23 Μαρτίου 2011
ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄, ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΞΘ΄, Τετάρτη 2 Φεβρουαρίου 2011
ΘΕΜΑΤΑ
ΟΜΙΛΗΤΕΣ
Επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ Ι. ΣΑΒΒΑΣ
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ, ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄, ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΞΘ΄
Αθήνα, σήμερα στις 2 Φεβρουαρίου 2011, ημέρα Τετάρτη και ώρα 18.06΄ συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία του Ζ΄ Αντιπροέδρου αυτής κ. ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΚΟΥΡΑΚΗ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Κουράκης): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αρχίζει η συνεδρίαση.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εισερχόμαστε στην ημερήσια διάταξη της ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, Μόνη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων: «Αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις».
Η Διάσκεψη των Προέδρων στη συνεδρίασή της στις 27-1-2011 αποφάσισε τη συζήτηση του νομοσχεδίου σε δύο συνεδριάσεις. Στη σημερινή συνεδρίαση θα συζητηθεί το νομοσχέδιο επί της αρχής. Στην αυριανή συνεδρίαση θα συζητηθούν τα άρθρα του νομοσχεδίου ως μία ενότητα.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Ο Γενικός Γραμματέας της Κοινοβουλευτικής Ομάδας της Νέας Δημοκρατίας με επιστολή του προς τον Πρόεδρο της Βουλής κ. Φίλιππο Πετσάλνικο γνωστοποιεί ότι κατά τη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου «Αναδιοργάνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις» του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας ορίζεται ο Βουλευτής της Β΄ Περιφέρειας Θεσσαλονίκης κ. Σάββας Αναστασιάδης.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Ευχαριστούμε τον κύριο Υπουργό.
Το λόγο έχει ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της Νέας Δημοκρατίας κ. Σάββας Αναστασιάδης.
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Το σχέδιο νόμου έρχεται με μακρά καθυστέρηση από το παρελθόν. Είναι μια μεγάλη εκκρεμότητα του παρελθόντος. Με την ψήφιση του νόμου τίθενται σε εφαρμογή οι οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης που ήδη εφαρμόζονται σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης και έχουν σχέση με τη λειτουργία του λεγόμενου Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού. Εμείς την εναρμόνιση και την προσαρμογή αυτήν την κάνουμε με σχετική καθυστέρηση όπως πάντα.
Όμως, κύριε Υπουργέ, επειδή αναφερθήκατε στην αρχή για το ποιος ευθύνεται για την καθυστέρηση, θέλω να διευκρινίσω και να επισημάνω το εξής:
Από το 2000 που εντοπίστηκε το συγκεκριμένο πρόβλημα και αποφασίστηκε να ανοίξει αυτή η συζήτηση για να πάμε στην προσαρμογή, δεν έγινε καμμία προετοιμασία.
Σήμερα εσείς φέρνετε το νομοσχέδιο με καθυστέρηση διότι όλο αυτό το διάστημα από το 2004 μέχρι το 2009 έγιναν οι σχετικές μελέτες και σχεδόν βρήκατε έτοιμο και το νομοσχέδιο.
Για τις ανάγκες της λειτουργίας του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού αναδιαρθρώνεται η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας και δημιουργείται φορέας παροχής υπηρεσιών αεροναυτιλίας σε επίπεδο γενικής διεύθυνσης. Η οργάνωση, η λειτουργία και οι αρμοδιότητες της συγκεκριμένης νέας γενικής διεύθυνσης που περιγράφεται από τα άρθρα 1 έως και 21, δηλαδή στο κεφάλαιο 1 του συγκεκριμένου νόμου, διαρθρώνουν την παλιά ΥΠΑ σε 16 διευθύνσεις και σε 100 τμήματα.
Αυτό, κύριε Υπουργέ, δημιουργεί προβληματισμούς και ερωτηματικά για το αν αυτή η νέα υπηρεσία που διαρθρώνεται σε 16 νέες διευθύνσεις και 100 τμήματα είναι λειτουργική και αποτελεσματική και δεν είναι πάλι ένα «υδροκέφαλο» και γραφειοκρατικό σχήμα όπως άλλα που έχουμε στη χώρα μας, δηλαδή μήπως δημιουργήσουμε επικαλύψεις στις συναρμοδιότητες, που θα έχουν επιπτώσεις στη λειτουργία της υπηρεσίας. Αυτός είναι ένας μεγάλος προβληματισμός και νομίζω ότι πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη.
