11 Νοεμβρίου 2016
Προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών-Θέμα: Νέος Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος, Κύριε Υπουργέ,
Η δημοπράτηση του τμήματος Πάτρα – Πύργου ξεκίνησε το 2013 (με βάση τις προβλέψεις του άρθρου 5 του Ν. 4219/2013, όσον αφορά στο φυσικό αντικείμενο του έργου, τις μελέτες, τις απαλλοτριώσεις, κ.λ.π.) με προϋπολογισμό 443 εκ. ευρώ και μήκος 75 χλμ. και με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση.
Πριν από 19 μήνες η κυβέρνησή σας ακύρωσε τον διαγωνισμό του Αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος με το επιχείρημα ότι «επιλέχθηκε η υλοποίηση του έργου να γίνει με δημοπράτηση επιμέρους εργολαβιών με συμμετοχή και εταιρειών 6ης τάξης για να βελτιωθεί ο ανταγωνισμός και να μειωθεί το κόστος και ο χρόνος κατασκευής του έργου».
Σε συνέχεια αυτής της λογικής, η κυβέρνησή σας «έσπασε» το έργο σε 8 διαφορετικά κομμάτια. Το πρώτο από αυτά το δημοπράτησε τον Μάιο 2016 (14 μήνες μετά την ακύρωση του διαγωνισμού) και ακολούθησαν το δεύτερο (επίσης τον Μάιο), το τρίτο (Ιούλιο) και τέλος το τέταρτο – του οποίου η δημοπράτηση τελικώς αναβλήθηκε – τον περασμένο Σεπτέμβριο.
Είναι στατιστικά γνωστό ότι τα αποτελέσματα από τη δημοπράτηση μεγάλων τμημάτων έργων οδοποιίας σε ενιαίο μήκος είναι θετικά σε σχέση με μικρότερα, αναφορικά με την οικονομία της κατασκευής και το χρόνο ολοκλήρωσής τους. Εύκολα αντιλαμβάνεται κάποιος ότι διαιρώντας μια εργολαβία σε 8 μικρότερες, δημιουργούνται προβλήματα, κυρίως εάν προκύψουν διαφορετικοί μειοδότες (διαφορετικές αποθήκες εκσκαφικών προϊόντων, διαφορετικά και αριθμητικά περισσότερα εργοτάξια, κ.λ.π.).
Παράλληλα, ενυπάρχει ο κίνδυνος κάποια από τις 8 εργολαβίες να μην ολοκληρωθεί με επιτυχία, να υπάρχουν προβλήματα και καθυστερήσεις, γεγονός που θα συμπαρασύρει το έργο συνολικά, κάτι που δεν θα μπορούσε να συμβεί αν πραγματοποιούνταν δημοπράτηση μιας ενιαίας εργολαβίας για τα 75χλμ του αυτοκινητόδρομου.
Τέλος η «κατάτμηση» αποτελεί μια πρακτική την οποία – κατά τη συνήθη της πρακτική – δεν την υιοθετεί, αλλά ούτε τη χρηματοδοτεί η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Συνεπεία των ανωτέρω, ερωτάστε κε Υπουργέ:
– Πώς αντιλαμβάνεται η κυβέρνηση την έννοια του «υγιούς ανταγωνισμού», από την στιγμή που από τις τρεις εργολαβίες που δημοπρατήθηκαν – για τη «βελτίωση του ανταγωνισμού» όπως έχετε εσείς δηλώσει – μειοδότης ήταν η εταιρεία ΤΟΞΟΤΗΣ Α.Ε., συμφερόντων του κου Καλογρίτσα;
– Σχετίζεται η αποχώρηση του κου Καλογρίτσα από το διαγωνισμό των τηλεοπτικών αδειών με την αναβολή της προγραμματισμένης δημοπράτησης του 4ου έργου του αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος;
– Από την στιγμή που η κυβέρνησή σας και εσείς προσωπικά δηλώσατε ότι προβήκατε στην κατάτμηση του έργου σε 8 μικρότερα τμήματα προκειμένου να υλοποιηθεί πιο γρήγορα ο νέος Αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος, για ποιο λόγο δεν υπογράφετε τις Συμβάσεις για την έναρξη των έργων;
– Έχει – μέχρι σήμερα – βρεθεί χρηματοδότηση και για τα 8 έργα από την κυβέρνηση; Για τη δημοπράτηση ενός απλού έργου σε οποιονδήποτε Δήμο θα πρέπει να έχει δεσμευθεί το ποσό στον προϋπολογισμό ή να έχει ενταχθεί σε κάποιο χρηματοδοτικό εργαλείο. Ολόκληρο οδικό έργο – τέτοιου μεγέθους – έχει ή δεν έχει δεσμευμένη χρηματοδότηση;
– Πότε προγραμματίζει το Υπουργείο σας να ξεκινήσει το έργο ή – έστω – κάποιο από τα 8 κατατετμημένα έργα;