1 Δεκεμβρίου 2020
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ (Εισηγητής της Πλειοψηφίας): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε. Κύριοι Υπουργοί,κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, καλό μήνα και εύχομαι σύντομα να ξεπεράσουμε τους περιορισμούς και τα απαγορευτικά που μας επιβάλλει η πανδημία και να έχουμε και καλά Χριστούγεννα.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ολοκληρώνεται σήμερα η συζήτηση, – όπως είπαμε, στις Επιτροπές – και η επεξεργασία του σχεδίου νόμου με τίτλο «Περιστολή της φοροδιαφυγής και άλλες διατάξεις». Προηγήθηκαν σημαντικές συζητήσεις στις προηγούμενες συνεδριάσεις των Επιτροπών, αναλυτικές συζητήσεις. Εξετάστηκαν όλα τα θέματα και στις Επιτροπές, αλλά και κατά την ακρόαση των φορέων, όπου κλήθηκαν 17 φορείς και νομίζω από τους 17 φορείς, οι 15 φορείς έλαβαν τον λόγο και έθεσαν τις θέσεις τους και τους προβληματισμούς.
Το συμπέρασμα,ή τα συμπεράσματα, αν θέλετε, από τις συζητήσεις που προηγήθηκαν, είναι, ότι το ζητούμενο και από τα κόμματα, όπως εκφράστηκαν, τουλάχιστον ρητορικά και θεωρητικά, αλλά και από τους φορείς, είναι να δημιουργηθεί ένα κοινό μέτωπο απέναντι στην λαθρεμπορία, απέναντι στη λαθραία διακίνηση προϊόντων που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης, ότι πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος η πολιτεία να πατάξει τη λαθρεμπορία και το παράνομο εμπόριο, που στερεί πολλά έσοδα από τα δημόσια ταμεία, θέτει σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία των πολιτών, διότι πάρα πολλά προϊόντα που κινούνται λαθραία είναι αμφιβόλου ποιότητας, αντιμάχεται το υγιές εμπόριο και τον ανταγωνισμό και βεβαίως, πέρα από όλα αυτά που είναι επικίνδυνα και για την υγεία, στερεί και πολλές θέσεις εργασίας από την αγορά.
Είδαμε, όμως, κατά τις συζητήσεις των προηγούμενων ημερών, εδώ, στην επιτροπή, ότι παρά την αίσθηση που δημιουργήθηκε, κάποια κόμματα στέκονται αρνητικά απέναντι στο σημερινό νομοσχέδιο, στο νομοσχέδιο που εισάγουμε, που εισάγει η κυβέρνηση και το Υπουργείο Οικονομικών και καταψηφίζουν. Το νομοσχέδιο, όπως προ είπαμε, που έρχεται για συζήτηση, βελτιώνει υφιστάμενες νομοθετικές διατάξεις που αφορούν το ίδιο αντικείμενο και εισάγει νέα μέτρα, θεσπίζει αυστηρότερες ποινές για να αποτρέψει τους επιτήδειους από το λαθρεμπόριο. Η κριτική που ακούστηκε τις προηγούμενες μέρες στις επιτροπές, ότι υπάρχουν τα προηγούμενα χρόνια νομοθετήσεις πάρα πολλές που αφορούν το λαθρεμπόριο, άρα, ίσως η σημερινή νομοθέτηση να είναι εκ του περισσού, είναι άδικη και άστοχη. Διότι γνωρίζουμε πολύ καλά και έχει λεχθεί και στην αίθουσα, ότι το λαθρεμπόριο, οι επιτήδειοι, τα κυκλώματα, προηγούνται πάντα του κράτους και των Αρχών, διότι είναι πάρα πολλά τα έσοδα και ελκυστικό.Άρα, λοιπόν, χρειάζεται, η πολιτεία, κάθε φορά, να θεσπίζει νέα μέτρα για να αντιμετωπίσει νέους μεθόδους, καινούργιες μεθόδους, που ανακαλύπτουν τα κυκλώματα για να εξαπατήσουν τις αρχές και το κράτος, για να έχουν έσοδα από λαθραία προϊόντα. Και γι’ αυτό, καλώς έρχεται το Υπουργείο και αξίζει και έπαινο στο Υπουργείο Οικονομικών, που παίρνει αυτή τη πρωτοβουλία, για να αντιμετωπίσει τα νέα δεδομένα και τις νέες μεθόδους που χρησιμοποιούν οι λαθρέμποροι.
Να πούμε κάποια παραδείγματα. Δεν έπρεπε, δηλαδή, το Υπουργείο, να έχει ιχνοθετήσει το υγραέριο, του οποίου η κατανάλωση τα τελευταία χρόνια αυξάνεται κάθετα σε όλες τις χρήσεις και στην κίνηση και στη θέρμανση και στη βιομηχανία και υπάρχει μεγάλη διαφορά στον ειδικό φόρο κατανάλωσης, έτσι ώστε να μπορεί να εντοπίσει εύκολα τα λαθραία διακινούμενα υγραέρια και να επιβάλει τις ποινές; Δεν έπρεπε να δημιουργηθούν πλατφόρμες στην Ανεξάρτητη Αρχή ΔημοσίωνΕσόδων καταγραφής παρακολούθησης όλης της διαδικασίας της αγοράς, κατοχής και εμπορίας των καυσίμων και των αλκοολούχων, αλλά και των καπνικών προϊόντων;
Νομίζω, ότι δεν διαφωνεί κανείς σε αυτό. Γιατί έτσι μπορούν να εντοπιστούν ευκολότερα οι παραβάτες και μπορεί να αποτραπεί το λαθρεμπόριο. Και επίσης κάτι άλλο κύριε Υπουργέ, δεν πρέπει να δούμε και τον νέο τρόπο που άρχισε να συζητείται κλοπής, ηλεκτρονικής κλοπής στα πρατήρια όπου υπάρχουν ήδη κάποιοι επιτήδειοι που παρεμβαίνουν στα λογισμικά των αντλιών και καταργούν το σύστημα εισροών εκροών; Κάνουν εισροές εκροές χωρίς να καταγράφονται και χωρίς να εκδίδουν καθόλου αποδείξεις. Είναι μέθοδοι τις οποίες πρέπει η πολιτεία να αντιμετωπίσει νομοθετικά. Δεν έπρεπε να έρθει για κύρωση η απόφαση του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για την περιστολή της διακίνησης του λαθραίου καπνού, των καπνικών προϊόντων; Κάτι που ισχύει από το 2013 και έχει σαν στόχο να περιορίσει το λαθρεμπόριο του καπνού.
