25 Μαΐου 2022
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Μας κάνετε πολύ καλό, κύριε συνάδελφε, κύριε Αλεξιάδη, να μας θυμίζετε τις πενήντα δύο φορολογικές παρεμβάσεις που έχουμε κάνει ως Κυβέρνηση, αλλά πάντα με μειώσεις της φορολογίας, για να υπάρχει μία αντιπαραβολή με τον αντίστοιχο αριθμό φορολογικών παρεμβάσεων που κάνατε εσείς, πάντα με αύξηση της φορολογίας και εις βάρος της κοινωνίας. Είναι καλό για μας αυτό και μας διαφημίζει, βέβαια, την πολιτική.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, από τον Ιούλιο του 2019 που ανέλαβε τη διακυβέρνηση της χώρας η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας, από την πρώτη στιγμή έχει θέσει ως στόχο να πάρει τα απαραίτητα μέτρα έτσι ώστε να διευκολύνει την ανάπτυξη στη χώρα, δηλαδή έχει θεσπίσει μεταρρυθμίσεις. Πήρε μέτρα για φορολογικά κίνητρα στις επιχειρήσεις, πήρε μέτρα για οικονομικά κίνητρα στις επιχειρήσεις και πήρε μέτρα, βεβαίως, για μείωση της φορολογίας και των ασφαλιστικών εισφορών στο σύνολο της κοινωνίας. Αυτά είναι μερικά από τα μέτρα που στηρίζουν τις επιχειρήσεις και την κοινωνία.
Η Κυβέρνηση κινήθηκε σταθερά, συστηματικά και μεθοδικά σε ένα διεθνές περιβάλλον οικονομικής και γεωπολιτικής αστάθειας για τη δημιουργία μίας οικονομίας εξωστρέφειας, μίας οικονομίας ανταγωνιστικής, μίας οικονομίας που θα επιτρέπει σε όλες τις επιχειρήσεις να αναπτυχθούν και να προκόψουν.
Γι’ αυτό θέσαμε ως προτεραιότητα από την πρώτη στιγμή να δημιουργήσουμε μία δομή, μία κρατική δομή, όπου το κράτος δεν θα είναι εμπόδιο στις επιχειρήσεις, σε κάθε συμπολίτη μας που θέλει να ανοίξει και να λειτουργήσει μία επιχείρηση. Αντίθετα, θα τον ενθαρρύνει να αναπτύξει την επένδυσή του, να βελτιώσει την παραγωγικότητα της επιχείρησής του και να δημιουργήσει έτσι νέες θέσεις εργασίας.
Το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Οικονομικών που συζητάμε σήμερα και καλούμαστε να ψηφίσουμε έχει ως στόχο να βελτιώσει ακόμη περισσότερο τις συνθήκες του επιχειρείν και κατ’ επέκταση το οικονομικό κλίμα στη χώρα μας σε ένα σύγχρονο πλαίσιο της παγκόσμιας οικονομίας. Έρχεται να θεραπεύσει μία καίρια, μία σημαντική αδυναμία που αφορά στη δυνατότητα προσαρμογής των μικρομεσαίων επιχειρήσεων -ιδίως των μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων- στις αυξημένες απαιτήσεις των καιρών μπροστά στην αυξημένη ανταγωνιστικότητα που επιβάλλει μία παγκόσμια οικονομία χωρίς σύνορα.
Όλοι γνωρίζουμε ότι η Ελλάδα έχει την υψηλότερη πυκνότητα μικρομεσαίων επιχειρήσεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Είναι ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της οικονομίας μας που ερμηνεύεται σε μεγάλο βαθμό, αν κανείς ανατρέξει στις ιστορικές ρίζες της επιχειρηματικότητας στη χώρα μας. Είναι,όμως, πρόβλημα σε μία οικονομία που δημιουργεί κίνητρα στις επιχειρήσεις να αναπτυχθούν και να αντέξουν στον σύγχρονο ανταγωνισμό.
