22 Ιουλίου 2020
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ (Εισηγητής της Πλειοψηφίας): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι χθες ξεκινήσαμε με μία ευχάριστη είδηση, ήταν μια καλή μέρα. Ο Πρωθυπουργός με τη διαπραγμάτευση στην Ευρωπαϊκή Ένωση κατάφερε μια ιστορική συμφωνία, η οποία θα φέρει για τα επόμενα χρόνια στη χώρα μας πάνω από εβδομήντα δισεκατομμύρια δραχμές.
Από χθες το απόγευμα η Τουρκία και ο Ερντογάν μετά την απόφαση για την μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί αποφάσισαν να μεταφέρουν την ένταση στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο στο Καστελόριζο. Οι στιγμές όπως αντιλαμβάνεστε όλοι, όπως αντιλαμβανόμαστε, είναι πάρα πολύ κρίσιμες, απαιτούν ψυχραιμία, νηφαλιότητα και αυτήν τη στιγμή πιστεύω πως Κόμματα, πολίτες ανεξαρτήτως ιδεολογικών διαφορών πρέπει να είμαστε ενωμένοι, να στηρίζουμε την Κυβέρνηση και με μεγάλη πίστη στις Ένοπλες Δυνάμεις για να προασπίσουμε και να υπερασπίσουμε τα κυριαρχικά μας δικαιώματα και να αντιμετωπίσουμε και αυτήν την μεγάλη κρίσιμη επίθεση που δέχεται η χώρα μας.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το νομοσχέδιο που συζητάμε αυτές τις μέρες όπως έχουμε αναφέρει στοχεύει στην ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας σε μία ιδιαίτερα δύσκολη στιγμή για τη χώρα, αλλά και για την παγκόσμια κοινότητα σε μία περίοδο, όπου οι επιπτώσεις της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης είναι πολύπλευρες και αναμενόμενο είναι ότι θα επηρεάσουν την οικονομία και σε όλους τους τομείς, αλλά και τους πολίτες.
Με το νομοσχέδιο αυτό η Κυβέρνηση και το Υπουργείο Οικονομικών επιδιώκουν να δώσουν μία οικονομική ανάσα σε πολίτες και επιχειρήσεις οι οποίοι επλήγησαν το προηγούμενο διάστημα από την πανδημία του κορονοϊού, να διαμορφώσουν ένα ευνοϊκότερο οικονομικό και φορολογικό περιβάλλον τόσο για ιδιώτες όσο και για επιχειρήσεις και να δώσουν κίνητρα για προσέλκυση επενδύσεων.
Αναλυτικά, για το άρθρο 1 ενισχύεται το πλαίσιο εναλλακτικής φορολόγησης εισοδήματος αλλοδαπής προέλευσης. Πιο συγκεκριμένα δίνονται κίνητρα στα φυσικά πρόσωπα που θα επιλέξουν να μεταφέρουν τη φορολογική τους κατοικία από τη χώρα της αλλοδαπής στην Ελλάδα για να έχουν τη δυνατότητα να ενταχθούν σε μία ευνοϊκότερη εναλλακτική φορολόγηση με φορολογικό συντελεστή 7% για χρονικό διάστημα 15 ετών. Ταυτόχρονα, θα μπορούν να έχουν και απαλλαγή από την ειδική εισφορά αλληλεγγύης.
Στόχος του συγκεκριμένου άρθρου δεν είναι μόνο η φορολογική ελάφρυνση των συνταξιούχων από την αλλοδαπή, αλλά η προσέλκυση συνταξιούχων με υψηλά εισοδήματα από όλο τον κόσμο οι οποίοι συνειδητά θα επιλέγουν να επιφέρουν την φορολογική τους έδρα στη χώρα και την αύξηση, βεβαίως, των εσόδων της χώρας.
Με το άρθρο 2, οι μετοχές που θα παραχωρούνται άνευ ανταλλάγματος στους εργαζόμενους στα πλαίσια επίτευξης ενός στόχου δεν θα προσμετρώνται, πλέον, στο φορολογικό εισόδημα του εργαζόμενου.
