12 Οκτωβρίου 2010
ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ
ΙΓ? ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΛΓ΄
Πέμπτη 17 Δεκεμβρίου 2009
ΘΕΜΑΤΑ
Γ. ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
1. Συζήτηση επί των άρθρων του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης: «Αναμόρφωση συστήματος προσλήψεων στο δημόσιο τομέα και άλλες διατάξεις»
ΟΜΙΛΗΤΕΣ
Γ. Επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ Ι. ΣΑΒΒΑΣ
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΛΓ΄
Πέμπτη 17 Δεκεμβρίου 2009
Αθήνα, σήμερα στις 17 Δεκεμβρίου 2009, ημέρα Πέμπτη και ώρα 9.34΄ συνήλθε στην Αίθουσα συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία της Β? Αντιπροέδρου αυτής κ. ΡΟΔΟΥΛΑΣ ΖΗΣΗ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αρχίζει η συνεδρίαση.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Ο κ. Αναστασιάδης, Βουλευτής της Β΄ Περιφέρειας Θεσσαλονίκης της Νέας Δημοκρατίας, έχει το λόγο για οκτώ λεπτά.
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Επειδή είμαι λιγόλογος και ακριβής πάντα, θα φροντίσω να είμαι σωστός και στο χρόνο μου και ίσως και σε λιγότερο χρόνο.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Ευχαριστώ πάρα πολύ.
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, συζητάμε επί τρεις μέρες το νομοσχέδιο για τη διαδικασία πρόσληψης υπαλλήλων στο δημόσιο. Η συζήτηση έγινε διεξοδικά, εξαντλήθηκε σε όλες τις πτυχές της, με όλες τις λεπτομέρειές της. Εντοπίστηκαν τα σημεία τριβής, τα σημεία διαφωνίας από την παράταξή μας και όλες τις παρατάξεις και εμμέσως από τη δική σας παράταξη.
Όμως, παρ? όλα αυτά σ? όλη τη διαδικασία αυτής της συζήτησης δεν είδαμε ένα βήμα καλής θέλησης, δεν είδαμε μία προσπάθεια έτσι ώστε να επιτευχθεί συναίνεση μέσα σ? αυτήν την Αίθουσα, ώστε το νομοσχέδιο αυτό να βγει ομόφωνα στην κοινωνία, γιατί πιστεύω όλες οι παρατάξεις μέσα σ? αυτήν την Αίθουσα και η ελληνική κοινωνία σαφώς συμφωνούν πως ό,τι γίνεται και αφορά το δημόσιο, όλες οι διαδικασίες και οι προσλήψεις να έχουν το στοιχείο της αξιοκρατίας.
Και γίνομαι συγκεκριμένος στα άρθρα. Στο άρθρο 4 που αφορά την προσαύξηση της μοριοδότησης στους συμβασιούχους, το οποίο βεβαίως έχετε ακούσει και έχουν επισημάνει πάρα πολλοί συνάδελφοι. Νομίζω ότι η θέσπιση της αναδρομικής ισχύος είναι άδικη, γιατί τα παιδιά αυτά δεν επιλέχτηκαν σ? αυτή τη θέση εκτός νόμου, αλλά στο πλαίσιο μίας νομοθεσίας, που ψηφίστηκε από το Ελληνικό Κοινοβούλιο, ίσχυε και ισχύει μέχρι και σήμερα.
¶ρα η αναδρομική ισχύς για την κατάργηση της προσαύξησης της μοριοδότησης των παιδιών αυτών είναι άδικη. Έρχεστε και τιμωρείτε ουσιαστικά μία ομάδα νέων ανθρώπων που συνέδεσαν το μέλλον τους, τη ζωή τους μ? αυτές τις θέσεις εργασίας. Θεωρώ ότι η θέση σας αυτή είναι άδικη, κινείται σε λάθος κατεύθυνση και νομίζω ότι πρέπει να το ξανασκεφθείτε.
Το ίδιο ισχύει βέβαια και για τα άτομα που έχουν κριθεί, κύριε Υπουργέ, ως ΕΠΟΠ, με μια διαδικασία η οποία έχει σχεδόν κλείσει. Έχουν γίνει όλες οι διαδικασίες και έρχεστε εκ των υστέρων να καταργήσετε τη συνέντευξη. Στο άρθρο 5, που αφορά τη συνέντευξη, το επιχείρημα για την κατάργηση της ?αυτό που ακούστηκε μέσα σ? αυτήν την Αίθουσα και από εσάς και από άλλους ομιλητές της Συμπολίτευσης- ήταν ότι η διαδικασία της συνέντευξης ήταν σαθρή, δεν ήταν σωστή. Από ορισμένους ομιλητές της Συμπολίτευσης ακούστηκε μάλιστα ότι η συνέντευξη ως διαδικασία είναι σωστή, αλλά δεν λειτούργησε σωστά.