Ο κατακερματισμός αυτός της οικονομίας, οι μικρές και πολύ μικρές μονάδες, συχνά επιχειρήσεις αυτοαπασχολούμενων ή με ελάχιστο ή και καθόλου αριθμό απασχολούμενων είναι ένα σοβαρό πρόβλημα για την οικονομία, διαρθρωτικό πρόβλημα για την οικονομία. Γι’ αυτό και χαρακτηρίζεται και ως η αχίλλειος πτέρνα της οικονομίας και της ελληνικής επιχειρηματικότητας. Και αυτό γιατί παρά την ευελιξία που θεωρητικά μπορεί να έχει μία μικρή επιχείρηση δεν μπορεί να αντέξει στον ανταγωνισμό. Και γι’ αυτό αυτές οι επιχειρήσεις υστερούν και σε απόδοση.
Στο διάστημα της κρίσης φάνηκε ότι αυτές οι επιχειρήσεις δεν έδειξαν την ανάλογη προσαρμοστικότητα, ώστε να αντέξουν στις συνθήκες της κρίσης και πολλές από αυτές, δυστυχώς, δεν άντεξαν και έκλεισαν.
Όπως αναφέρει και η αιτιολογική έκθεση, παρατηρείται συχνά το φαινόμενο της λεγόμενης «νηπιακής θνησιμότητας», μικρές δηλαδή και μεσαίες επιχειρήσεις με πολύ μικρό χρόνο λειτουργίας δεν μπορούν να αντέξουν στις σύγχρονες συνθήκες και αναγκάζονται να σταματήσουν τη δραστηριότητά τους μέσα σε λίγο διάστημα λειτουργίας.Αυτό που μπορεί να ανακόψει αυτή την κατάσταση και να φανεί και σωτήριο είναι οι συνενώσεις και οι συγχωνεύσεις.
Κυρίες και κύριοι, οι πολιτικές ανάπτυξης που εφαρμόζουμε και που εφαρμόζει μία κοινωνία, μία κυβέρνηση, θα πρέπει να μετασχηματίζονται και σε απόδοση. Με αυτό το νομοσχέδιο δίνουμε μια σειρά από γενναία φορολογικά κίνητρα. Είναι κίνητρα που δημιουργούν γόνιμο έδαφος για συνεργασία μεταξύ των επιχειρήσεων, ιδίως των μικρών και των πολύ μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, είτε μέσω της συμμετοχής τους σε έναν εταιρικό μετασχηματισμό, είτε μέσω της σύναψης σχέσεων συνεργασίας ή τις από κοινού ίδρυσης νέων νομικών προσώπων ή οντοτήτων.
Θα σταθώ ιδιαίτερα στην ευεργετική ρύθμιση της απαλλαγής για έως και εννέα φορολογικά έτη κατά 30% με ένα σημαντικό ποσοστό από την καταβολή φόρου εισοδήματος επί των κερδών στην περίπτωση μετασχηματισμού των επιχειρήσεων, συνεργασίας προσώπων, μετατροπής ή συνένωσης ατομικών επιχειρήσεων, όπως προβλέπονται στα άρθρα 3, 4 και 5.
Σαφώς ευεργετική είναι και η ρύθμιση για τους αγρότες με την αντίστοιχη απαλλαγή φόρου εισοδήματος να επεκτείνεται στο 50%. Η μείωση αυτή χορηγείται σε κατά κύριο επάγγελμα αγρότες, μέλη συλλογικών σχημάτων, δηλαδή συνεταιρισμών και ομάδων παραγωγών ή και σχημάτων υπό την ομπρέλα της συμβολαιακής γεωργίας, μιας από τις σημαντικότερες τάσεις της σύγχρονης αγροτικής παραγωγής. Αυτό μεταφράζεται σαν ένα ισχυρό κίνητρο για την ανάπτυξη συνεργασιών στον αγροτικό τομέα σε μία εξαιρετικά δύσκολη οικονομική συγκυρία για τους Έλληνες παραγωγούς λόγω της αύξησης του ενεργειακού κόστους, των τιμών των λιπασμάτων και των αγροτικών εφοδίων συνολικά.