Η ρύθμιση αυτή έχει ως στόχο τόσο το όφελος των εργαζομένων, καθώς διευρύνονται οι απαλλαγές από τον υπολογισμό του εισοδήματός τους όσο και την παροχή κινήτρων προς τις επιχειρήσεις, ώστε να χρησιμοποιούν το μέτρο χορήγησης δωρεάν μετοχών ως μία μορφή επιβράβευσης προς τους εργαζόμενους.
Στα πλαίσια αυτά και με την ίδια λογική ορίζεται και η απαλλαγή μέχρι του ποσού 300 ευρώ των διατακτικών εσωτερικού τουρισμού από την φορολόγηση εισοδήματος μέτρο το οποίο έχει σαν στόχο να στηρίξει τον εσωτερικό τουρισμό, αλλά να βοηθήσει και τους εργαζόμενους να κάνουν τις διακοπές τους.
Με το άρθρο 3 επιδιώκεται η μεταρρύθμιση του φορολογικού πλαισίου που αφορά τον τρόπο φορολόγησης των μετοχών που δίνονται σε εργαζόμενους μέσω της φορολόγησης μόνο της υπεραξίας των μετοχών κατά 15%.
Στόχος της εν λόγω ρύθμισης είναι να καταστεί η δωρεάν παροχή μετοχών από τις επιχειρήσεις, ως ένα κίνητρο επιβράβευσης της αποτελεσματικότητας και της αποδοτικότητας των εργαζομένων, αλλά και προσέλκυσης στις επιχειρήσεις ικανών και με προσόντα εργαζομένων.
Επί του άρθρου 4 και λόγω της συνάφειας των ιδιοτήτων του αθλητή και του προπονητή, έρχεται η Κυβέρνηση να εξομοιώσει τη φορολόγηση των εισοδημάτων του, όσον αφορά το σκέλος της μεταγραφής, ανανέωσης ή λήξης του συμβολαίου συνεργασίας με αθλητές και εταιρείες.
Με το άρθρο 5, ηΚυβέρνηση στηρίζει εμπράκτως τις Ιερές Μονές του Αγίου Όρους τα εισοδήματα των οποίων προέρχονται κυρίως από εκμίσθωση ακινήτων, παρέχοντας τη δυνατότητα να εκπίπτουν πάσης φύσεως δαπάνες σε ποσοστό 100% από τα εισοδήματά τους από τα ακίνητα.
Με το άρθρο 6, το παρόν νομοσχέδιο καινοτομεί, καθώς για πρώτη φορά επεκτείνεται η απαλλαγή που ισχύει για τον φόρο κληρονομιάς της κινητής περιουσίας και στη φορολογία δωρεών, που αφορούν κινητά περιουσιακά στοιχεία σε Έλληνες υπηκόους που κατοικούν στο εξωτερικό για δέκα τουλάχιστον συναπτά έτη, με την προϋπόθεση αυτά να αποδεικνύεται ότι έχουν αποκτηθεί στο εξωτερικό.
Η ρύθμιση αυτή κρίνεται σκόπιμη, προκειμένου να υπάρξει ενιαία αντιμετώπιση της κινητής περιουσίας των κατοίκων της αλλοδαπής είτε αυτή αποκτήθηκε λόγω θανάτου, είτε λόγω δωρεάς.
Με τις ρυθμίσεις του άρθρου 7, η Κυβέρνηση έχει διπλό στόχο. Την ενίσχυση των κινήτρων για αγορά πρώτης κατοικίας, αλλά κυριότερα τη στήριξη της ελληνικής οικογένειας και τη διευκόλυνση των νέων ανθρώπων για να αποκτήσουν πρώτη κατοικία, καθώς θεσπίζεται με το άρθρο αυτό το αφορολόγητο των χρηματικών δωρεών από τους γονείς προς τα παιδιά για αγορά πρώτης κατοικίας.
