μας.
Ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, αντί να σκύψετε και να βρείτε λύση στα προβλήματα που εσείς δημιουργήσατε, φέρνετε με την ίδια προχειρότητα και το σημερινό νομοσχέδιο που πολύ φοβάμαι ότι στην εφαρμογή του θα έχει τα ίδια αρνητικά αποτελέσματα.
Σας τα επισημάναμε αυτά, κυρία Υπουργέ και Υφυπουργέ, με πολύ καλή διάθεση -πιστέψτε με- χωρίς καμμία αντιπολιτευτική σκοπιμότητα, καλοπροαίρετα. Θέλαμε να βοηθήσουμε, γιατί η συζήτηση αφορά την παιδεία, αφορά τα παιδιά μας, αφορά το μέλλον της πατρίδας μας. Δεν μας ακούσατε κατά τη συζήτηση εκείνη, όταν επισημάναμε τους κινδύνους. Τα αποτελέσματα τα βλέπουμε όλοι σήμερα. Το κάνετε και τώρα. Και ενώ εμείς στεκόμαστε δίπλα σας από την αρχή εποικοδομητικά, εσείς συνεχίζετε πάλι την ίδια τακτική.
Με το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα επιχειρείται η διεύρυνση της γνώσης και των προσόντων των πολιτών σε οποιαδήποτε ηλικία μέσω της συνεχούς και όχι της υποχρεωτικής τυπικής μόνο εκπαίδευσης. Επιχειρείται προσπάθεια συμπλήρωσης, χωρίς επιτυχία, του προηγούμενου θεσμικού πλαισίου και κυρίως, του ν. 3369/2005 που θεσπίστηκε και ψηφίστηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας.
Στην κυβερνητική πολιτική που ακολουθήθηκε από το 2004 μέχρι το 2009 από τις ηγεσίες του πρώην Υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων δόθηκε μεγάλη έμφαση στην ενδυνάμωση του θεσμού της διά βίου μάθησης. Θωρακίστηκε ο θεσμός με μία σειρά από νομοθετικές παρεμβάσεις και υπουργικές αποφάσεις. Αντιμετωπίστηκαν ζητήματα, όπως η εκπαίδευση και η πιστοποίηση των μεταναστών στη γνώση της ελληνικής γλώσσας, της ιστορίας και του πολιτισμού, επίσης, η εκπαίδευση, η πιστοποίηση και η διαχείριση του Εθνικού Μητρώου Εκπαιδευτών Διά Βίου Μάθησης.
Αναλυτικότερα, κατά τη διακυβέρνηση της χώρας από τη Νέα Δημοκρατία, αναπτύχθηκε για πρώτη φορά πανελλήνιο δίκτυο διά βίου μάθησης. Δημιουργήθηκαν πενήντα επτά σχολεία δεύτερης ευκαιρίας, εβδομήντα παραρτήματα έναντι των δεκαεπτά των προηγούμενων ετών. Έξι από αυτά δημιουργήθηκαν μέσα σε σωφρονιστικά καταστήματα και αυτό πιστεύω ?θα συμφωνείτε όλοι- ήταν μία από τις σημαντικότερες παρεμβάσεις που έδινε το δικαίωμα στα άτομα αυτά να έχουν μια ομαλή ένταξη στην κοινωνία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι με τα σχολεία δεύτερης ευκαιρίας αναπτύχθηκε ένα πρόγραμμα για τις κοινωνικά ευαίσθητες ομάδες, ώστε να προσφέρεται η ευκαιρία σε κάθε πολίτη να ολοκληρώσει σε οποιαδήποτε ηλικία την εννεαετή υποχρεωτική εκπαίδευση. Αντιμετωπίστηκε μ” αυτόν τον τρόπο σε δεύτερο χρόνο το φαινόμενο της σχολικής διαρροής.
Θεσμοθετήθηκαν και λειτούργησαν πενήντα οκτώ κέντρα εκπαίδευσης ενηλίκων, έχοντας δύο άξονες: Ο πρώτος αφορούσε την αναβάθμιση και την εξέλιξη των γνώσεων που είχαν ήδη λάβει οι ενήλικοι και ο δεύτερος την παροχή καινούργιων γνώσεων και δεξιοτήτων στο πλαίσιο της συνεχούς επιμόρφωσης.