Είναι ένα επιχείρημα, το οποίο κατά την άποψή μας δεν στέκει. Δηλαδή δηλώνετε αδυναμία να τηρήσετε μια διαδικασία, να ολοκληρώσετε ένα μέτρο; Δηλώνετε αδυναμία να λειτουργήσετε το μέσο της συνέντευξης ως στοιχείο της αξιολόγησης ενός ατόμου, ενός υπαλλήλου;
Θεωρώ ότι το στοιχείο της συνέντευξης είναι συστατικό στοιχείο της αξιολόγησης ενός ατόμου στο δημόσιο, είναι καταλυτικό στοιχείο της αξιολόγησης, χρησιμοποιείται σ? όλο τον κόσμο και είναι λάθος να μη χρησιμοποιείται και στη χώρα μας. Διότι ξέρετε και ξέρουμε όλοι μέσα σ? αυτή την Αίθουσα ότι υπάρχουν άνθρωποι που υπηρετούν στο δημόσιο, στον εκπαιδευτικό χώρο, οι οποίοι δεν έχουν μπει ποτέ σε αίθουσα. Και δεν έχουν μπει ποτέ σε αίθουσα διότι δεν τους μίλησε, δεν τους είδε, δεν τους αξιολόγησε διά ζώσης, με φυσική επαφή, κανείς όταν έγινε η πρόσληψη. Κι αυτοί έχουν μια πάγια αντιμισθία από το ελληνικό κράτος, δεν προσφέρουν κανένα έργο, καμμία παραγωγή, και θεωρούμε ότι μ? αυτήν τη διαδικασία πρέπει να γίνονται οι προσλήψεις. Είναι λάθος.
Και βέβαια εξαιρείτε τη συνέντευξη από τις προσλήψεις που σχετίζονται με πλήρωση θέσεων που έχουν σχέση με την ασφάλεια ζωής του πολίτη. Και ποιος θα ορίσει και πώς θα ορίσει ποιες θέσεις έχουν σχέση με την ασφάλεια της ζωής του πολίτη;
Να ρωτήσω κάτι εγώ. Η νοσηλεύτρια, ας πούμε, που δουλεύει σ? ένα νοσοκομείο έχει σχέση με την ασφάλεια ζωής του πολίτη; Το ΑΣΕΠ θα αποφασίσει;
ΙΩΑΝΝΗΣ ΡΑΓΚΟΥΣΗΣ (Υπουργός Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης): Ποιος θα αποφασίσει;
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Νομίζω ότι είναι λάθος κι αυτό, κύριε Υπουργέ. Είναι λάθος η διαδικασία αυτή. Η διαδικασία της συνέντευξης επαναλαμβάνω ότι είναι συστατικό και καταλυτικό στοιχείο της αξιολόγησης και πρέπει να κάνετε ένα βήμα, πρέπει να μπει ως στοιχείο αξιολόγησης στην επιλογή προσώπων στο δημόσιο.
Και επειδή ακούσαμε και πολλές φωνές όλο αυτό το τριήμερο -γιατί παρακολουθούσα τη συζήτηση- για το γεγονός ότι η παράταξή μας, η Νέα Δημοκρατία, δεν θέλει να ψηφίσει το νόμο γιατί έχει στο μυαλό της να αλώσει το δημόσιο ή άλωσε το δημόσιο ή ότι το δημόσιο είναι «γαλάζιο», θέλω να σας υπενθυμίσω κάτι. Να μην είμαστε υποκριτές και να μη στρουθοκαμηλίζουμε μέσα σ? αυτήν την Αίθουσα. Ξέρετε όλοι και ξέρουμε πολύ καλά τι έγινε τα προηγούμενα χρόνια. Το δημόσιο σήμερα πληρώνεται στο 85% από άτομα που ανήκουν στο χώρο σας. Ο ομιλών διατέλεσε Αντινομάρχης Αγροτικής Ανάπτυξης στη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Θεσσαλονίκης. Στη Διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης που είχα εκατόν σαράντα έναν υπαλλήλους είχα εννιά ΔΑΚίτες και στη Διεύθυνση Εγγείων Βελτιώσεων, κύριε Υπουργέ, που αποτελούνταν από σαράντα τρεις υπαλλήλους είχαν έναν ΔΑΚίτη. Αν αυτό σημαίνει άλωση του δημοσίου από τη Νέα Δημοκρατία και από τα «γαλάζια» παιδιά τότε έχουμε χάσει την αίσθησή μας εδώ μέσα! Αυτό ισχύει στο δημόσιο και ας τα αφήσουμε αυτά, ας αφήσουμε τις κορόνες. Ας γίνουμε χρήσιμοι για το μέλλον. Ας ξεκινήσουμε, όχι όμως θέτοντας μία γραμμή στο χθες και κλείνοντας ό,τι έγινε χθες και ξεκινάμε από σήμερα, γιατί έτσι μας βολεύει. Και η προσαύξηση της μοριοδότησης και η συνέντευξη είναι δίκαια αιτήματα και πρέπει να ισχύσουν. Αν αυτά τα δεχθείτε εμείς επανεξετάζουμε τη θέση μας.