Με το άρθρο 8, η Κυβέρνηση, σταθερή στις δεσμεύσεις της, έρχεται να στηρίξει τους αγρότες και τους αλιείς παράκτιας αλιείας νομοθετώντας την απαλλαγή από το τέλος επιτηδεύματος, συμπεριλαμβάνοντας και τους αγρότες του κανονικού καθεστώτος, εφόσον βεβαίως έχουν περάσει πέντε χρόνια από την ένταξή τους στο καθεστώς αυτό. Αυτό είναι ένα άρθρο που αναγνωρίζει τη συμβολή του αγροτικού τομέα στην ενίσχυση του Ακαθάριστου Εθνικού Προϊόντος.
Στο άρθρο 9, έχουμε τροποποίηση των άρθρων 121 έως 123 του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα, μία νομοθετική ρύθμιση η οποία εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο κυβερνητικής πολιτικής, που αφορά την ανανέωση του υφιστάμενου στόλου αυτοκινήτων και την προώθηση μη ρυπογόνων οχημάτων νέας τεχνολογίας. Η επαναφορά της προοδευτικής χρέωσης, σε σχέση με την προηγούμενη κλιμακωτή που ίσχυε, είναι η μεγάλη καινοτομία της παρέμβασης αυτής.
Με τον προηγούμενο νόμο δύο ολόιδια αυτοκίνητα, με διαφορά μόνο ενός στοιχείου εξοπλισμού και σε αξία ενός ευρώ, μπορεί να είχαν διαφορά τέλους ταξινόμησης αρκετές χιλιάδες ευρώ.
Με τη ρύθμιση αυτή γίνεται ο νόμος και δικαιότερος, και αποδοτικότερος για τα έσοδα του κράτους, και συνταγματικός, αφού πληροί την αρχή της αναλογικότητας.Έτσι έχουμε μείωση του αναλογούντος τέλους ταξινόμησης για την πλειοψηφία των οχημάτων.Ανέφερε προηγουμένως εκπρόσωπος των εισαγωγέων στην συζήτηση των φορέων ότι τα αυτοκίνητα από 1.400 μέχρι 2.000 κυβικά ωφελούνται από την ρύθμιση, είναι τα αυτοκίνητα της μεσαίας τάξης αυτά τα αυτοκίνητα. Βεβαίως προβλέπεται και πλήρης απαλλαγή για τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, μέτρο το οποίο ευνοεί την ταξινόμηση νεότερων αυτοκινήτων και την προστασία του περιβάλλοντος.
Επιπλέον, καταργείται το Ιστορικό Τέλος, ακούσαμε τον Πρόεδρο των Τελωνειακών να λέει, ότι οι διαφορές από την εφαρμογή του Ιστορικού Τέλους ήταν τεράστιες, αφού ένα αυτοκίνητο που με κανονικές συνθήκες θα είχε τέλος ταξινόμησης 150.000 € πλήρωνε 25.000 €,καταργείται και αυτή η ρύθμιση.
Επίσης, είναι πάρα πολύ σημαντική η μείωση των αυτοκινούμενων τροχόσπιτων κατά 75%, γιατί, ανοίγει μια νέα αγορά αυτοκινήτων στη χώρα μας που δεν υπήρχε. Συνήθως, αυτοκινούμενα τροχόσπιτα βλέπαμε κατά κανόνα από την Ιταλία που ήταν πολύ ακριβά για τον Έλληνα πολίτη και σ αυτό το καθεστώς, κύριε Υπουργέ, θα έπρεπε, ίσως, να ενταχθούν και τα ασθενοφόρα οχήματα, τα οποία αυτήν τη στιγμή ταξινομούνται ως επιβατικά αυτοκίνητα και επιβαρύνουν πάρα πολύ τον επιχειρηματία, τον ιδιώτη επιχειρηματία.
Το άρθρο 10. Αφορά την απαλλαγή από Ειδικό Φόρο και Τέλος Ταξινόμησης εφοδίων πλοίων.
