20 Δεκεμβρίου 2012
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΥΡΩΠΑΪΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
Αθήνα, 30 Νοεμβρίου 2012
ΘΕΜΑ: Ενημερωτικό Σημείωμα σχετικά με τη Διάσκεψη Προέδρων Επιτροπών Οικονομικών Υποθέσεων των Κοινοβουλίων της Ε.Ε., Λευκωσία, 26/11/2012
Στις 26 Νοεμβρίου 2012, στα πλαίσια της Κυπριακής Προεδρίας, έλαβε χώρα στο Συνεδριακό Κέντρο «Φιλοξενία» της Λευκωσίας, Διάσκεψη των Προέδρων των Επιτροπών Οικονομικών των Κοινοβουλίων της Ε.Ε. Στην Διάσκεψη συμμετείχαν 32 εκπρόσωποι από εθνικά κοινοβούλια 21 κ-μ (πλην Βελγίου, Δανίας, Ιταλίας, Πορτογαλίας, Σλοβενίας και Τσεχίας), καθώς και εκπρόσωποι από το κοινοβούλιο της Κροατίας, το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Γραφείου Προγραμματισμού της Κυπριακής Προεδρίας. Η Βουλή των Ελλήνων εκπροσωπήθηκε από τον κ. Σάββα Αναστασιάδη, βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας και Μέλος της Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων.
Η Διάσκεψη επικεντρώθηκε σε τρεις θεματικές ενότητες: στο πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο (2014-2020), στη μεταρρύθμιση της νομοθεσίας σχετικά με τις Δημόσιες Συμβάσεις, η οποία συνιστά μία από τις δώδεκα δράσεις προτεραιότητας που έχουν εγγραφεί στην Πράξη για την Ενιαία Αγορά και τέλος στον ρόλο των εθνικών κοινοβουλίων στα πλαίσια του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου.
Την συζήτηση άνοιξε ο κ. Νικόλας Παπαδόπουλος, Πρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού της Βουλής των Αντιπροσώπων της Κύπρου, αναφερόμενος στα κενά στον συντονισμό και στην εποπτεία των πολιτικών της ευρωζώνης που κατέδειξαν οι παρενέργειες της κρίσης, καθώς και στην ανάγκη υιοθέτησης μιας πραγματικής οικονομικής διακυβέρνησης στην Ε.Ε στην οποία θα βοηθήσει η διαδικασία του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου. Σημείωσε ότι βασικό στοιχείο της οικονομικής πολιτικής που αποτελεί μοχλό ανάπτυξης είναι και ο τομέας των δημοσίων συμβάσεων όπως και ο μακροπρόθεσμος Προϋπολογισμός της Ένωσης, για την ψήφιση του οποίου έχουν καταβληθεί έντονες προσπάθειες από την Κυπριακή Προεδρία που δυστυχώς δεν κατέληξαν σε σύγκλιση απόψεων.
Αμέσως μετά, το βήμα πήρε ο κ. Γεώργιος Γεωργίου, Γραμματέας του Γραφείου Προγραμματισμού της Κύπρου, ο οποίος συνόψισε την αρχική και την αναθεωρημένη πρόταση της Επιτροπής για το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο. Υπογράμμισε ότι η συμφωνία για το ΠΔΠ έχει αποτελέσει βασική προτεραιότητα της Κυπριακής Προεδρίας με πρωταρχικούς στόχους την ουσιαστική συμβολή στην έξοδο της Ευρώπης από την κρίση, αλλά και τη διασφάλιση της κοινωνικής συνοχής και αλληλεγγύης μεταξύ των κ-μ. Παρουσίασε επίσης, το διαπραγματευτικό πλαίσιο της Κυπριακής Προεδρίας, που λαμβάνει υπόψη τις διαφορετικές απόψεις των «καθαρών συνεισφορέων» και των «καθαρών αποδεκτών» όσον αφορά στο ύψος των δαπανών καθώς και στην κατανομή τους και προτείνει την εισαγωγή Φόρου Χρηματοπιστωτικών Συναλλαγών μέσω ενισχυμένης συνεργασίας. Έκλεισε με τα αρχικά Συμπεράσματα του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου του Νοεμβρίου και τα αναθεωρημένα στα τέλη του ίδιου μήνα, που περιλαμβάνουν ακόμη μεγαλύτερες περικοπές, προερχόμενες κυρίως από τους τομείς της Πολιτικής Συνοχής και της Κοινής Αγροτικής Πολιτικής και εισάγουν ειδικά κονδύλια, με την μορφή κατ? αποκοπή ποσών, για τα κ-μ που υπάγονται στις δύο αναφερόμενες πολιτικές. Επεσήμανε, τέλος, την μη επίτευξη συμφωνίας στο τελευταίο Συμβούλιο.
