26 Φεβρουαρίου 2021
Όλοι μας πιστεύω ότι συμφωνούμε πως το Υπουργείο Εξωτερικών χρειάζεται έναν νέο οργανισμό που να μπορεί να ανταποκρίνεται στις σύγχρονες και ταχύτατα μεταβαλλόμενες συνθήκες. Χρειάζεται μεταρρυθμίσεις που να μπορούν να εξυπηρετούν τα πολιτικά και οικονομικά συμφέροντα της Χώρας μας. Να προωθούν το Ελληνικό πνεύμα και τον Ελληνικό πολιτισμό και να ενισχύουν τις σχέσεις και τη συνεργασία της Ομογένειας με την Ελλάδα. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτούς τους στόχους έρχεται να εξυπηρετήσει το Ν/Σ που συζητάμε σήμερα.
Μέσα από τις αναδιαρθρώσεις, τις συνενώσεις, τις καινοτομίες, τις απλοποιήσεις που εισάγει , επιδιώκεται η δημιουργία ενός σύγχρονου , ευέλικτου και αποτελεσματικού σχήματος που να μπορεί να παρακολουθεί τις εξελίξεις και να διαμορφώνει πολιτική στον άμεσο χρόνο. Η σοβαρή και υπεύθυνη στάση, ο διάλογος και η επιχειρηματολογία που αναπτύχθηκε από όλες τις πλευρές τις προηγούμενες ημέρες επιβεβαιώνουν τα παραπάνω. Βασική μεταρρύθμιση του νέου ν/σ αποτελεί η ένταξη της άσκησης της δημόσιας και της οικονομικής διπλωματίας στον νέο οργανισμό του ΥΠΕΞ.
Άμυνα και εξωτερική πολιτική διαμορφώνουν τις συνθήκες ασφάλειας και ακεραιότητας της Χώρας μας. Γι αυτό θεωρώ , πολύ εύστοχη και σημαντική την σύσταση γραφείου Αμυντικής Διπλωματίας.
Εδώ προτείνω κ. Υπουργέ την συνεργασία του γραφείου αμυντικής διπλωματίας με την ΑΔΙΣΠΟ (Ανώτατη Διακλαδική Σχολή Πολέμου)που μπορεί να λειτουργήσει και ως παραγωγός στρατιωτικής διπλωματίας και αμυντικής πολιτικής.
Αιχμή του δόρατος της υλοποίησης των στόχων της εξωτερικής πολιτικής αποτελεί μία καλή διπλωματική υπηρεσία. Δηλαδή το ανθρώπινο δυναμικό. Η πρόνοια για συνεχή επιμόρφωσή του και η αξιολόγησή του με βάση τις ικανότητες είναι το ζητούμενο.
Θεωρώ λοιπόν εξαιρετική παρέμβαση την αναδιάρθρωση, της Διπλωματικής Ακαδημίας και την διαρκή κατάρτιση του διπλωματικού προσωπικού. Πρότεινα και στην τοποθέτησή μου στην Επιτροπή, το καταθέτω και σήμερα, η έδρα της Ακαδημίας να μεταφερθεί στη Θεσσαλονίκη, και εξήγησα και τους λόγους γι αυτό.
Η εκπλήρωση κατά τον καλύτερο τρόπο της αποστολής του Κέντρου Σχεδιασμού Εξωτερικής Πολιτικής (ΚΕΣΕΜ) θα μπορούσε να προέλθει και μέσα από τη συνεργασία του με το ΙΜΧΑ ( ιδρύματος μελετών χερσονήσου Αίμου) που έχει βαθειά γνώση των βαλκανικών θεμάτων, εξαιρετικές υποδομές , προσωπικό και αρχείο. Έρχομαι στις παρεμβάσεις για τον Απόδημο Ελληνισμό που διαχρονικά αποτελεί τεράστια δύναμη.
Αυτή την δύναμη δεν μπορέσαμε ποτέ να την ενσωματώσουμε στον σχεδιασμό της Χώρας μας για το μέλλον. Με τα μέσα και τις δυνατότητες που διαθέτουν θα μπορούσαν να αποτελέσουν την ζωντανή διπλωματία, βραχίονα της εξωτερικής μας πολιτικής και υποστηρικτή των εθνικών μας συμφερόντων.
Η βούληση της κυβέρνησης για αναβάθμιση των σχέσεών μας με τους απόδημους είναι δεδομένη. Η καθιέρωση της ψήφου των αποδήμων , πάγιο και διαχρονικό αίτημα των αποδήμωμ, ήταν το πρώτο βήμα.
