3 Αυγούστου 2017
Ομιλία του Βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας Β΄ Θεσσαλονίκης Σάββα Αναστασιάδη στην Ολομέλεια της Βουλής κατά την συζήτηση του νομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων «Οργάνωση και λειτουργία της ανώτατης εκπαίδευσης, ρυθμίσεις για την έρευνα και άλλες διατάξεις», 01.08.2017-ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε. Κύριε Υφυπουργέ που μόλις κατεβήκατε από το Βήμα, επειδή πολλοί συνάδελφοί σας, αλλά και εσείς αναφερθήκατε στον άνεμο δημοκρατίας που πνέει στα πανεπιστήμια, θέλω να σας διευκρινίσω το εξής, πως βεβαίως και έχουμε διαφορετική αντίληψη για τη δημοκρατία.
Εσείς σαν δημοκρατία εκλαμβάνετε την αναρχία, την ανομία, την ανοχή στους «μπαχαλάκηδες», τον μη σεβασμό στην άλλη άποψη. Εμείς σαν δημοκρατία θεωρούμε τον σεβασμό στον συνάνθρωπο, τον σεβασμό στην άλλη άποψη, τη νομιμότητα και την τάξη. Φυσικά, και αυτό το νομοσχέδιο είναι χαρακτηριστικό της αντίληψής σας.
Μετά από έναν κατ’ επίφαση διάλογο μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας και της ακαδημαϊκής κοινότητας, φέρνετε προς ψήφιση το νομοσχέδιο που αναφέρεται στην οργάνωση και λειτουργία της ανώτατης εκπαίδευσης και την έρευνα.
Το τελικό αποτέλεσμα του διαλόγου, κύριε Υπουργέ, και η κατάληξή του είναι απογοητευτικά για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα, όπως είναι αυτό της ανώτατης παιδείας, τη σημαντικότητα του οποίου και την υψηλή πολιτική του σημασία δείχνει και η προγραμματισμένη συμμετοχή στη συζήτηση του Προέδρου μας, του κ. Μητσοτάκη, και η παρέμβασή του, καθώς και η συμμετοχή του Πρωθυπουργού και όλων των Αρχηγών, αλλά και πολλών Υπουργών από την Κυβέρνησή σας.
Στον διάλογο που προηγήθηκε, κύριε Υπουργέ, όχι μόνο δεν υπήρξε συμφωνία, αλλά ουσιαστικά δεν κάνατε δεκτή καμία από τις προτάσεις και τις θέσεις της ακαδημαϊκής κοινότητας. Με τη στάση αυτή δείχνετε ότι αμφισβητείτε την οργανωμένη έκφραση της ακαδημαϊκής κοινότητας και δηλώνετε, βεβαίως, και την πολιτική που θέλετε να ακολουθήσετε.
Μου κάνει φοβερή εντύπωση, πώς πιστεύετε, κύριε Υπουργέ, ότι αυτός ο νόμος θα λειτουργήσει ομαλά και αποτελεσματικά, όταν σ’ αυτούς που απευθύνεται, αυτούς που καλείτε να τον εφαρμόσουν είναι όλοι κάθετα αντίθετοι;
Πώς πιστεύετε ότι θα λειτουργήσει ο νόμος αυτός χωρίς τη συναίνεση της ακαδημαϊκής κοινότητας; Πώς είναι δυνατόν να αγνοείτε την ομόφωνη άποψη των πρυτάνεων της χώρας ότι η προτεινόμενη ρύθμιση για την ανάδειξη των Αντιπρυτάνεων, με ξεχωριστή εκλογή από αυτή των Πρυτάνεων, δεν θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στην καθημερινή λειτουργία και στην αποτελεσματικότητα των πανεπιστημίων; Γιατί αγνοείτε την ομόφωνη απόφαση των Πρυτάνεων ότι δεν απαιτείται οποιαδήποτε αλλαγή στο καθεστώς του ασύλου;
Οι διατάξεις αυτές, καθώς και η επιστροφή της φοιτητικής συμμετοχής στα όργανα των πανεπιστημίων, εξυπηρετούν την αριστερή σας ιδεοληψία και μόνο και το στενό κομματικό σας ακροατήριο και επιβάλουν τον κομματικό έλεγχο στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.
Φυσικά και ο τρόπος που παρεμβαίνετε στις μεταπτυχιακές σπουδές θέτει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα των προγραμμάτων αυτών. Προσπαθείτε να τα ελέγξετε όλα. Θεωρείτε την ελεύθερη γνώση και την έρευνα, απειλή και κίνδυνο. Γι’ αυτό η παιδεία πρέπει να παραμείνει υπό τον ασφυκτικό έλεγχό σας.
Είναι σαφές, κύριε Υπουργέ, ότι μας χωρίζει αγεφύρωτο χάσμα ιδεών, θέσεων και αρχών.
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΑΒΡΟΓΛΟΥ (Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων): Ευτυχώς!