Ακολούθησαν παρεμβάσεις των εκπροσώπων των εθνικών Κοινοβουλίων με πρώτο εκπρόσωπο της Βουλής των Λόρδων να εκφράζει την ανάγκη αύξησης των ιδίων πόρων του Προϋπολογισμού αλλά και την πλήρη αντίθεσή του στην επιβολή φόρου επί των χρηματοπιστωτικών συναλλαγών. Πρόσθεσε επίσης, το όφελος που θα αποκομίσει η Ένωση από το άνοιγμα του εμπορίου σε τρίτες χώρες. Ο Σουηδός εστίασε στον μικρό ρόλο που παίζει ο Προϋπολογισμός στην αντιμετώπιση της κρίσης και στον απαιτούμενο περιορισμό των δαπανών. Ο Αυστριακός εκπρόσωπους πρότεινε την επικέντρωση συγκεκριμένων περιφερειακών ενισχύσεων σε υπό απειλή περιοχές ενώ ο Πολωνός τόνισε την σημασία ενός μεγάλου Προϋπολογισμού που θα συμβάλλει στην ανάπτυξη και την αύξηση της απασχόλησης. Η Ολλανδή και ο Φιλανδός εκπρόσωπος συσχέτισαν τον Προϋπολογισμό της Ε.Ε. με τους εθνικούς που μειώνονται ενώ ο δεύτερος φάνηκε υπέρμαχος μιας ενισχυμένης ΚΑΠ(όπως και η Γαλλίδα εκπρόσωπος) και επέκρινε τον τρόπο λειτουργίας των διαρθρωτικών ταμείων καθώς και το αυξημένο διοικητικό κόστος λόγω των συνεδριάσεων του ΕΚ εκτός Βρυξελλών.
Ο κ. Kalfin από το Ε. Κοινοβούλιο, παίρνοντας τον λόγο, υπογράμμισε την έλλειψη εμπιστοσύνης στην Ε.Ε. από κ-μ που ζητούν επίμονα περικοπές παραβλέποντας το γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος του ύψους του προϋπολογισμού επιστρέφεται στα κ-μ και τα βοηθά σε περιόδους λιτότητας.
Ο κ. Αναστασιάδης τόνισε την ανάγκη ύπαρξης ενός φιλόδοξου Προϋπολογισμού στα πλαίσια της Ευρώπης της αλληλεγγύης και της Στρατηγικής 2020 που δεν θα πρέπει να καταρτίζεται αναλογικά με τους μειούμενους εθνικούς προϋπολογισμούς. ¶σκησε κριτική στον διαχωρισμό των κ-μ σε καθαρούς αποδέκτες και συνεισφορείς εφόσον όλοι ωφελούνται από την συμμετοχή τους στην Ε.Ε. και τους μηχανισμούς της. Ξεκαθάρισε, τέλος, ότι πιθανή μείωση των κονδυλίων της Πολιτικής Συνοχής και της ΚΑΠ θα ήταν καταστροφική για τα κ-μ που αντιμετωπίζουν δημοσιονομικά προβλήματα και θα απομάκρυνε τον στόχο προς τη σύγκλιση.