Η δημιουργία ισχυρής γενικής γραμματείας που θα περιλαμβάνει όλες τις δράσεις και τις λειτουργίες που εξυπηρετούν τους Έλληνες του εξωτερικού είναι το δεύτερο. Όλοι μας πιστεύω συμφωνούμε πως η Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού με την μορφή που λειτούργησε από το 1985, είχε εξαντλήσει τις δυνατότητές της και θέλει και αυτή αναδιάρθρωση, αναβάθμιση και προσαρμογή στις σύγχρονες απαιτήσεις.
Τα προξενικά, θρησκευτικά, μορφωτικά, πολιτιστικά, επικοινωνιακά θέματα που απασχολούν τους Έλληνες του εξωτερικού, πιστεύω ότι θα αντιμετωπισθούν καλύτερα και αποτελεσματικότερα κάτω από ενιαία πολιτική αρχή.
Υπάρχει αντίδραση και αμφιβολία για την αποτελεσματικότητα της νέας δομής. Και καθένας μπορεί να έχει τη δική του αντίληψη. Κανείς όμως δεν μπορεί να αμφιβάλλει για τις προθέσεις της κυβέρνησης, να αναβαθμίσει τις σχέσεις μεταξύ Ομογένειας και Πατρίδας μέσα από ένα νέο δημιουργικό ξεκίνημα.
Τέλος έρχομαι στο θέμα του ΣΑΕ, της Παγκόσμιας δηλαδή εκπροσώπησης των Ελλήνων του Εξωτερικού. Και με αυτό το θέμα η κυβέρνηση δείχνει τις προθέσεις της απέναντι στους Αποδήμους. Θέτει τέλος στην εκκρεμότητα μιας δεκαετίας περίπου. Διαφωνούν πολλοί από τους κύκλους της ομογένειας , έχω και εγώ τους προβληματισμούς μου.
Τους καταθέτω γιατί πιστεύω πως όλοι πρέπει να βοηθήσουμε να πετύχει το νέο εγχείρημα. Ο περιορισμός των αρμοδιοτήτων του ΣΑΕ σε καθαρά συμβουλευτικό ρόλο πιστεύω ότι θα περιορίσει τις δυνατότητές του, για συμμετοχή και εκπροσώπηση. Θα πρέπει ο ρόλος του να είναι και διεκδικητικός.
Να έχει τη δυνατότητα να συμμετέχει σε χρηματοδοτικά προγράμματα. Να δημιουργεί συνθήκες προσέλκυσης προσωπικοτήτων από τους επιστημονικούς, οικονομικούς, πολιτικούς και καλλιτεχνικούς χώρους. Στο άρθρο 453, παράγραφο 2 αναφέρει ότι: οι εκπρόσωποι του απόδημου και ομογενειακού Ελληνισμού ανά περιφέρεια εκλέγονται μέσω διαδικασιών αυτοοργάνωσης. Ποιος δημιουργεί τις διαδικασίες αυτοοργάνωσης; Ποιος τις κινεί και ποιος τις εποπτεύει;
Στο άρθρο 455 αναφέρει ότι το ΣΑΕ λειτουργεί με ίδιους πόρους. Πρέπει όμως να ορισθεί μία μεταβατική περίοδος, όπου η Ελληνική πολιτεία θα αναλάβει τα βασικά έξοδα, ώσπου να αρχίσει να λειτουργεί το νέο ΣΑΕ. Υπάρχουν αρκετά θέματα που θέλουν εξειδίκευση. Προφανώς αυτό θα γίνει στον κανονισμό λειτουργίας.
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
Το αποτυχημένο παρελθόν του ΣΑΕ δεν πρέπει και δεν μπορεί να αποτελεί άλλοθι και δικαιολογία. Η δημιουργία ενός σύγχρονου και ισχυρού δικτύου των Ελλήνων του Εξωτερικού, που είναι απαραίτητο όσο ποτέ άλλοτε για τη Χώρα μας και τον Ελληνισμό γενικότερα , αποτελεί στόχο.
Η κυβέρνηση αναγνωρίζοντας την τεράστια δύναμη της Ελληνικής Διασποράς που προϋπήρξε της ίδρυσης του Ελληνικού κράτους και διαδραμάτισε καθοριστικό ρόλο στην προετοιμασία, έναρξη και στήριξη της επανάστασης, τα διακόσια χρόνια της οποίας τιμούμε φέτος, κάνει ένα τολμηρό βήμα μπροστά.