(Στο σημείο αυτό κτυπά προειδοποιητικά το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Προς τη σωστή κατεύθυνση είναι και η ρύθμιση για την απαλλαγή της νέας επιχείρησης από την καταβολή φόρου εισοδήματος που προκύπτει από την υπεραξία μεταβίβασης στοιχείων του ενεργητικού τους σε τρίτο, όπως και η κατάργηση του φόρου συγκέντρωσης κεφαλαίου. Επιπλέον, εκτιμώ ότι θα δώσει ανάσα στις εταιρείες η δυνατότητα μεταφοράς των ζημιών των μετασχηματισμένων επιχειρήσεων στον ισολογισμό της νέας επιχείρησης και η δυνατότητα για τον φορολογικό συμψηφισμό τους με τα κέρδη της νέας επιχείρησης.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας από την πρώτη στιγμή δεν έχει πάψει να κρατά τη χώρα στην πορεία της ανάπτυξης σε δύσκολους καιρούς, εν μέσω αλλεπάλληλων κρίσεων στον παγκόσμιο χάρτη, σ’ ένα περιβάλλον όπου τον πρώτο λόγο έχουν οι οικονομικές και γεωπολιτικές αβεβαιότητες, με κυρίαρχο το ενεργειακό πρόβλημα και τις πληθωριστικές τάσεις. Η Κυβέρνηση δεν έχει πάψει να κινητοποιεί τους τομείς της επιχειρηματικής δραστηριότητας, των επενδύσεων, της εξωστρέφειας και, φυσικά, της τόνωσης της απασχόλησης.
Αυτό είναι και το νόημα και η στόχευση των μέτρων που περιλαμβάνει το σημερινό νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών. Οι ελληνικές εταιρείες πρέπει όχι μόνο να αντέξουν, αλλά και να αναπτυχθούν, να ανακτήσουν την εμπιστοσύνη, να προσαρμοστούν στις νέες συνθήκες και να επενδύσουν. Πρέπει να λάβουν υπ’ όψιν τους τις διεθνείς εξελίξεις και να ανανεώσουν γρήγορα και αποφασιστικά τις στρατηγικές τους, να προχωρήσουν ενωμένες και ισχυρές, να χρησιμοποιήσουν τις συγχωνεύσεις και τις εξαγωγές ως μοχλό για γρήγορες και διαρκείς βελτιώσεις στη λειτουργία και την παραγωγικότητά τους. Αυτή η στόχευση, άλλωστε, συμβαδίζει και με τον σκοπό των ασφαλιστικών και κοινωνικών μέτρων που έχουμε λάβει το τελευταίο διάστημα,προκειμένου να καταστήσουμε δυνατή την άρση των εμποδίων στις προσλήψεις, διασφαλίζοντας παράλληλα την επαγγελματική πορεία των εργαζομένων.
Η Ελλάδα βρίσκεται σήμερα σε μία δυναμική πορεία ανάπτυξης και όπως φαίνεται και όπως αποδείχθηκε, τίποτε δεν μπορεί να την ανακόψει. Μιλάμε για μία Ελλάδα εξωστρεφή, με ανταγωνιστικό προφίλ,με επιχειρήσεις που εξελίσσονται και προκόβουν χωρίς κρατική υποστήριξη. Θα συνεχίσουμε να τολμάμε και να καινοτομούμε, να αντιμετωπίζουμε τα νέα προβλήματα με νέες λύσεις, γιατί αυτές οι μεταρρυθμίσεις επιχειρούνται αυτό το διάστημα από την Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και του Κυριάκου Μητσοτάκη για να προετοιμάσουν το μέλλον της χώρας, για να προετοιμάσουν το μέλλον των νέων της χώρας μας.
Σας ευχαριστώ.