Η δεύτερη θεματική, για τις δημόσιες συμβάσεις, άνοιξε με την παρουσίαση της κας Kristin Schreiber, Αναπληρώτριας Επικεφαλής του Χαρτοφυλακίου του Επιτρόπου για την Ενιαία Αγορά και τις Υπηρεσίες, κ.Michel Barnier, η οποία μίλησε για τα οφέλη που έχει δημιουργήσει η Ενιαία Αγορά και πιο συγκεκριμένα την αύξηση της απασχόλησης και του ΑΕΠ της Ε.Ε. και τις προτάσεις που το Ε. Κοινοβούλιο και Ε. Επιτροπή καλούνται να υιοθετήσουν μέχρι την ¶νοιξη του 2014. Ανέλυσε το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο για τις δημόσιες συμβάσεις και τους πέντε στόχους της αναθεωρητικής πρότασης. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε στις συμβάσεις παραχώρησης και στην ανάγκη ύπαρξης σχετικής Οδηγίας που θα εξασφαλίζει διαφάνεια και θα αποσαφηνίζει υπάρχουσες νομικές ασάφειες, καθώς και στην πρόταση αναφορικά με την εθνική διάσταση των δημοσίων συβάσεων που στοχεύει στην διευκόλυνση πρόσβασης σε τρίτες χώρες και στην αύξηση επιρροής της Ε.Ε. στις διαπραγματεύσεις.
Στις παρεμβάσεις των κ-μ που ακολούθησαν, ο εκπρόσωπος της Βουλής των Λόρδων σημείωσε την ανάγκη μείωσης της γραφειοκρατίας των μηχανισμών της ενιαίας αγοράς και εποπτείας υλοποίησης των αποφάσεων εντός των κ-μ. Αναφορικά με τις δημόσιες συμβάσεις, χαρακτήρισε τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις ως «ζωτικής σημασίας». Ο Ιρλανδός εκπρόσωπος έθεσε ερωτήματα σχετικά με το πώς θα υπολογίζεται το κόστος κύκλου ζωής για αγαθά και υπηρεσίες και για την περίπτωση εισαγωγής πρόσθετου φόρου για το συγκεκριμένο μέτρο. Οι Γάλλοι εκπρόσωποι εστίασαν στην διάσταση του χρέους των κ-μ που πρέπει να λαμβάνεται υπόψη, τη διαφορά του κόστους του εργατικού δυναμικού ανάμεσα στις χώρες και την εξυγίανση του ανταγωνισμού κατά την ανάθεση δημοσίων συμβάσεων.
Ο κ. Αναστασιάδης έθεσε προβληματισμούς για τους κανόνες προστατευτισμού που έχουν τεθεί κατά το παρελθόν σχετικά με τις δημόσιες συμβάσεις όπως και για τις στρεβλώσεις, τον έντονο γραφειοκρατικό μηχανισμό και την έλλειψη διαφάνειας που δυσχεραίνουν τις αναθέσεις, την πρόσβαση και την υλοποίηση των δημοσίων συμβάσεων.
Απαντώντας, η κα Schreiber, μίλησε για μηδενική ανοχή κατά την εφαρμογή στρατηγικών τομέων προτεραιότητας. Πληροφόρησε τους συμμετέχοντες ότι τον Ιανουάριο θα συνταχθεί Πράσινη Βίβλος για την μακροπρόθεσμη πρόσβαση των ΜΜΕ σε χρηματοδότηση καθώς και ότι η έννοια του «κόστους κύκλου ζωής» είναι ακόμη νέα και μη υποχρεωτική για τις εθνικές αρχές. Τέλος, για το μισθολογικό κόστος είπε ότι είναι εθνικής αρμοδιότητας και παρά τις διαφορετικές συνθήκες διαβίωσης μεταξύ των κ-μ πρέπει να υπάρχει δίκαιος ανταγωνισμός.