Στο δεύτερο κεφάλαιο μεταξύ άλλων ρυθμίζονται τα ζητήματα ανάπτυξης και αξιοποίησης των κρατικών αεροδρομίων καθώς και της μεταφοράς του πλεονάζοντος προσωπικού. Στο κεφάλαιο αυτό, όσον αφορά την αξιοποίηση των κρατικών αεροδρομίων ακολουθήσατε κι εδώ την προετοιμασία που είχε γίνει από την προηγούμενη κυβέρνηση. Ήταν έτοιμη και την εφαρμόζετε σχεδόν αυτούσια και καλά κάνετε.
Τότε όμως, όταν άνοιξε η σχετική συζήτηση, εσείς αντιδρούσατε και κινητοποιούσατε τους συνδικαλιστές σας και μάλιστα ο κ. Σηφουνάκης, Υπουργός της Κυβέρνησής σας σήμερα, σε σχετική διημερίδα στις 18-3-2009 έλεγε αναφερόμενος στην κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας: «Το χειρότερο είναι ότι η χώρα μας προχωρά αταλάντευτα στην ιδιωτικοποίηση κερδοφόρων δημoσίων επιχειρήσεων. Η βασική στρατηγική της κυβέρνησης είναι η αποξένωση του δημοσίου από την περιουσία του. Στην εκποιητική αυτή φρενίτιδα ο επόμενος στόχος είναι τα αεροδρόμια της χώρας». Σήμερα βέβαια τα πράγματα άλλαξαν. Η σοσιαλιστική ιδιωτικοποίηση δεν είναι εκποίηση. Τώρα είναι αξιοποίηση. Αυτά, για να μη λησμονούμε στάσεις, συμπεριφορές και λογικές.
Όσον αφορά τη συνέχεια του νομοσχεδίου, δεδομένης της σοβαρότητας του εγχειρήματος και λαμβάνοντας υπ? όψιν την έκτασή του, όπως αυτή περιγράφεται στο σχέδιο νόμου ?διοίκηση, διαχείριση, λειτουργία, ανάπτυξη, επέκταση, συντήρηση και εκμετάλλευση- θεωρώ ότι η πολιτεία επιβάλλεται να κινηθεί με πολλή προσοχή. Η έλλειψη εμπειρίας από τέτοιου είδους ιδιωτικοποιήσεις επιβάλλει πολύ προσεκτικά βήματα. Τα αεροδρόμια είναι από τη φύση τους ένας πολύ ευαίσθητος χώρος, όπου η ασφάλεια πρέπει να προηγείται του λειτουργικού κόστους και της κερδοφορίας. Πρόκειται για οργανισμούς δευτερογενούς ζητήσεως. Κανείς δηλαδή, κύριε Υπουργέ, δεν επισκέπτεται ένα νησί για να δει το αεροδρόμιό του ή τις καλές υπηρεσίες που προσφέρει, όσο και αν αυτές είναι καλές και βοηθούν την εύκολη πρόσβαση για να φτάσει τελικά κάποιος στο νησί. Βοηθάει αυτό βεβαίως στην εύκολη πρόσβαση, αλλά δεν αποτελεί από μόνο του παράγοντα και λόγο προσέγγισης επισκεπτών. Αυτό δημιουργεί ήδη μία ιδιαίτερη οικονομική παράμετρο που πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπ? όψιν στις επιχειρούμενες ιδιωτικοποιήσεις.