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Και επειδή με βάση τον διάλογο που έχετε κάνει με την ακαδημαϊκή κοινότητα, αποδείξατε ότι αυτός ήταν και προσχηματικός και κατ’ ευφημισμόν, αφού μείνατε αμετακίνητος στις ιδεοληπτικές σας θέσεις, δεν έχει κανένα νόημα να περιγράψω εγώ τη διαφωνία μου και για άλλες ρυθμίσεις του νομοσχεδίου, κάτι που έκαναν αναλυτικά και εύστοχα και η Εισηγητής μας, η κ. Κεραμέως και οι συνάδελφοι που πήραν τον λόγο, αλλά κυρίως ο Πρόεδρος του Κόμματος που μίλησε προηγουμένως.
Δεν λάβατε υπόψη σας και δεν υιοθετήσατε καμία από τις προτάσεις όλων των Πρυτάνεων όλων των πανεπιστημίων της χώρας, μικρών και μεγάλων, κεντρικών και περιφερειακών. Είναι δυνατόν όλοι αυτοί να έχουν τόσο λανθασμένες απόψεις, ώστε εσείς να μην αποδεχτείτε καμία και εσείς μόνο να γνωρίζετε το ορθό;
Εσείς, λοιπόν, μόνοι σας -η κυβερνητική πλειοψηφία- θα ψηφίσετε το νομοσχέδιο ως έχει, μαζί με όλες τις ρουσφετολογικές τροπολογίες που ήρθαν, άσχετες με το νομοθέτημά σας, τις οποίες κάνετε αποδεκτές, κάτι που αποτελεί ντροπή για την κοινοβουλευτική διαδικασία. Νομίζω ότι έφτασαν και ξεπέρασαν τον αριθμό τριάντα πέντε.
Και είναι βέβαιο ότι η ψήφιση αυτού του νομοσχεδίου θα οδηγήσει την ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση στην οπισθοδρόμηση, το παρελθόν, την εσωστρέφεια και την απομόνωση. Αυτό θέλετε και αυτό κάνετε.
Επειδή, όμως, σήμερα μου δίνεται η ευκαιρία, με αφορμή το άρθρο 73, θα αναφερθώ και λίγο στα θέματα της ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης για τους Έλληνες του εξωτερικού, που τη θεωρώ κορυφαίας σημασίας.
Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στα παιδιά των Ελλήνων ομογενών είναι θέμα και πρόβλημα προτεραιότητας και αιχμής για όλους τους Έλληνες του εξωτερικού και νομίζω ότι σαν τέτοιο πρέπει να αντιμετωπίζεται και από την ελληνική πολιτεία. Είναι δε παρήγορο το ότι η ελληνική ομογένεια συνεχίζει να εκδηλώνει έντονο ενδιαφέρον για την ελληνική γλώσσα, την ιστορία, τον πολιτισμό.
Στόχος της διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας στον απόδημο ελληνισμό πρέπει να είναι κυρίως η σύνδεση των ομογενών με τις ρίζες τους, την πατρίδα και η διατήρηση της εθνικής συνείδησης. Είναι ο ισχυρότερος συνδετικός κρίκος με την Ελλάδα και κάθε τι ελληνικό.
Τα αιτήματα δε των συμπατριωτών μας ομογενών είναι αγωνιώδη, όπως αυτά της Ελληνικής Κοινότητας του Μονάχου της Βαυαρίας, που αφορούν και τη στέγαση, πρόβλημα το οποίο δεν έχει λυθεί ακόμα, κύριε Υπουργέ, αλλά και την έγκαιρη και επαρκή στελέχωσή τους από εκπαιδευτικό προσωπικό.
Φοβάμαι, κύριε Υπουργέ, ότι και στη νέα σχολική χρονιά θα έχουμε τα ίδια προβλήματα καθυστέρησης και ελλιπής στελέχωσης των σχολείων της αλλοδαπής με αποσπάσεις εκπαιδευτικών, αφού ουσιαστικά η διαδικασία δεν έχει ξεκινήσει ακόμη.
Πολύ πρόσφατα, απ’ ό,τι γνωρίζω ορίσατε την αρμόδια Επιτροπή. Κι εδώ, όμως, παρατηρείται προσπάθεια ελέγχου των πάντων. Για ποιο λόγο κατά παρέκκλιση των προβλεπόμενων θα μπορείτε να ορίζετε εσείς τους συντελεστές εκπαίδευσης; Τι εξυπηρετεί αυτό, εκτός από τον κομματικό έλεγχο;
Τέλος, θέλω να κάνω έκκληση, κύριε Υπουργέ, να φροντίσετε τη νέα σχολική χρονιά να μην παρατηρηθούν οι καθυστερήσεις αποσπάσεων και στελεχώσεων των σχολείων του εξωτερικού που παρατηρήθηκαν τον προηγούμενο χρόνο.
Το νομοσχέδιο που φέρνετε προς ψήφιση δεν εξυπηρετεί ακαδημαϊκές, αλλά μικροκομματικές σκοπιμότητες και είναι βέβαιο ότι θα οδηγήσει σε οπισθοδρόμηση την ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση και την έρευνα. Γι’ αυτό, η ανάταξη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και της παιδείας γενικότερα θα είναι προτεραιότητά μας, όταν πολύ σύντομα εσείς, ο ΣΥΡΙΖΑ και οι αυταπάτες σας θα είστε μια θλιβερή ανάμνηση.
Σας ευχαριστώ.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)