2 Ιουνίου 2022
Η αντιμετώπιση των σύγχρονων προκλήσεων που αντιμετωπίζει η ελληνική ναυτιλίασε ένα ιδιαίτερα ανταγωνιστικό, παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον μπήκε ψηλά στην ατζέντα της κυβερνητικής πολιτικήςτης Νέας Δημοκρατίας ήδη από τον Ιούλιο του 2019, από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε καθήκοντα.
Όλοι γνωρίζουμε ότι η ναυτιλία ήταν ανέκαθεν ένα από τα πλέον πολύτιμα περιουσιακά στοιχεία της Ελλάδας, όχι μόνο οικονομικά, αλλά και κοινωνικά και πολιτιστικά.Ειδικά στο πεδίο της οικονομίας, η ναυτιλία, μαζί με τον τουρισμό, προσφέρουντο υψηλότερο εμπορικό πλεόνασμα από οποιονδήποτε άλλο κλάδο.
Συνεχίζοντας μια μακραίωνη ναυτική παράδοση, οι Έλληνες πλοιοκτήτες διαδραματίζουν πρωταγωνιστικό ρόλο παγκοσμίως.
Η διατήρηση και η ενίσχυση του ηγετικού αυτού ρόλουτης ελληνικής ναυτιλίας αποτέλεσε και θα συνεχίσει να αποτελεί βασική μας προτεραιότητα ειδικά στις πρωτόγνωρες συνθήκες των τελευταίων χρόνων που προκάλεσε η πανδημία, αλλά και μέσα στη δίνη του πολέμου στην Ουκρανία.
Δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε ότι στο ασταθές γεωστρατηγικό περιβάλλον της Νοτιοανατολικής Ευρώπηςκαι στις νέες ισορροπίες που διαμορφώνονται, η θαλάσσια ισχύς της Ελλάδας ενισχύει περαιτέρω τον ρόλο της χώρας μας ως σταθεροποιητικού παράγοντα στην ευρύτερη περιοχή.
Οι προκλήσεις της νέας εποχής είναι πολλαπλές:
Η κρίση του διεθνούς χρηματοπιστωτικού συστήματος και ο αντίκτυπός του στην οικονομία έχουν αφήσει έντονο αποτύπωμα στο θαλάσσιο εμπόριο και τους επιμέρους κλάδους της ναυτιλιακής βιομηχανίας.
Ιδιαίτερα κρίσιμο ρόλο διαδραματίζουν οιεξελίξεις των τελευταίων μηνών στην ενεργειακή αγορά, συμπεριλαμβανομένης της διακοπής του ανεφοδιασμού με φυσικό αέριο μέσω αγωγών. Οι εξελίξεις αυτές ανέδειξαν περισσότερο από ποτέ τη στρατηγική σημασία των πλοίων μεταφοράς υγροποιημένων φορτίων (LNG) ως μιας σταθερής και αξιόπιστης λύσης για τη μακροπρόθεσμη διασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού όχι μόνο της χώρας μας αλλά και ολόκληρης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Στο πλαίσιο αυτό το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης διαδραματίζει προνομιακό γεωστρατηγικό και γεωπολιτικό ρόλο και εξελίσσεται σε ενεργειακό κόμβο με την εγκατάσταση της πλωτής μονάδας αποθήκευσης και αεριοποίησης (FSRU) φυσικού αερίου, ενώ προχωρά η βελτίωση της προσβασιμότητας του λιμανιού της Θεσσαλονίκης μέσω οδικών και σιδηροδρομικών έργων.