Την περίοδο 2004-2009 λειτούργησαν, επίσης, πενήντα τέσσερις σχολές γονέων σε κάθε νομό της χώρας, οι οποίες παρείχαν δέκα εκπαιδευτικά προγράμματα που αφορούσαν τον ιδιαίτερα ευαίσθητο θεσμό της οικογένειας. Είναι ενδεικτικό ότι τα εκπαιδευτικά προγράμματα στις σχολές γονέων παρακολούθησαν περίπου πενήντα χιλιάδες άτομα, αριθμός που αποδεικνύει και την επιτυχία του εγχειρήματος.
Δημιουργήθηκαν, επίσης, δεκατρείς πύλες Ανοιχτού Πανεπιστημίου σε κάθε Περιφέρεια της χώρας. Θεσπίστηκε η εξ αποστάσεως εκπαίδευση σε όλη τη χώρα, με έμφαση στην παραμεθόρια περιοχή, στις ορεινές και απομακρυσμένες περιοχές και στη νησιωτική Ελλάδα.
Για πρώτη φορά δημιουργήθηκε Κέντρο Εκπαίδευσης Εκπαιδευτών, όπου εκπαιδεύτηκαν περίπου είκοσι μία χιλιάδες εκπαιδευτές.
Εκτός από τη δημιουργία διαφόρων προγραμμάτων σπουδών και τη στελέχωσή τους με ανθρώπινο δυναμικό, δόθηκε ειδική μέριμνα και στη διαμόρφωση σύγχρονων κτηριακών υποδομών κατάλληλα εξοπλισμένων.
Στατιστικά, οι υποδομές έχουν ενισχυθεί την περίοδο 2004-2009 κατά 1.664% και το σύνολο των εκπαιδευθέντων έχει αυξηθεί κατά 2.300%, αφού ο αριθμός τους έχει εκτοξευθεί από τους δέκα χιλιάδες πολίτες την τετραετία 2000-2004, στους διακόσιους εξήντα μία χιλιάδες περίπου πολίτες έως το 2009. Παραλάβαμε το ποσοστό της διά βίου μάθησης στο 1,2% και το παραδώσαμε στο 5% το 2009.
Το σύνολο του κυβερνητικού έργου της Νέας Δημοκρατίας κρίνεται ιδιαίτερα πετυχημένο, αφού ουσιαστικά καλλιέργησε την ιδέα της συνεχούς εκπαίδευσης και εδραίωσε το θεσμό της διά βίου μάθησης των υπηρεσιακών παραγόντων και των πολιτών.
Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας διαμόρφωσε και εκτέλεσε μία ολοκληρωμένη στρατηγική της διά βίου μάθησης και έθεσε βάσεις για την περαιτέρω εξέλιξή της. Βελτίωσε και ενδυνάμωσε το θεσμό.
Το νομοσχέδιο που φέρνετε για ψήφιση στη Βουλή σήμερα, κυρία Υπουργέ, θεωρώ ότι είναι πρόχειρο και γενικόλογο. Για να λειτουργήσει, απαιτούνται εξήντα υπουργικές αποφάσεις και προεδρικά διατάγματα, κάτι το οποίο το κάνει ασαφές και αόριστο, αφού τα περισσότερα θέματα παραπέμπονται, για να διευκρινιστούν και να εξειδικευτούν στο μέλλον.
Αναφέρει ως κύριο σκοπό την ανάπτυξη της διά βίου μάθησης μέσω μιας γενικότερης αναγνώρισης κάποιων ονομαζόμενων «εναλλακτικών εκπαιδευτικών διαδρομών» και την επίτευξη της διασύνδεσης της διά βίου μάθησης με την απασχόληση. Δεν αναφέρονται, όμως, πουθενά ξεκάθαρα ποιοι είναι οι τρόποι με τους οποίους θα επιτευχθεί ο στόχος αυτός και με ποιες μεθόδους θα εξοικονομηθούν τα απαιτούμενα κονδύλια.
