13 Φεβρουαρίου 2013
ΕΙΣΗΓΗΣΗ–ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΙΣΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2011
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
– Η συζήτηση για τον Απολογισμό και Ισολογισμό του κράτους αποτελεί μία ιδιαίτερα σημαντική κοινοβουλευτική διαδικασία, γιατί ουσιαστικά, η εκάστοτε κυβέρνηση λογοδοτεί ενώπιον του κοινοβουλίου αναφορικά με την εκτέλεση του υπό συζήτηση προϋπολογισμού και την επαλήθευση των προβλέψεων και των προσδοκιών της.
– Επιπλέον όμως η συζήτηση για τον προϋπολογισμό του 2011 είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και παιδευτικής, θα έλεγα, σημασίας αφού είναι ο πρώτος προϋπολογισμός που είχε καταρτίσει η τότε κυβέρνηση μετά την υπαγωγή της Χώρας μας στον μηχανισμό στήριξης, που περιελάμβανε και τις μνημονιακές επιταγές με μέτρα 14,3 δις ευρώ.
– Πρέπει όμως να επισημάνω κάτι που έχει επισημανθεί και σε προηγούμενες αντίστοιχες συζητήσεις , αλλά δυστυχώς δεν εφαρμόζεται.
– Η συζήτηση αυτή πρέπει να ολοκληρώνεται πριν την κατάρτιση του επόμενου προϋπολογισμού , έτσι ώστε να αξιοποιηθούν τα αποτελέσματα.Να διορθωθούν ή να αποφευχθούν λάθη και παραλείψεις που εντοπίσθηκαν κατά τον έλεγχο της εφαρμογής του προηγούμενου προϋπολογισμού.
– Ελπίζουμε ο επόμενος Απολογισμός και Ισολογισμός να συζητηθεί έγκαιρα, για να είναι έτσι ωφέλιμη και η διαδικασία.
– Το 2011 η κρίση χρέους στην Ευρωζώνη είχε τεθεί εκτός ελέγχου καθώς είχε απλωθεί στις περισσότερες Χώρες της Ευρωζώνης.
– Η αδυναμία των πολιτικών ηγεσιών να συμφωνήσουν σε μία στοιχειώδη αντιμετώπιση της κρίσης, και οι συνεχιζόμενες πιέσεις των κερδοσκόπων στην Ευρωπαϊκή αγορά ομολόγων, δημιουργούσαν ένα εφιαλτικό περιβάλλον που οδηγούσε με μαθηματική ακρίβεια στην διάλυση της Ευρωζώνης.
– Για την Ελλάδα το πρωτόγνωρα δυσμενές οικονομικό περιβάλλον, είχε ως κύρια χαρακτηριστικά του την διαρκώς αυξανόμενη ύφεση.
– Την διαρκή αύξηση της ανεργίας.
– Τις υψηλές δανειακές ανάγκες του Ελληνικού Δημοσίου. Τις Ελληνικές Τράπεζες αποκλεισμένες από τις διεθνείς κεφαλαιαγορές.
– Όπως αποδεικνύεται σήμερα ο Προϋπολογισμός του 2011 χαρακτηρίστηκε από υπερβολικά φιλόδοξους στόχους.
– Είναι ενδεικτική η αποστροφή του τότε Υπουργού Οικονομικών τον Δεκέμβριο του 2010, από την ομιλία του κατά την συζήτηση για την έγκριση του προϋπολογισμού του 2011.
– Έλεγε τότε ο Παπακωνσταντίνου,
«το 2011 θα υπάρξει αναδιάρθρωση των Δημοσίων Επιχειρήσεων και θα αποκατασταθεί η αξιοπιστία της Χώρας στις διεθνείς αγορές, ενώ το 2012 θα υπάρξουν ξανά θετικοί ρυθμοί ανάπτυξης και επάνοδος στις αγορές»
– Η αξιολόγηση των αποτελεσμάτων της ασκούμενης οικονομικής πολιτικής το 2011 δεν μπορεί να μην συνδυαστεί και με την κατάσταση που επικράτησε στη Χώρα.
