14 Ιανουαρίου 2020
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Είναι γνωστό, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι στις 23 Ιουνίου οι πολίτες του Ηνωμένου Βασιλείου επέλεξαν την αποχώρηση από την Ε.Ε. και ότι το Μάρτιο του 2017, άρχισαν οι διαπραγματεύσεις αποχώρησης με την ενεργοποίηση του άρθρου 50, από την τότε πρωθυπουργό κυρία Μay, που κράτησαν σχεδόν 3,5 χρόνια.
Το ενδιάμεσο διάστημα ακολούθησαν πολλά, κρίσεις, κυβερνητικές αλλαγές πρωθυπουργών και βεβαίως εκλογές. Μέχρι που φτάσαμε πριν από μερικές μέρες, στις 9 Ιανουαρίου η Βουλή των Κοινοτήτων του Ηνωμένου Βασιλείου, να εγκρίνει την αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου απ’ την Ε.Ε. με συμφωνία, κάτι που έθεσε τέλος στους φόβους μας για μια άτακτη αποχώρηση, γεγονός που θα δημιουργούσε τεράστια προβλήματα στην Ε.Ε. και στη χώρα μας.
Παρ’ όλα αυτά, όμως, τα πράγματα στις σχέσεις μας με την Ε.Ε. και με τη Συμφωνία, θα αλλάξουν. Θα αλλάξουν πολλά στη ζωή των Ελλήνων, για τους φοιτητές και τους εργαζόμενους στη Βρετανία. Η ανάκτηση του ελέγχου των συνόρων του Ηνωμένου Βασιλείου από τη χώρα τους, ήταν ένα από τα επιχειρήματα τουBrexit. Άρα, θα αυξηθούν στις πύλες εισόδου οι έλεγχοι εισόδου στην Αγγλία, αγαθών και προσώπων. Θα υπάρξουν, επίσης, επιπτώσεις στον τουρισμό. Η Ελλάδα δέχεται περίπου 4.500.000 αφίξεις το χρόνο από το Ηνωμένο Βασίλειο και η σημασία του Ηνωμένου Βασιλείου για τον ελληνικό τουρισμό είναι πάρα πολύ σημαντική. Οι εμπορικές συναλλαγές, εισαγωγές, εξαγωγές, θα δυσκολέψουν, γιατί είτε με συμφωνία είτε χωρίς συμφωνία είτε με προτιμησιακό καθεστώς, οι τελωνειακές διατυπώσεις θα υπάρξουν. Θα υπάρξουν, επίσης, αλλαγές σε θέματα ασφάλειας και περίθαλψης.
Συμπερασματικά, πρέπει να πούμε ότι, ακόμα και με τη συμφωνία στην οποία κατέληξε το Ηνωμένο Βασίλειο, οι επιπτώσεις για την Ελλάδα και την Ε.Ε. συνολικά, είναι αναπόφευκτες και θα επιβαρύνουν σχεδόν όλους τους τομείς της οικονομίας, με αιχμή του δόρατος τις εμπορικές συναλλαγές, εισαγωγές και εξαγωγές, τη ναυτιλία, τον τουρισμό και τον αγροδιατροφικό τομέα που έχουμε πάρα πολλές σχέσεις.
Δεν πρέπει να μας διαφεύγει το γεγονός, ότι ο Βρετανός Πρωθυπουργός, Μπόρις Τζόνσον, είχε δηλώσει ότι το Λονδίνο δεν επιδιώκει να βασίσει τη νέα σχέση του με την Ε.Ε., στη διατήρηση των παρόντων κανόνων. Αυτό σημαίνει, ότι στη σκέψη τους και στη λογική τους, έχουν να αλλάξουν πάρα πολλά πράγματα. Γι’ αυτό εμείς, πρέπει να προετοιμαστούμε για όλα τα ενδεχόμενα και αυτό κάνουμε σήμερα με τη συζήτηση του σημερινού νομοσχεδίου.
Πρέπει, καταρχήν, να δώσουμε στην κοινωνία να καταλάβει τι σημαίνει το Brexit και τι θα αλλάξει στη ζωή των Ελλήνων. Να ενημερώσουμε τους τουριστικούς, οικονομικούς, επιχειρηματικούς και επενδυτικούς φορείς της χώρας, κυρίως τις επιχειρήσεις που δεν έχουν καμία εμπειρία, που λειτούργησαν κατά την περίοδο που ήμασταν ενταγμένοι στην Ε.Ε. και σε συνεργασία με τις αρμόδιες κρατικές αρχές, κύριε Υπουργέ, να συνεχίσουν τις συναλλαγές τους με το Ηνωμένο Βασίλειο, χωρίς προβλήματα και καθυστερήσεις.
Αυτήν την πρωτοβουλία της κατάθεσης και ψήφισης του νομοσχεδίου την ανέλαβε το Υπουργείο Εξωτερικών και εκτιμώ ότι και την επικοινωνιακή ενημέρωση, πρέπει να την αναλάβει το ίδιο Υπουργείο. Το μεγαλύτερο μέρος από τον όγκο συναλλαγών, από το επιπλέον βάρος των εργασιών που θα προκύψουν από την αποχώρηση από την Ε.Ε., είναι δεδομένο ότι θα τις αναλάβουν οι τελωνειακές υπηρεσίες. Και θα υπάρχουν αυτές, όπως προείπα, και με συμφωνία και χωρίς συμφωνία.
Γι’ αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό το γεγονός, ότι αποδέχτηκε το σύνολο των συναδέλφων τον προγραμματισμό προσλήψεων στο Τελωνείο, διότι στις ήδη αυξημένες ανάγκες σε προσωπικό, θα έρθει να προστεθεί και επιπλέον δουλειά. Μόνο ένα γεγονός θα καταθέσω για να καταλάβετε τι σημαίνει αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ε.Ε.. Εκτιμάται, ότι καθημερινώς θα υπάρξουν 4.500 περίπου δέματα επιπλέον την ημέρα, λόγω της αύξησης του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα. Όλα αυτά χρειάζονται, βεβαίως, διατυπώσεις και κύριε Υπουργέ, με χαρά άκουσα ότι απαλείφεται το εδάφιο 2 του άρθρου 12, που προέβλεπε ότι δεν θα χρειαζόντουσαν προσλήψεις, εάν το Ηνωμένο Βασίλειο αποχωρούσε με Συμφωνία.
Ενδεικτικά να σας πω μόνο ότι Βέλγιο, Ολλανδία, Γαλλία και άλλες χώρες της Ευρώπης, ήδη έχουν ολοκληρώσει τις προσλήψεις και προετοιμάζονται για τον επιπλέον όγκο δουλειάς και τις επιπτώσεις που θα προκύψουν από την αποχώρηση.
Αυτό κάνουμε και εμείς. Και αυτό πρέπει να κάνουμε. Γι’ αυτό, κύριε Υπουργέ, επικροτώ τη θέση σας και την άποψή σας και τη θέση των τελωνειακών υπαλλήλων και της Ομοσπονδίας των Τελωνειακών να απαλειφθεί αυτό το άρθρο.
Σας ευχαριστώ πολύ.