Δεν καταφέρνετε μ” αυτό το νομοσχέδιο να παρουσιάσετε κάτι φρέσκο και πραγματικά καινούργιο. Βασίζεστε στο πετυχημένο πρότυπο των κυβερνήσεων της Νέας Δημοκρατίας και απλώς προσπαθείτε να το πάτε ένα βήμα παραπέρα, χωρίς επιτυχία. Προσπαθείτε με το σχέδιο νόμου που καταθέτετε, μεταξύ των άλλων, να θεσπίσετε και το λεγόμενο «Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων», το οποίο περιλαμβάνει και πιστοποιεί όλα τα πτυχία, διπλώματα και τίτλους σπουδών που απαιτούνται για την άσκηση ενός επαγγέλματος, μιας ειδικότητας ή μιας εξειδίκευσης.
Όμως, είναι αναμφισβήτητο το γεγονός ότι η ανωτέρω πιστοποίηση θεσπίστηκε για πρώτη φορά από το 2005 με το ν. 3369. Συγκεκριμένα, με το άρθρο 3, θεσπίστηκε η πιστοποίηση των επαγγελματικών περιγραμμάτων, δηλαδή του συνόλου των λειτουργιών και γνώσεων που συνθέτουν το αντικείμενο εργασίας ενός επαγγέλματος.
Παράλληλα, με το άρθρο 5 του ίδιου νόμου προβλεπόταν η πιστοποίηση των προγραμμάτων της διά βίου κατάρτισης και εκπαίδευσης, καθώς και η χορήγηση των αντίστοιχων πιστοποιητικών επάρκειας.
Η επέκταση της πιστοποίησης, σύμφωνα με την επιταγή των οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την κοινή πολιτική πάνω στο συγκεκριμένο θέμα από το 2012, κρίνεται, βεβαίως, ως θετική. Όμως, είναι τελείως αόριστη και ασαφής η προσπάθεια του Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων, αφού για να οριοθετηθεί και για να λειτουργήσει, απαιτείται η έκδοση δεκατριών υπουργικών αποφάσεων και προεδρικών διαταγμάτων.
Αναφέρεται, επίσης, στο νομοσχέδιο ότι με σκοπό την καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών, αλλά και των τοπικών αναγκών, επιδιώκεται η αποκέντρωση της διά βίου μάθησης μέσω των νέων περιφερειών και των νέων δήμων. Αυτοί προβλέπεται ότι θα καταρτίζουν τα αντίστοιχα προγράμματα επιμόρφωσης, τόσο σε περιφερειακό, όσο και σε δημοτικό επίπεδο. Κάτι αντίστοιχο προβλεπόταν ήδη στο ν. 3369/2005, στο άρθρο 11. Μάλιστα, η σύσταση των περιφερειακών επιτροπών σε διοικητικό επίπεδο είχε θεσμοθετηθεί υπό την εποπτεία του Γενικού Γραμματέα της κάθε Περιφέρειας με σκοπό το συντονισμό των δράσεων σε περιφερειακό επίπεδο.
Σε κάθε περίπτωση και εκτός από τις δομικές αλλαγές που επιχειρείτε για την εύρυθμη λειτουργία και την επιτυχία των προγραμμάτων της διά βίου μάθησης, απαραίτητη προϋπόθεση επιτυχίας είναι η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Για να έχει ουσιαστικά αποτελέσματα ο θεσμός της διά βίου μάθησης, πρέπει να δημιουργηθεί φορέας ή διαδικασία που να πιστοποιεί και να ελέγχει την παραγωγή της γνώσης των συστημάτων εκπαίδευσης, δηλαδή ποιος παράγει τη γνώση και τα συστήματα της εκπαίδευσης που παρέχονται στη συνέχεια από τους φορείς της εκπαίδευσης στους εκπαιδευόμενους.