– Το 2011 ήταν χρονιά μεγάλων κοινωνικών αναταραχών εξ΄αιτίας της βίαιης προσαρμογής που επιχειρήθηκε από την τότε κυβέρνηση.
– Κάτι που όπως φαίνεται σήμερα δεν εκτίμησε και δεν υπολόγισε σωστά.
– Η κοινωνική αναστάτωση δημιούργησε πολιτική αστάθεια.
– Η κυβερνητική κρίση του Ιουνίου 2011, κατέληξε σε παραιτήσεις Βουλευτών της συμπολίτευσης, ανασχηματισμό κυβέρνησης και στις αποφάσεις της 26ης -27ης Οκτωβρίου για εθελοντική συμμετοχή των ιδιωτών στο κούρεμα των ομολόγων- το γνωστό PSI.
– Κάτω από την πίεση των γεγονότων της 28ης Οκτωβρίου η κυβέρνηση Παπανδρέου, που είχε ήδη χάσει τον έλεγχο των εξελίξεων, πανικόβλητη, οδηγήθηκε στην απόφαση διεξαγωγής δημοψηφίσματος.
– Η απόφαση αυτή στάθηκε αφορμή για την απομάκρυνση του Παπανδρέου από την Πρωθυπουργία.
– Η αξιοπιστία μας στο εξωτερικό βρέθηκε στο χειρότερο της σημείο και μαζί με την διεθνή οικονομική κρίση δημιούργησαν ένα πολύ αρνητικό κλίμα για τη χώρα μας.
– Πολλοί προεξοφλούσαν τότε την αποπομπή της Χώρας μας από το ευρώ.
– Με τον σχηματισμό της κυβέρνησης Παπαδήμου δόθηκε διέξοδος στην πολιτική αστάθεια και την κυβερνητική κρίση.
– Η στάση τότε της ΝΔ και του Αντώνη Σαμαρά χαρακτηρίστηκε από υψηλό αίσθημα πατριωτικής ευθύνης.
– Σήμερα αποδεικνύεται ότι εκείνη η στάση έσωσε τη χώρα από την καταστροφή.
– Σ΄όλα αυτά πρέπει να προστεθεί κα το γεγονός ότι ο προϋπολογισμός του 2011 ήταν ο πρώτος με τον οποίο εφαρμόστηκε η διπλογραφική λογιστική για να έχουμε έτσι ακριβέστερα αποτελέσματα και να είναι συμβατή με τα Ευρωπαϊκά και διεθνή λογιστικά πρότυπα.
– Έχει όμως ακόμη προβλήματα στην εφαρμογή του , όπως αυτά αποτυπώνονται στον Απολογισμό και Ισολογισμό και αφορούν τα βεβαιωθέντα και μη εισπραχθέντα έσοδα από τα Τελωνεία.
– Την καταγραφή και απόσβεση των παγίων.
– Τα διαθέσιμα υπόλοιπα στην Τράπεζα της Ελλάδος κ.λ.π.
– Ο Προϋπολογισμός του 2011 χαρακτηρίζεται από λανθασμένες εκτιμήσεις , από αστοχίες στις προβλέψεις και σημαντικές αποκλίσεις στους στόχους.
– Με μία γενική ματιά στο Απολογισμό- Ισολογισμό του 2011 θα μπορούσε κανείς να επισημάνει τις σημαντικές αποκλίσεις του Προϋπολογισμού , από τις προβλέψεις τόσο ως προς το σκέλος των εσόδων όσο και ως προς το σκέλος των δαπανών.
– Επίσης παρατηρείται αύξηση του υπολοίπου που εκκρεμεί προς είσπραξη από βεβαιωθέντες φόρους , πρόστιμα και χρηματικές ποινές.