Μπορεί εδώ μέσα σε αυτά τα θέματα ή στον τρόπο νομοθέτησης να υπάρχουν μικρές διαφορές, μπορεί να υπάρχουν και παραλείψεις, αλλά είμαστε εδώ να συζητήσουμε και να συμπληρώσουμε ότι απαιτείται. Στην ουσία υπάρχει συμφωνία από τα κόμματα και από τους φορείς.Μας δίνεται μεγάλη ευκαιρία να δημιουργήσουμε ένα ενιαίο μέτωπο από φορείς που εκπροσωπούν την κοινωνία και κόμματα που εκπροσωπούν το πολιτικό σύστημα, έτσι ώστε να δοθεί ένα ισχυρό και ηχηρό μήνυμα στους παράνομους, ότι είμαστε εδώ απέναντι στο λαθρεμπόριο και απέναντι στην παρανομία.Νομίζω, ότι τα κόμματα που στέκονται αρνητικά πρέπει να επανεξετάσουν τη θέση τους.
Θέλω κ. Υπουργέ να αναφερθώ επιπλέον σε δύο θέματα για να κλείσω. Πρώτον. Το άρθρο 159 του τελωνειακού κώδικα που αφορά τις ποινές. Νομίζω, ότι πρέπει να το ξαναδούμε, διότι υπάρχουν περιπτώσεις αυστηρής θα έλεγα ερμηνείαςτου νόμου και περιπτώσεις πολύ χαμηλού αντικειμένου λαθραίου, οι οποίες ταλαιπωρούν συναδέλφους. Γνωρίζετε, ότι έχουμε περίπτωση συναδέλφου που του ξέφυγε να περάσουν2-3 κιλά τυρί και βρίσκεται τρία χρόνια σε αργία. Αυτό νομίζω είναι άδικο και πρέπει να το δούμε, να το εξετάσετε για να υπάρχει μία κλιμάκωση ανάλογα με το αδίκημα.
Δεύτερον. Θέλω να αναφερθώ στην ενδοκοινοτική κυκλοφορία ειδών που υπόκεινται σε ειδικό φόρο κατανάλωσης. Εμείς και εσείς, στη βόρεια Ελλάδα το γνωρίζουμε πολύ καλά αυτό το θέμα και το ζούμε όλα αυτά τα χρόνια, είναι διαχρονικό, δεν είναι σημερινό, αλλά πρέπει κάποια στιγμή να το αντιμετωπίσουμε. Αυτό προκύπτει από τη μεγάλη διαφορά φορολογικής επιβάρυνσης στα είδη με ειδικό φόρο και στα αυτοκίνητα μεταξύ της Ελλάδας, της Βουλγαρίας και της Τουρκίας. Αναφέρθηκε στις Επιτροπές ο συνάδελφος, ο κ. Δημοσχάκης σε αυτό το θέμα. Διαπιστώνονται συχνά παραβατικές συμπεριφορές στη διακίνηση των προϊόντων συγκεκριμένα αλκοολούχων, καπνικών, καυσίμων και αυτοκινήτων που πολλοί επιτήδειοι που με κατοικία την Ελλάδα χρησιμοποιούν αυτοκίνητα με Βουλγάρικες κατά βάση πινακίδες. Θέλω να σας πω και το γνωρίζετε αυτό, ότι στα βόρεια σύνορά μας πλέον δεν υπάρχουν Ελληνικά πρατήρια, διότι δεν αντέχουν τον ανταγωνισμό και έχουν κλείσει όλα.
Κλείνοντας, θέλω να αναφερθώ στο άρθρο 40 που αφορά τη μεταφορά φορολογικής κατοικίας στην Ελλάδα. Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, δέσμευση του Πρωθυπουργού του κ. Μητσοτάκη, αλλά και της Νέας Δημοκρατίας είναι η επιστροφή των νέων συμπατριωτών μας, που αναγκάστηκαν λόγω της κρίσης να εγκαταλείψουν τη χώρα.Κυρίως νέοι και καλά καταρτισμένοι.
Είναι μια πρώτης τάξεως ευκαιρία με τις ευεργετικές διατάξεις που εισάγονται και θεσπίζονται στο άρθρο 40. Είναι ένα πρώτο βήμα, έτσι ώστε να δώσει τη δυνατότητα στους συμπατριώτες μαςαυτούς, να επανέλθουν στη χώρα.
Το νομοσχέδιο που επεξεργαζόμαστε και εισάγεται αύριο στην Ολομέλεια, νομίζω ότι είναι μία σημαντική πρωτοβουλία μεταρρύθμισης της Κυβέρνησης που αφορά και την οικονομία και την κοινωνία. Το ψηφίζουμε.Το υπερψηφίζουμε και καλούμε και τα άλλα Κόμματα να κάνουν το ίδιο.
Σας ευχαριστώ.