Ο κάθε φορέας εκπαίδευσης θα πρέπει να τεκμηριώνει πώς παράγει και πώς διαθέτει τη γνώση στους εκπαιδευόμενους. Για να έχουμε ουσιαστικά αποτελέσματα σε κάθε πρόγραμμα, θα πρέπει η αξιολόγηση να είναι συνεχής, προληπτική και επί τόπου. Μιλάμε για αξιολόγηση του τρόπου εκπαίδευσης και μετάδοσης της γνώσης, πρακτική αξιολόγηση που θα μας οδηγήσει στο συνολικό αποτέλεσμα, όπως είναι το περιεχόμενο των εκπαιδευτικών συστημάτων, δηλαδή τι είναι αυτό που διδάσκεται στους εκπαιδευόμενους, ποιος είναι ο φορέας που παράγει την τεχνογνωσία των εκπαιδευτικών συστημάτων, ποιες έρευνες αναγκών οδήγησαν στην παραγωγή των συστημάτων εκπαίδευσης, η διαδικασία της μεταφοράς της τεχνογνωσίας και της γνώσης στους εκπαιδευόμενους, τα εργαλεία εκπαίδευσης και τα παραδοτέα κάθε εκπαιδευτικής διαδικασίας μετά το τέλος της εκπαίδευσης. Θα έχει ο εκπαιδευόμενος στη διάθεσή του ένα εργαλείο, ώστε να μπορεί να ανατρέξει και να επαναλάβει ό,τι χρειάζεται να θυμηθεί, αν παρουσιαστεί στην καθημερινότητά του κάτι απ? αυτό που διδάχθηκε; Δεν πρέπει να στηριχθούμε πάλι σε ένα γενικόλογο πρόγραμμα σπουδών.
Τέλος, θα πρέπει να υπάρξει διαδικασία ελέγχου της εφαρμογής των παραδοτέων στην πράξη μέσα από επιχειρήσεις ή υπηρεσίες. Για παράδειγμα, μόλις τελειώσει ένα πρόγραμμα σπουδών σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές, θα πρέπει αμέσως να γίνει πρακτική εφαρμογή σε χώρους εργασίας, για να δούμε τι αποκόμισε ο εκπαιδευόμενος. Με αυτόν τον τρόπο θα μπορούμε να έχουμε ουσιαστικά, αλλά και μετρήσιμα αποτελέσματα.
Το θεσμικό πλαίσιο που ορίζει το νέο νομοσχέδιο πρέπει να είναι αποτελεσματικό και δομημένο κατά τέτοιο τρόπο, ώστε να υπάρχει υπολογισμός κόστους-οφέλους, ώστε να μπορέσει να υπηρετήσει τον εθνικό στόχο της διά βίου μάθησης και να προσεγγίσει το στόχο που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση, 15% επιμόρφωση στις ηλικίες από 25 ετών μέχρι 65 ετών, μέχρι το έτος 2020.
Όμως, το βασικότερο, ίσως, ερώτημα που εγείρεται είναι ο τρόπος χρηματοδότησης του συστήματος. Θα πρέπει να εξευρεθούν αξιόπιστοι και διαρκείς πόροι, ώστε το εγχείρημα της δια βίου μάθησης να είναι βιώσιμο. Εξάλλου, χρειάζεται να αποσαφηνιστεί η αναλυτική κατανομή των πόρων μεταξύ των τριών βασικών φορέων που λειτουργούν το πρόγραμμα της συνεχούς εκπαίδευσης.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Θα χρειαστώ ακόμη ένα λεπτό, κύριε Πρόεδρε.
Κεντρική κυβέρνηση, νέες περιφέρειες και νέοι δήμοι. Αντ? αυτού, στο υπό κατάθεση σχέδιο νόμου αναφέρεται αόριστα ότι οι δραστηριότητες του τοπικού προγράμματος διά βίου μάθησης, δηλαδή το κομμάτι που θα αναλάβουν οι νέοι δήμοι και οι νέες περιφέρειες, μπορεί να χρηματοδοτηθεί από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Διά Βίου Μάθησης.
Σε ό,τι αφορά στο οικονομικό σκέλος, χρειάζεται επιπλέον να αναφερθεί ότι δεν έχουν προβλεφθεί οι απαραίτητοι πόροι και δεν έχει ληφθεί καμμία μέριμνα για τη λειτουργία των υφιστάμενων κτηριακών υποδομών. Συγκεκριμένα, επί των κυβερνήσεων της Νέας Δημοκρατίας, διαμορφώθηκαν πενήντα έξι νέες κτηριακές υποδομές για τους σκοπούς της προώθησης της διά βίου μάθησης, έναντι τριών μόνο που είχαν κατασκευαστεί την περίοδο 2000-2004. Γι? αυτές δεν προβλέπεται τίποτα στο νομοσχέδιο.