– Αυτό αναδεικνύει για μία ακόμη φορά την επιτακτική ανάγκη βελτίωσης της αποτελεσματικότητας των δημοσίων υπηρεσιών και δη των εισπρακτικών.
– Αν τώρα παρατηρήσουμε την εκτέλεση του προϋπολογισμού με μία πιο προσεκτική ματιά διαπιστώνουμε τα εξής:
– 1) Στον προϋπολογισμό του 2011 είχε τεθεί ως στόχος αύξηση 4,57% των εσόδων από τους άμεσους φόρους, σε σχέση με τον προϋπολογισμό του 2010.
– Τελικά αυτά παρουσίασαν μείωση κατά 3,32% και κάλυψαν το 40,08% των φορολογικών εσόδων.
– Παρουσίασαν δηλαδή σημαντική απόκλιση από τις προβλέψεις.
– Η μεγάλη απόκλιση οδήγησε στην επιβολή εκτάκτων άμεσων φόρων όπως :
– Το ειδικό τέλος ηλεκτροδοτούμενων δομημένων επιφανειών.
– Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης για την καταπολέμηση της ανεργίας
– Η ειδική εισφορά αλληλεγγύης για τα φυσικά πρόσωπα
– Το τέλος επιτηδεύματος κ.λ.π.
– Τα ανωτέρω έσοδα για τα οποία δεν υπήρχε πρόβλεψη στον προϋπολογισμό κάλυψαν την υστέρηση της πρόβλεψης του προϋπολογισμού.
– 2) Oι έμμεσοι φόροι κάλυψαν το 59,92% των φορολογικών εσόδων και υπολείπονταν των στόχων του προϋπολογισμού κατά 12,97%.
– Παρουσίαζαν δηλαδή μείωση έναντι του προηγούμενου οικονομικού έτους κατά 5,91%, παρότι είχε προβλεφθεί οριακή αύξησή τους.
– Η υστέρηση στις εισπράξεις των έμμεσων φόρων οφειλόταν κυρίως στο Φόρο Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ), στους φόρους συναλλαγών, στους λοιπούς έμμεσους φόρους κατανάλωσης, καθώς και στους φόρους κατανάλωσης που εισπράττονται από τα Τελωνεία.
– 3) Τα έξοδα του τακτικού προϋπολογισμού ήταν κατά πολύ αυξημένα σε σχέση με τις προβλέψεις.
– Οι πραγματικές δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν στο 68,8% του ΑΕΠ, με απόκλιση από τις προβλέψεις κοντά στο 19,1% του ΑΕΠ.
– Η απόκλιση αυτή οφείλεται κυρίως στην αύξηση των δαπανών για την εξυπηρέτηση τόκων, τοκοχρεολυσίων κ.λ.π.
– 4) Η απορροφητικότητα των κοινοτικών κονδυλίων του ΕΣΠΑ, και η ωρίμανση των έργων έως το τέλος του 2011 παρέμενε ακόμα, τέσσερα χρόνια πριν από τη λήξη του Προγράμματος, πολύ χαμηλή.
– Το 38,9% των έργων που εντάχθηκαν στα Επιχειρησιακά Προγράμματα δεν είχαν ακόμα ανατεθεί και δεν είχε υπογραφεί σύμβαση με ανάδοχο προκειμένου να ξεκινήσει η υλοποίηση τους.
– Οι καθυστερήσεις στην ανάθεση και υλοποίηση των έργων που είχαν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ οφείλονται κυρίως στην έλλειψη ρευστότητας και στην οικονομική αδυναμία των αναδόχων.
– Σε προβλήματα και καθυστερήσεις σε ότι αφορά στην ωρίμανση.
– Σε ελλιπείς μελέτες, καθώς και σε καθυστέρηση στις αδειοδοτήσεις από τις αρμόδιες Υπηρεσίες.