Με το άρθρο 11, κατατάσσονται στην χαμηλή δασμολογική κλάση τα μουσικά βιβλία, για να υπάρχει μία ίση μεταχείριση και να ενισχυθεί η μουσική παιδεία.
Με το άρθρο 12, μειώνεται στο 13% ο Φ.Π.Α των εισιτηρίων στα γήπεδα και έτσι ενισχύονται και οι ΠΑΕ και γίνεται πιο φθηνά για τον πολίτη τα εισιτήρια.
Το άρθρο 13, έχει νομοθετικές τακτοποιήσεις.
Το άρθρο 14, περιλαμβάνει ρυθμίσεις για όσους έχουν μεταφέρει ή θα μεταφέρουν τη φορολογική τους έδρα στην Ελλάδα.
Στο Δεύτερο Κεφάλαιο, με το άρθρο 16, η κυβέρνηση προβαίνει σε μία σημαντική παρέμβαση, η οποία αφορά τη σύσταση επιτροπής εξώδικης επίλυσης εκκρεμών φορολογικών διαφορών ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας και των τακτικών διοικητικών δικαστηρίων, με στόχο την ταχύτερη διεκπεραίωση και επίλυση των διαφορών αυτών. Ακούσαμε και τον εκπρόσωπο των Δικαστικών να συμφωνεί με αυτή τη διάταξη.
Με το άρθρο 17, ορίζεται η δυνατότητα αναδρομικής ισχύος των αποφάσεων …. της μεθοδολογίας ενδοομιλικής τιμολόγησης.
Με το άρθρο 18, είναι μία ακόμα απόδειξη ότι η κυβέρνηση είναι δίπλα στην κοινωνία. Αναγνωρίζει τις ιδιαιτερότητες της περιόδου και μειώνει, και σε κάποιες περιπτώσεις μηδενίζει, την προκαταβολή φόρου εισοδήματος για το φορολογικό έτος 2019.
Με το άρθρο 19, έχουμε προσθήκη εξουσιοδοτικής διάταξης για την τροποποίηση των προθεσμιών που προβλέπονται στο άρθρο 72.
Στο δεύτερο σκέλος του νομοσχεδίου, ενσωματώνονται στο Ελληνικό Δίκαιο Οδηγίες, που αφορούν την επίλυση συνοριακών φορολογικών διαφορών εντός της Ένωσης. Ενσωματώνει Οδηγίες, που αφορούν τη διοικητική συνεργασία και η εφαρμογή αυτή αναμένεται να εξοπλίσει τη φορολογική διοίκηση με έγκαιρη πληροφόρηση και σχεδιασμό για τη χρήση σχημάτων δυνητικού επιθετικού φορολογικού σχεδιασμού με διασυνοριακό στοιχείο.
Με τα άρθρα 56 έως 60. Ενσωματώνονται τα άρθρα 5 και 9 της Οδηγίας 1164/16 για τη θέσπιση κανόνων κατά πρακτικών φοροαποφυγής που έχουν άμεση επίπτωση στη λειτουργία της εσωτερικής αγοράς.
Με τις διατάξεις των άρθρων 61 έως 63. Ενσωματώνονται στο εσωτερικό μας δίκαιο οι διατάξεις του άρθρου 1, της Οδηγίας 1920/18 του Συμβουλίου, των οποίων η εφαρμογή είναι υποχρεωτική για τα κράτη μέλη 1/1/2020. Η εφαρμογή είναι αναγκαία για τη χώρα μας, προκειμένου η χώρα μας να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της για την εφαρμογή Ενωσιακής νομοθεσίας στο εσωτερικό δίκαιο.
Στα άρθρα 64 έως 65, ενσωματώνεται το δίκαιο της Οδηγίας 475 του Συμβουλίου Ε.Ε., σχετικά με τα εδάφη του Campione για τα ιταλικά ύδατα της λίμνης Lugano, τα οποία αποτελούν, πλέον, τελωνειακό έδαφος, αφού μέχρι τώρα αποτελούσαν τρίτο έδαφος.