12 Οκτωβρίου 2010
ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ
ΙΓ? ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΙB ΄
Τρίτη, 4 Μαΐου 2010
ΘΕΜΑΤΑ
3. Συζήτηση επί της αρχής του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων: «Αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού-καθιέρωση κανόνων αξιολόγησης και αξιοκρατίας στην εκπαίδευση και λοιπές διατάξεις», σελ.
Δ. Επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ Ι. ΣΑΒΒΑΣ
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Α΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΙΒ΄
Τρίτη 4 Μαΐου 2010
Αθήνα, σήμερα στις 4 Μαΐου 2010, ημέρα Τρίτη και ώρα 18.04΄ συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία του Γ΄ Αντιπροέδρου αυτής κ. ΕΥΑΓΓΕΛΟΥ ΑΡΓΥΡΗ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αρχίζει η συνεδρίαση.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Το λόγο έχει ο κ. Σάββας Αναστασιάδης, Βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας.
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Η Νέα Δημοκρατία, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αναφερόμενος στο σχόλιο του προηγούμενου συναδέλφου, και ο Πρόεδρός μας Αντώνης Σαμαράς δεν κάλυψε και δεν καλύπτει κανέναν, ούτε σύρεται πίσω από τις εξελίξεις, όπως σύρεται η Κυβέρνηση στο Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, ούτε ανεβάζει στο τραπέζι άσφαιρα πιστόλια. Στέκεται υπεύθυνα απέναντι στον ελληνικό λαό και στηρίζει τα δίκαιά του και τα συμφέροντά του.
Η παιδεία, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, είναι μια πολύ σοβαρή υπόθεση για το κράτος και για το μέλλον της χώρας και δεν μπορεί και δεν πρέπει κανένας να τη χρησιμοποιεί είτε για μικροκομματικό συμφέρον είτε για μικροκομματικούς σκοπούς. Συνοδεύει τον άνθρωπο σε όλη του τη ζωή. Θεωρείται υπέρτατο αγαθό και η προσφορά της πρέπει να αποτελεί πρώτη στο μέλημα της ηγεσίας κάθε χώρας.
Δεν μπορεί ένα τόσο σοβαρό θέμα να έρχεται χωρίς διεξοδική συζήτηση και αναλυτική μελέτη, χωρίς να έχει τεθεί για συζήτηση συνολικά το θέμα της εκπαίδευσης με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, χωρίς να έχουν τεθεί στο τραπέζι τα ουσιαστικά ζητήματα που αφορούν την ποιότητα, αλλά και την κοινωνική διάσταση της Παιδείας και μάλιστα, λίγες ημέρες πριν από τις πανελλαδικές εξετάσεις, με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται.
Δυστυχώς, ό,τι είναι σωστό και χρήζει σοβαρής αντιμετώπισης, το χειρίζεστε ανεύθυνα και επιφανειακά. Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο δεν αποτελεί απάντηση στα προβλήματα της παιδείας. Είναι αποσπασματικό και σύνθεση διαφόρων διατάξεων.
Προσπαθεί κατά περίπτωση πρόχειρα, αποσπασματικά να δώσει λύση σε κάποια προβλήματα.
Τα προβλήματα στο χώρο της εκπαίδευσης είναι πολλά. Η χώρα αντιμετωπίζει έλλειμμα παιδείας. Ως παιδεία δεν νοείται η μονοδιάστατη πρόσληψη γνώσεων από τους μαθητές με μοναδικό σκοπό τους την παπαγαλία, έτσι ώστε να πετύχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις, ούτε η απονομή πτυχίων με φοιτητές του πληρούν τα τυπικά και μόνο προσόντα, χωρίς οι ίδιοι να έχουν εκπαιδευτεί στη έρευνα και χωρίς να έχουν εξειδικευτεί στις νέες τεχνολογίες, όπως απαιτούν οι σύγχρονες αγορές εργασίας, ούτε τέλος η πλήρωση οργανικών θέσεων κατά το δοκούν και μεταθέσεων και αποσπάσεων των ημετέρων.
Η έννοια του «πρώτα ο μαθητής» που χρησιμοποιήθηκε ως προβολή του συγκεκριμένου νομοσχεδίου θυμίζει προεκλογικό σύνθημα και σύγχρονο επικοινωνιακό τέχνασμα χωρίς επί της ουσίας κανένα αντίκρισμα.