Σας ευχαριστώ πολύ.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)
ΙΩΑΝΝΗΣ ΡΑΓΚΟΥΣΗΣ (Υπουργός Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης): Κύριε Πρόεδρε, παρακαλώ το λόγο.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Γρηγόριος Νιώτης): Ορίστε, κύριε Υπουργέ, έχετε το λόγο.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΡΑΓΚΟΥΣΗΣ (Υπουργός Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης): Δεν θα ήθελα να παρεμβληθώ στη διαδικασία παρά μόνο για να παρακαλέσω για το εξής τον αγαπητό συνάδελφο που μόλις κατέβηκε από το Βήμα, επειδή έκανε μία αναφορά σχετικά με το αν και κατά πόσον ως πολιτική ηγεσία υιοθετήσαμε προτάσεις κ.λπ.. Να θυμίσω ότι είπατε πως δεν υιοθετήσαμε προτάσεις. Θα ήθελα σας παρακαλώ πολύ, όχι τώρα, αλλά όταν έλθει η στιγμή να δευτερολογήσω αν μπορέσετε και είστε εδώ, καλώς, διαφορετικά να ενημερωθείτε από τα Πρακτικά, γιατί θα αναφέρω μία προς μία τις προτάσεις που προήλθαν από Βουλευτές όλων των κομμάτων σ? όλα τα στάδια διαβούλευσης, κατάρτισης αυτού του νομοσχεδίου, για να αποδείξω ότι μεγάλος αριθμός των τελικών διατάξεων έχει προέλθει ακριβώς από προτάσεις Βουλευτών, σε αντίθεση μ? αυτό που σας δημιουργήθηκε εσάς -ενδεχομένως δικαιολογημένα- σαν εντύπωση, έχοντας όμως υπ?όψιν σας μόνο τη σημερινή μέρα. Όμως έχουν προηγηθεί πάρα πολλές συνεδριάσεις στο παρελθόν.
Θα ήθελα να κάνω και μία επισήμανση ?μια που το είπατε τώρα κι έχω και το λόγο- για τον αριθμό των υπαλλήλων, το πού ανήκουν κ.λπ.. Όσοι έχουν προσπαθήσει να επιχειρηματολογήσουν με τον τρόπο που προηγουμένως αναπτύξατε, -μ? έναν όμως, ομολογώ, πολύ μετριοπαθή τρόπο- έχουν βρει τον εξής αντίλογο απέναντί τους. Ο αντίλογος δεν ήταν στο επίπεδο του αν τελικά ήταν οκτώ, δέκα ή δώδεκα αυτοί που ανήκουν, αλλά ότι κακώς κανείς γνωρίζει τις πολιτικές πεποιθήσεις των υπαλλήλων του. Εγώ, για παράδειγμα, σας λέω?
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Μέσα από τις συνδικαλιστικές παρατάξεις είναι γνωστά όλα.
ΙΩΑΝΝΗΣ ΡΑΓΚΟΥΣΗΣ (Υπουργός Εσωτερικών, Αποκέντρωσης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης): Σας λέω λοιπόν ότι στο Υπουργείο Εσωτερικών δεν μπορώ, αν με ρωτήσετε, να σας πω πόσοι υπάλληλοι ανήκουν σε ποιο κόμμα, διότι δεν ψάξαμε ποτέ να μάθουμε πού ανήκει ο καθένας. Κι αυτό νομίζω ότι είναι το πιο σωστό.
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Οι συνδικαλιστικές παρατάξεις σήμερα λειτουργούν μέσα στους χώρους και μέσα από εκεί φαίνονται όλα.