Το υπό κατάθεση νομοσχέδιο ευαγγελίζεται, επίσης, την αξία της διά βίου μάθησης, η οποία δεν είναι υποχρεωτική. Προωθεί την επικαιροποίηση των γνώσεων και των δεξιοτήτων των εργαζομένων. Από τη στιγμή, όμως, που δεν είναι υποχρεωτική, χρειάζεται να βρεθεί ένας τρόπος, για να καταστεί ελκυστική.
Για την επιτυχία του εγχειρήματος δεν απαιτούνται μόνο μαθήματα κατάρτισης, αλλά χρειάζεται και μία προσπάθεια για την αλλαγή της κουλτούρας και της νοοτροπίας της κοινωνίας μας, όσον αφορά τη διά βίου μάθηση. Να δημιουργηθεί πρώτα η υποδομή, για να μπορέσουμε να έχουμε τα βέλτιστα αποτελέσματα που προσδοκούμε.
Το σχέδιο νόμου έχει ασαφή σημεία. Δεν αναφέρει συγκεκριμένο αριθμό τμημάτων που θα ιδρυθούν, συγκεκριμένο αριθμό φορέων που θα δημιουργηθούν, αλλά και συγκεκριμένο αριθμό διοικητικών στελεχών που θα απασχολούνται. Πολύ περισσότερο, δεν αναφέρει με σαφήνεια τι πόροι ακριβώς θα χρειαστούν για τη στελέχωση και τη λειτουργία των νέων φορέων και από πού θα εξοικονομηθούν αυτοί οι πόροι. Παραπέμπει σχεδόν τα πάντα σε μελλοντικές υπουργικές αποφάσεις και προεδρικά διατάγματα.
Δεν έχει ληφθεί, επίσης, μέριμνα, ώστε να διασφαλίζεται το υποχρεωτικό της εύρυθμης λειτουργίας των δομών. Ο κάθε δήμος και η κάθε περιφέρεια θα συγκροτεί υποχρεωτικά μία δομή διά βίου μάθησης. Οφείλετε να δημιουργήσετε τους μηχανισμούς εκείνους, που θα διασφαλίσουν ότι τα κονδύλια που προορίζονται για τη δημιουργία και τη λειτουργία των δομών αυτών στους δήμους και τις περιφέρειες, δεν θα χρησιμοποιηθούν για να καλυφθούν άλλες ανάγκες της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Όλα τα παραπάνω αποτελούν ασάφειες και ελλείψεις του προς ψήφιση σχεδίου νόμου. Η Νέα Δημοκρατία σχεδίασε και εφάρμοσε μία κυβερνητική πολιτική που δημιούργησε τις υποδομές και παρείχε εκτεταμένες εκπαιδευτικές υπηρεσίες. Η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ προσπαθεί ανεπιτυχώς, να βελτιώσει το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο της διά βίου μάθησης.
Το παρόν σχέδιο, με το οποίο επιχειρείται αυτή η προσπάθεια, είναι πολύπλοκο, δυσλειτουργικό, γενικόλογο, σύνθετο. Εκχωρεί συνταγματικά δικαιώματα της νομοθετικής εξουσίας στην εκτελεστική, αφού για να λειτουργήσει -όπως ανέφερα και παραπάνω- απαιτούνται εξήντα υπουργικές αποφάσεις και προεδρικά διατάγματα.
Πιστεύω ότι αυτό δεν γίνεται από υστεροβουλία, αλλά από αδυναμία.
Για όλους αυτούς τους λόγους καταψηφίζουμε επί της αρχής το νομοσχέδιο.
Σας ευχαριστώ.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Κουράκης): Ευχαριστούμε τον ειδικό αγορητή της Νέας Δημοκρατίας, Βουλευτή Β΄ Θεσσαλονίκης, τον κ. Σάββα Αναστασιάδη.