Η ενίσχυση των μεταφορών από Ανατολή σε Δύση και η εφαρμογή καινοτομιών της ψηφιακής τεχνολογίας είναι επιπλέον κρίσιμοι παράγοντες που σφραγίζουν τη νέα εποχή στο θαλάσσιο εμπόριο παγκοσμίως. Παράλληλα, η ραγδαία ανάκαμψη και ανάπτυξη του θαλάσσιου τουρισμού, μετά τη δύσκολη περίοδο της πανδημίας, ανοίγουν ένα νέο κεφάλαιο γιατην ακτοπλοΐα και την κρουαζιέρα, που αλλάζουν ταχύτατα με μεγαλύτερα, νέας γενιάς πλοία.
Στα ζητήματα που απασχολούν ιδιαίτερα την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και το αρμόδιο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής είναι ηυιοθέτηση μιας σύγχρονης εθνικής λιμενικής στρατηγικής, που θα ανταποκρίνεται στις νέες συνθήκες διαχείρισης και λειτουργίας των εμπορικών λιμένων της χώρας μας.
ΠΡΑΣΙΝΗ ΜΕΤΑΒΑΣΗ
Μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η Ναυτιλία είναι το ζήτημα της λεγόμενης«πράσινης μετάβασης». Είναι μία τάση που αναμένεται να κυριαρχήσει τις επόμενες δεκαετίες, λόγω του αυξημένου ενδιαφέροντος της παγκόσμιας κοινότητας για τη συμμετοχή της ναυτιλίας στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Η προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος, η πρόληψη της θαλάσσιας και ατμοσφαιρικής ρύπανσης από τα πλοία, καθώς και η επικαιροποίηση της στρατηγικής για την ομαλή ενεργειακή μετάβαση τόσο της ποντοπόρου ναυτιλίας, όσο και της ακτοπλοΐας στην απανθρακοποίηση. είναι μερικοί από τους άξονες της μετάβασης στη χρήση καθαρότερης ενέργειας.
ΠΡΟΣΕΛΚΥΣΗ ΝΕΩΝ
Ο μείζων ρόλος της ναυτιλίας στην εθνική μας οικονομία θα έπρεπε να αντικατοπτρίζεταιστην καθοριστική συμβολή της στην απασχόληση. Ιδιαίτερα η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα θα μπορούσε να συμβάλει σημαντικά στην αντιμετώπιση του μεγάλου προβλήματος της ανεργίας.
Δυστυχώς δεν λείπουν τα αντικίνητρα, που αποτρέπουν τους νέους να ακολουθήσουν το ναυτικό επάγγελμα. Και πέρα από τις εγγενείς ιδιαιτερότητες και δυσκολίες της ίδιας της δουλειάς, δεν θα πρέπει να παραβλέψουμε τα προβλήματα στη ναυτική εκπαίδευση (έλλειψη πόρων, σύγχρονου υλικοτεχνικού εξοπλισμού και μόνιμου διδακτικού προσωπικού στις Ακαδημίες του Εμπορικού Ναυτικού) που καθιστούν πιο αναγκαία από ποτέ την ανάγκη εκσυγχρονισμού και αναβάθμισής της.
Σήμερα περισσότερο από ποτέ η Ελλάδα έχει ανάγκη από νέες επενδύσεις και νέες θέσεις εργασίας, και οι άνθρωποι της ναυτιλίας μπορούν να συμβάλουν καθοριστικά στον τομέα αυτό. Με την ελπίδα ότι θα τερματιστούν οι συγκρούσεις και θα επιστρέψουμε σε ένα ειρηνικό εμπόριο, η ελληνική ναυτιλία μπορεί ο πρωταγωνιστής στην ανάκαμψη της οικονομίας που όλοι χρειαζόμαστε και επειγόντως αναμένουμε.
Είμαι βέβαιος ότι ο ρόλος της θάλασσας, διαχρονικά ταυτισμένος με την ελληνική ψυχή, είναι και αυτός που θα διαμορφώσει το νέο πρόσωπο της χώρας μας στις εποχές που έρχονται.
*Ο Σάββας Αναστασιάδης είναι πρόεδρος της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Ελληνισμού της Διασποράς της Βουλής, βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας Β’ Θεσσαλονίκης