29 Απριλίου 2013
ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
Στο σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Οικονομικών: «Έγκριση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016 – Επείγοντα Μέτρα Εφαρμο¬γής του ν. 4046/2012 και του Μεσοπρόθεσμου Πλαι¬σίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016 ».
Αιτιολογική Έκθεση
Με την προτεινόμενη τροπολογία:
Ρυθμίζεται το θέμα της συνταξιοδότησης μέσω του ΟΓΑ για τους ανασφάλιστους υπερήλικους ομογενείς. Με το ν.4093/2012 άρθρο 14, παράγραφος ΙΑ, υποπαράγραφος ΙΑ6, παρ. 5, παρ γ, απαραίτητο πλέον στοιχείο για την συνταξιοδότηση ανασφάλιστων υπερηλίκων ομογενών από τον ΟΓΑ όπως ορίζει ο νόμος 1296/1982, είναι η εικοσαετή (20) μόνιμη και νόμιμη διαμονή στην Ελλάδα πριν την υποβολή της αίτησης για συνταξιοδότηση και να εξακολουθούν οι ενδιαφερόμενοι, να διαμένουν στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της συνταξιοδότησής τους. Η ισχύ, της παραγράφου γ. ουσιαστικά καταλύει το δικαίωμα της συνταξιοδότησης για την πλειονότητα των περιπτώσεων, αφού υπάρχει μεγάλος αριθμός ομογενών που είτε έφτασε στην Ελλάδα μετά το 1993 είτε δεν μπορεί να αποδειχθεί η πρότερη του 1993, παρουσία του στη χώρα,(πόσο μάλλον έπειτα από το πέρας είκοσι ετών). Επιπλέον η συγκεκριμένη πρόβλεψη συνιστά διάκριση μεταξύ Ελλήνων πολιτών, αφού η ίδια δεν ισχύει για τους γηγενείς Έλληνες ή για τους προ του 1993 πρόσφυγες, και υπό αυτές τις συνθήκες αντίκειται στις συνταγματικές διατάξεις περί ισότητας μεταξύ Ελλήνων πολιτών.
Στην περίπτωση β΄ του εδαφίου 5., της υποπαραγράφου ΙΑ6, της παραγράφου ΙΑ, του άρθρο 14 του ν.4093/2012, αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι απαραίτητο στοιχείο για την συνταξιοδότηση ανασφάλιστων υπερηλίκων ομογενών από τον ΟΓΑ, είναι και η έλλειψη δικαιώματος συνταξιοδότησης από οποιονδήποτε φορέα του εξωτερικού. Οι ομογενείς πρόσφυγες , στις χώρες από τις οποίες κατέληξαν στη Ελλάδα, εργαζόταν, ακολουθώντας τους εκεί ισχύοντες κανόνες εργασίας. Αυτό έδωσε πιθανόν σε ορισμένους το δικαίωμα συνταξιοδότησης τους στο εξωτερικό, άσχετα αν τελικά συνταξιοδοτούνται ή όχι από εκεί. Είναι όμως δύσκολο να τεκμηριωθεί και να αποδειχθεί από τον δικαιούχο, ότι δικαιούται ή όχι συντάξεως από την χώρα προέλευσης του. Με κωλυσιεργίες και γραφειοκρατικές καθυστερήσεις της Δημόσιας διοίκησης των από προερχόμενων χωρών, αλλά και υψηλό κόστος μετάβασης και εξασφάλισης σχετικής βεβαίωσης από τη χώρα προέλευσης των ενδιαφερομένων, ενώ ταυτόχρονα δύναται να αποτελέσει και αφορμή για αυθαίρετη ερμηνεία από υπηρεσιακούς παράγοντες σε βάρος των ενδιαφερομένων.
Στην πλειονότητα των περιπτώσεων όμως η Ελληνική πολιτεία διαχρονικά, δεν προέβη στις κατάλληλες διπλωματικές ενέργειες που θα επέφεραν την επίτευξη διακρατικών συμφωνιών και την αναγνώριση της εργασιακής προϋπηρεσίας των ομογενών μας από τις χώρες προέλευσή τους. Παραμένοντας οι ίδιοι χωρίς ουσιαστικά κανένα εργασιακό ιστορικό, ως θεματοφύλακα για την τελική συνταξιοδότηση τους από την Ελλάδα .
Τροπολογία
Στη βάση όλων των ανωτέρω προτείνεται:
Η παράγραφος 5, της υποπαραγράφου ΙΑ6, της παραγράφου ΙΑ, του άρθρου 14, του ν.4093/2012 διαμορφώνεται ως εξής:
α) Η περίπτωση β, του εδαφίου 5, της υποπαραγράφου ΙΑ6, της παραγράφου ΙΑ, του άρθρου 14 του ν.4093/2012 «Έγκριση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016 – Επείγοντα Μέτρα Εφαρμο¬γής του ν. 4046/2012 και του Μεσοπρόθεσμου Πλαι¬σίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016 », αντικαθίσταται ως εξής: «Δεν λαμβάνουν οι ίδιοι σύνταξη από οποιονδήποτε Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης ή το Δημόσιο στην Ελλάδα ή το εξωτερικά, ανεξαρτήτως ποσού, και επίσης, σε περίπτωση εγγάμων, δεν λαμβάνει ο/η σύζυγος τους σύνταξη μεγαλύτερη από το πλήρες ποσό της συνταξιοδοτικής παροχής, λόγω γήρατος, του άρθρου 4 του ν. 4169/1961».
β) Η περίπτωση γ, του εδαφίου 5, της υποπαραγράφου ΙΑ6,της παραγράφου ΙΑ, του άρθρου 14 του ν.4093/2012, αντικαθίσταται ως εξής: «Διαμένουν μόνιμα και νόμιμα στην Ελλάδα κατά τη διάρκεια της υποβολής της αίτησης για συνταξιοδότηση και εξακολουθούν να διαμένουν κατά τη διάρκεια της συνταξιοδότησής τους».
Οι προτείνοντες Βουλευτές Αθήνα 26η Φεβρουαρίου 2013
Σάββας Ι. Αναστασιάδης