Πώς αλήθεια θα πετύχετε την αναβάθμιση, κυρία Υπουργέ, της παιδείας χωρίς πρώτα να έχετε εξασφαλίσει την ενίσχυση του έργου του εκπαιδευτικού; Πώς θα αναβαθμίσετε την ποιότητα της εκπαίδευσης, όταν καταργείτε τη βάση του 10 ως προϋπόθεση για την εισαγωγή στα Ανώτατα και Ανώτερα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα;
Έχετε υποκύψει στις πιέσεις των τοπικών κοινωνιών και δεν θέλετε να στεναχωρήσετε την κομματική σας πελατεία. Αδιαφορείτε για το ότι με την λειτουργία και τη διατήρηση πολλών και διάσπαρτων τοπικών εκπαιδευτικών μονάδων προκύπτουν πολλαπλές δαπάνες που επιβαρύνουν μακροπρόθεσμα τον προϋπολογισμό.
Εξάλλου, υπάρχουν αδιάψευστα στοιχεία για τις αρνητικές επιδόσεις και το χαμηλό επίπεδο σπουδών σε σχολές που εισάγονται φοιτητές με χαμηλή, κάτω της βάσης του 10, βαθμολογία. Ποιο αντίκρισμα θα έχουν αυτά τα πτυχία; Τι εφόδια δίνουμε στους νέους μας για να αντιμετωπίσουν το μέλλον;
Ίσως αντί να καταργήσετε τη βάση του 10, θα έπρεπε να προχωρήσετε σε ένα πρόγραμμα «ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ» και στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Ίσως χρειάζεται ένας στρατηγικός ανασχεδιασμός για να δούμε τι πρέπει να παραμείνει, τι πρέπει να συγχωνευτεί από τα σημερινά Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και τμήματα.
Αγνοείτε, επίσης, τους τριάντα χιλιάδες αναπληρωτές και ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι με την προσδοκία της μοριοδότησης έχουν εργαστεί επί σειρά ετών σε δυσπρόσιτες και παραμεθόριες περιοχές και τώρα μένουν ουσιαστικά μετέωροι. Τους προσφέρετε μια μεταβατική περίοδο δυο ετών που αποδεικνύεται ανεπαρκής για την ολοκλήρωση της απορρόφησής τους. Ήταν στην παρανομία αυτοί οι εκπαιδευτικοί; Γιατί σήμερα τους τιμωρείτε;
Αγνοείτε ακόμα και τις ευπαθείς και ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες του πληθυσμού, όπως αυτές των πολύτεκνων και των αναπήρων. Οι εκπαιδευτικοί που ανήκουν σε αυτές τις κατηγορίες έχουν δικαίωμα ειδικής φροντίδας από το κράτος και αυτό το έκανε η Νέα Δημοκρατία. Αφ? ενός ως δημογραφικό κίνητρο στην περίπτωση των πολυτέκνων -που είναι αποδεδειγμένο ότι πέτυχε και αφ? ετέρου ως κριτήριο κοινωνικής δικαιοσύνης σε ό,τι αφορά την αδυναμία των αναπήρων και των αναπήρων γονέων να συναγωνιστούν επί ίσοις όροις τους υπολοίπους υποψήφιους εκπαιδευτικούς.
Με το νέο πολυνομοσχέδιο οι παραπάνω υποψήφιοι υποχρεώνονται σε εξετάσεις μέσω του ΑΣΕΠ και τους παρέχεται επιπλέον μοριοδότηση, η οποία καθίσταται προφανώς ανώφελη. Μοιάζει με κοροϊδία.
Για ποια αντικειμενικά, επίσης, κριτήρια μιλάτε για την αξιολόγηση του θεσμού του μέντορα; Πώς θα αξιολογηθεί; Πώς θα αξιολογήσει αυτός τον εκπαιδευτικό που θα έχει υπό επιτήρηση;
Είναι γεγονός ότι το πολυδιαφημιζόμενο πολυνομοσχέδιο για την παιδεία δεν αποτελεί νόμο πλαίσιο που να αντιμετωπίζει οριζόντια και συνολικά όλα τα προβλήματα της παιδείας. Γι? αυτό εμείς το καταψηφίζουμε επί της αρχής.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)