– Στην γραφειοκρατία και στην μεγάλη καθυστέρηση αξιολόγησης των προτάσεων από τους φορείς αξιολόγησης.
– Πρέπει εδώ να τονίσουμε και κάτι ακόμη γιατί είναι πολύ επίκαιρο και σημαντικό.
– Ο Πρωθυπουργός έδωσε πριν από μερικές ημέρες σκληρή αλλά επιτυχή μάχη για τα συμφέροντα της Χώρας. Πέτυχε για την περίοδο 2014-2020 χρηματοδότηση που ξεπερνά τα 18 δις. Ευρώ
– Η μάχη όμως για την απορρόφηση των Ευρωπαϊκών κονδυλίων και την αξιοποίησή τους θα είναι ακόμη πιο δύσκολη.
– Είναι δεδομένο ότι η δημοσιονομική εξυγίανση και οι αναγκαίες διαρθρωτικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις, περνούν μέσα από την οικονομική ρευστότητα που εξασφαλίζουν τα ευρωπαϊκά κονδύλια.
– Θεωρείται λοιπόν ζωτικής σημασίας εγχείρημα η αξιοποίηση των κοινοτικών κονδυλίων , με στόχο την τόνωση της επιχειρηματικότητας προς την κατέυθυνση της πολυπόθητης ανάπτυξης.
– Στην εκτέλεση του προυπολογισμού του 2011 παρατηρήθηκε επίσης η σταδιακή ετήσια αύξηση του υπολοίπου που εκκρεμεί προ είσπραξη.
– Αυτό αφορά ως επι το πλείστον βεβαιωθέντες αλλά ανείσπρακτους άμεσους και έμμεσους φόρους παρελθόντων οικονομικών ετών, καθώς και πρόστιμα και χρηματικές ποινές.
– Και είναι άλλη μια απόδειξη πως η αποτελεσματικότητα των εισπρακτικών μηχανισμών του κράτους ήταν και είναι πολύ χαμηλή και ενισχύει την επιτακτική ανάγκη βελτίωσης τους.
– Για να το πετύχουμε αυτό, χρειάζονται βαθιές τομές στις δομές του κράτους.
– Εκσυγχρονισμός των υπηρεσιών και πάταξη της γραφειοκρατίας και της διαφθοράς.
– Αν τώρα επιχειρήσουμε μία σύγκριση με την εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2012, και της εικόνας της χώρας στο εξωτερικό, διαπιστώνουμε τα εξής:
– Γρήγορη ανάκτηση της αξιοπιστίας της χώρας που οφείλεται στις πρωτοβουλίες του πρωθυπουργού.
– Πολύ καλή εκτέλεση του προϋπολογισμού παρότι το 2012 ήταν χρονιά διπλών εκλογών και αδρανοποίησης για μεγάλο χρονικό διάστημα της κρατικής μηχανής.
– Το πρωτογενές έλλειμμα και το έλλειμμα του Κρατικού προϋπολογισμού διαμορφώθηκε χαμηλότερο έναντι των στόχων του προϋπολογισμού και σημαντικά βελτιωμένο έναντι του προηγούμενου έτους.
– Τα έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού παρουσίασαν αύξηση έναντι του στόχου και έναντι του προηγούμενου έτους.
– Οι δαπάνες του Κρατικού Προϋπολογισμού για το 12μηνο του 2012 παρουσιάζονται μειωμένες έναντι του στόχου και σημαντικά μειωμένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του προηγούμενου έτους.
– Τα στοιχεία αυτά αποδεικνύουν την αποτελεσματική προσπάθεια της σημερινής κυβέρνησης και του οικονομικού επιτελείου, και κυρίως του αρμόδιου για θέματα εσόδων- εξόδων παρισταμένου αναπληρωτή Υπουργού κ. Σταϊκούρα για πιστή εφαρμογή του προϋπολογισμού και για επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων που είναι στόχος του προϋπολογισμού 2013 και πιστεύουμε ότι θα πετύχουμε.