Μία άλλη πολύ σημαντική παράμετρος είναι ότι τα αεροδρόμια από τη φύση τους είναι ένα είδος μονοπωλίου για μία ευρύτερη περιοχή που πολλές φορές αυτή είναι ένα νησί της χώρας μας. Στις περιπτώσεις αυτές σχεδιαστικά σφάλματα και αβλεψίες στο θεσμικό πλαίσιο της λειτουργίας των αεροδρομίων μπορούν να διευρύνουν το αίσθημα αποκλεισμού που ζει μεγάλο μέρος του νησιωτικού ελληνισμού και να δυναμιτίσουν την τουριστική ανάπτυξη. Για το λόγο αυτό η πολιτεία πρέπει να είναι σε θέση να αποτρέψει τις παρενέργειες που προκαλούνται από τη μονοπωλιακή λειτουργία με αποφασιστικό και άμεσο τρόπο.
Κύριε Υπουργέ, πιστεύω ότι για να είμαστε όσο το δυνατόν καλύτερα προετοιμασμένοι για την εφαρμογή των διατάξεων του νόμου αυτού και για την αξιοποίηση των αεροδρομίων, έπρεπε να είχαν γίνει ή πρέπει να γίνουν άμεσα μελέτες για την επιλογή του καταλληλότερου μοντέλου ιδιωτικοποίησης, όπως επίσης και ο καθορισμός των αεροδρομίων που έχουν τη δυνατότητα να είναι κερδοφόρα.
Πρέπει να δούμε σήμερα ποια αεροδρόμια είναι κερδοφόρα και ποια επιζήμια. Επίσης πρέπει να δούμε αν είναι βιώσιμη η επιλογή της ιδιωτικοποίησης κατά ομάδες, κατά μονάδες ή κατά μία ομάδα όλα τα αεροδρόμια της χώρας.
Δεν προσδιορίζεται ακόμα πουθενά ποια θα είναι τα ανταποδοτικά οφέλη που θα έχει το ελληνικό δημόσιο. Θα υπάρξουν άμεσα έσοδα για το δημόσιο μέσω της παραχώρησης των αεροδρομίων; Θα εξυπηρετείται καλύτερα η τουριστική κίνηση; Θα εξυπηρετούνται καλύτερα οι κάτοικοι των μικρών και απομακρυσμένων νησιών; Τι θα γίνει τελικά με τις άγονες γραμμές;
Παράλληλα πρέπει να διευκρινίσουμε το εξής: Όταν λέμε ότι όλα τα αεροδρόμια υπάγονται στην Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Αεροδρομίων, αυτό αφορά ?και το είπατε βεβαίως- και όσα αξιοποιούν και στρατιωτικές ανάγκες; Διότι τα περισσότερα περιφερειακά αεροδρόμια εξυπηρετούν και στρατιωτικές ανάγκες.
Τι θα γίνει, λοιπόν, με τις πτήσεις των στρατιωτικών αεροπλάνων; Θα ρυθμίζεται αυτό το θέμα από το διοικητικό συμβούλιο της Ανώνυμης Εταιρείας Διαχείρισης Αεροδρομίων κάθε φορά; Μπορούμε εμείς να είμαστε σίγουροι ή να δεχθούμε ότι έτσι εξασφαλίζονται η ασφάλεια και τα συμφέροντα της χώρας μας; Μπορούμε να δεχθούμε συμβάσεις παραχώρησης μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και τρίτων επενδυτών χωρίς καμμία πρόβλεψη για το σχήμα;
Με τη μορφή που έχουν οι διατάξεις στο νομοσχέδιο, κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει το ενδεχόμενο στο εταιρικό σχήμα ευαίσθητων κρατικών αεροδρομίων να συμμετέχουν εταιρείες άλλων συμφερόντων, που πιθανόν να είναι σε βάρος της εθνικής μας ασφάλειας. Αυτό δεν πρέπει να διασφαλιστεί με το νόμο; Αναφερθήκατε στην τοποθέτησή σας αλλά νομίζω ότι η εξήγησή σας δεν ήταν πειστική ή τουλάχιστον δεν ήταν πειστική για μας.
Θέλω να τονίσω και κάτι που έχει σχέση με το αεροδρόμιο «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» της Θεσσαλονίκης και το γνωρίζουμε όλοι μέσα στην Αίθουσα: Κάθε φορά που έχει ομίχλη η Θεσσαλονίκη, το δεύτερο αεροδρόμιο της χώρας κλείνει γιατί δεν είναι δυνατή η προσγείωση.