Στο τελευταίο μέρος της Διάσκεψης, ο Αντιπρόεδρος της Επιτροπής Οικονομικών και Νομισματικών Υποθέσεων του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, κ. Theodor Dumitru Stolojan, εξέφρασε τρόπους με τους οποίους μπορεί να ενισχυθεί ο ρόλος των εθνικών κοινοβουλίων στα πλαίσια του ευρωπαϊκού εξαμήνου. Πρότεινε τα ΕθΚ να συζητούν τα Προγράμματα Σταθερότητας ή Σύγκλισης και τα Εθνικά Προγράμματα Μεταρρυθμίσεων πριν αυτά κατατεθούν στην Ε. Επιτροπή. Επίσης τα ΕθΚ θα ήταν ωφέλιμο να γνωμοδοτούν στην Κυβέρνηση της χώρας τους αναφορικά με τα προσχέδια των ανά χώρα συστάσεων και τέλος να αξιολογούν το κατά πόσο αυτές αντικατοπτρίζονται στους εθνικούς προϋπολογισμούς των χωρών τους, πριν αυτοί ψηφιστούν. Σύμφωνα με τον κ. Stolojan, η άμεση συμμετοχή των ΕθΚ σε όλα τα στάδια του ευρωπαϊκού εξαμήνου θα οδηγήσει στην δημοκρατική νομιμοποίησή του.
Στη συζήτηση που ακολούθησε τα θέματα που αναδείχθηκαν από τα κ-μ ήταν ζητήματα διακυβέρνησης της Ευρωζώνης και εξασφάλισης της δημοκρατικής νομιμότητας μέσω της σύστασης εποπτικού μηχανισμού (Γαλλία), η αναγκαιότητα ευθυγράμμισης απόψεων εθνικών κυβερνήσεων και εθνικών κοινοβουλίων (Πολωνία), η ατέλεια της Ένωσης εφόσον στερείται κοινής οικονομικής και δημοσιονομικής πολιτικής (Αυστρία) και η ήδη υπάρχουσα ισχύς κοινοβουλίων σε θέματα εθνικών προϋπολογισμών (Σουηδία, Φινλανδία). Εντύπωση προκάλεσε η δήλωση του εκπροσώπου της Φινλανδίας που πρότεινε τον περιορισμό των κανόνων και την εμπιστοσύνη στις αγορές καθώς και την ανάληψη δράσης από το ΔΝΤ αντί των θεσμικών οργάνων της Ε.Ε.
Ο κ. Αναστασιάδης υπογράμμισε την σημασία της καθιέρωσης του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου στον δρόμο της ολοκλήρωσης της Ε.Ε., που βρίσκεται ακόμη σε πρώιμο στάδιο, καθώς και το όφελος της συμμετοχής των ΕθΚ σε όλα τα στάδια. Είπε ακόμη ότι χρειάζεται να λαμβάνονται υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των κ-μ και να αντιμετωπίζονται έγκαιρα προβλήματα που ανακύπτουν έτσι ώστε ν αποφευχθούν προβλήματα διακυβέρνησης του παρελθόντος.
Ο κ. Stolojan, σχολιάζοντας συγκεκριμένες τοποθετήσεις, υπενθύμισε ότι εντός Ε.Ε. υπάρχει η Τρόικα που βοηθά στοχευμένα κ-μ με οικονομικές δυσκολίες αλλά επίσης είναι σημαντικό να ενισχυθεί και να διασφαλιστεί η υλοποίηση του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης. Ακόμη, αναφέρθηκε στις ανά κράτος ειδικές συστάσεις ως νέο έργο για τη Ε. Επιτροπή οι οποίες θα πρέπει να υπόκεινται και σε δημόσια ακρόαση.
Ο κ. Νικόλας Παπαδόπουλος έκλεισε τη Διάσκεψη, χαρακτηρίζοντας την κρίση ως Ευρωπαϊκή και υπογράμμισε ότι η λύση πρέπει να αναζητηθεί σε επίπεδο Ε.Ε. και όχι μόνο σε εθνικό.