– Είναι γεγονός ότι ο προϋπολογισμός του 2011 δεν πέτυχε τους στόχους που είχαν τεθεί, κυρίως επειδή τα πραγματοποιούμενα έσοδα και έξοδα απέκλιναν σημαντικά από τις προβλέψεις , γιατί βασίστηκαν σε λάθος εκτιμήσεις.
– Περιείχε πολύ υποεκτιμημένες τις δαπάνες και υπερεκτιμημένα τα έσοδα.
– Ως προς το σκέλος των εσόδων, παρατηρείται υστέρηση των πραγματικά εισπραχθέντων έναντι των προβλέψεων του Προϋπολογισμού.
– Αυτή οφείλεται κυρίως στις εισπράξεις φορολογικών εσόδων, που είναι απόρροια της μείωσης μισθών και συντάξεων, δηλαδή της κατανάλωσης αλλά και της δαιδαλώδους γραφειοκρατικής και αναποτελεσματικής λειτουργίας του κράτους.
– Ως προς το σκέλος των δαπανών, διαπιστώνεται η δημιουργία πρωτογενούς ελλείμματος, ενώ διαπιστώνεται και μια αύξηση των δαπανών για την εξυπηρέτηση της δημόσιας πίστης (τόκοι, χρεολύσια και έξοδα εξυπηρέτησης)
– Το έλλειμμα της Κεντρικής Κυβέρνησης ξεπέρασε τις προβλέψεις του προϋπολογισμού και ανήλθε στο 10,85% του ΑΕΠ.
– Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,
– Τα αποτελέσματα του Απολογισμού και Ισολογισμού του 2011 μας δείχνουν τον οδικό χάρτη.
– Τι πρέπει να αποφύγουμε, τι πρέπει να αλλάξουμε, πως πρέπει να κινηθούμε.
– Η διατήρηση της κοινωνικής συνοχής συναρτάται άμεσα με τη πιστή εκτέλεση των προϋπολογισμών που θα οδηγήσουν ταχύτερα στην έξοδο από την κρίση.
– Αν θέλουμε πράγματι να έχουμε έναν Απολογισμό και έναν Ισολογισμό που να αποτυπώνει μια πραγματικότητα , πρέπει και ο Προϋπολογισμός να είναι αντικειμενικός.
– Η έξοδος από την κρίση, με τους καλύτερους δυνατούς όρους και η επιστροφή της ανάπτυξης και της απασχόλησης, είναι βέβαιο ότι δεν θα πραγματοποιηθούν, χωρίς κόστος.
– Μπορούν όμως να πραγματοποιηθούν με το ελάχιστο δυνατό κόστος.
– Μπορούμε να αποδείξουμε ότι είμαστε ικανοί να αλλάξουμε τη χώρα και να διαμορφώσουμε μια θετική προοπτική για το μέλλον.
– Να δημιουργήσουμε ένα ευνοϊκό επενδυτικό περιβάλλον, χτυπώντας τη διαφθορά και τη γραφειοκρατία.
– Να απορροφήσουμε σε ικανοποιητικό βαθμό και να αξιοποιήσουμε δημιουργικά τα κονδύλια του ΕΣΠΑ .κάτι που ποτέ μέχρι σήμερα δεν καταφέραμε.
– Να βάλουμε το Εθνικό συμφέρον πάνω από το προσωπικό και το κομματικό.
– Να επιταχύνουμε όλες τις αναγκαίες διαρθρωτικές αλλαγές και την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας , χωρίς αναβολές και καθυστερήσεις.
– Να αρθούμε τελικά όλοι στο ύψος των κρίσιμων περιστάσεων.
– Από εμάς όλους εξαρτάται και η ιστορία θα μας κρίνει .
Με αυτές τις επισημάνσεις,
ψηφίζουμε, το κείμενο του Προϋπολογισμού Ισολογισμού του 2011.