Κύριε Υπουργέ, το 1999 ή το 2000 ?δεν θυμάμαι πότε ακριβώς- στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης είχε τοποθετηθεί σύστημα τυφλής προσγείωσης και τότε αυτή η δαπάνη είχε φτάσει, σε δραχμές, για τον φορολογούμενο Έλληνα τα έξι με επτά δισεκατομμύρια και δεν λειτούργησε ποτέ. Τι συμβαίνει μ? αυτό το θέμα; Δεν πρέπει να το δούμε κάποτε; Δεν πρέπει να το λύσουμε; Θα περίμενα μία απάντηση πάνω σ? αυτό το θέμα που είναι σημαντικό για τη Θεσσαλονίκη, για τη βόρειο Ελλάδα αλλά και για όλη την Ελλάδα, θα έλεγα.
Θέλω επίσης να αναφερθώ στο άρθρο 25 του νομοσχεδίου και ειδικότερα στο δεύτερο τμήμα του, αν και πιστεύω ότι θα μπορούσαν και τα δύο τμήματα να αποτελέσουν ένα ενιαίο τμήμα, δηλαδή να μην ξεχωρίζονται οι χερσαίοι αεροδιάδρομοι από τους υδατοδιαδρόμους.
Θέλω να πω ότι θεωρώ πολύ σημαντική τη ρύθμιση αυτή για την ανάπτυξη, αξιοποίηση, εκμετάλλευση και λειτουργία των αεροδιαδρόμων σε υδάτινη επιφάνεια. Είναι τουλάχιστον παράλογο για εμάς, για τη χώρα μας, μια χώρα με τόση νησιωτική έκταση, να μην έχει αναπτυχθεί μέχρι σήμερα η επικοινωνία με υδροπλάνα.
Όλοι γνωρίζουμε ότι έχουν γίνει πολλές προσπάθειες από διάφορους επενδυτές και Έλληνες και ξένους ή μεικτές. Και αφού ταλαιπωρήθηκαν μερικά χρόνια, αφού ξόδεψαν αρκετά χρήματα, εγκατέλειψαν τη χώρα μας, γιατί ναυάγησαν οι προσπάθειές τους -κυρίως γιατί δεν κατόρθωσαν να επιτύχουν καθορισμό υδατοδιαδρόμου- με τις χειρότερες εντυπώσεις.
Ελπίζω ότι με το νομοσχέδιο ρυθμίζεται αυτό το πολύ σημαντικό θέμα. Έτσι, θα μπορέσει να αναπτυχθεί καλύτερα η σύνδεση με υδροπλάνα, θα έχουμε καλύτερη και φθηνότερη πρόσβαση στα νησιά σε σχέση με τα συμβατικά αεροπλάνα. Βεβαίως, θα αυξήσει και την επισκεψιμότητα και την τουριστική κίνηση στα νησιά.
Θέλω, επίσης, μία διευκρίνιση. Στο άρθρο 32, κύριε Υπουργέ, αναφέρετε ότι «Για κάθε «πράξη» με την έννοια του άρθρου 1 παράγραφος 4 του ν. 3614/2007 τομεακού ή περιφερειακού επιχειρησιακού προγράμματος, που η Επιτροπή Μεγάλων Έργων εντάσσει στην κατηγορία των μεγάλων έργων, εκδίδεται απόφαση από την επιτροπή στην οποία προσδιορίζεται ο ενδιάμεσος φορέας διαχείρισης?», δηλαδή, αυτός που θα δημοπρατήσει το έργο. Τι εννοείτε; Μέχρι σήμερα γνωρίζαμε ότι τα έργα αυτά τα αναλάμβανε η ΥΠΑ ή το ΥΠΕΧΩΔΕ. Ποιος θα κάνει το διαγωνισμό; Ποιος θα κάνει αυτή τη ρύθμιση;
Με αυτές τις σκέψεις, τις απορίες ή τους προβληματισμούς, αν θέλετε, εμείς, κύριε Υπουργέ, θεωρούμε πολύ σημαντική την πρωτοβουλία αυτή και στηρίζουμε το νομοσχέδιο αυτό.
Ευχαριστώ πολύ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Ευχαριστούμε τον κ. Σάββα Αναστασιάδη.