29 Σεπτεμβρίου 2021
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
Φυσικά δεν συμμερίζομαι τους φόβους και τις απόψεις του απερχόμενου συναδέλφου. Εκτιμώ ότι η Κυβέρνηση αντιμετωπίζει με στάση ευθύνης όλα τα προβλήματα, που δημιουργήθηκαν από τις κρίσεις και από τις πυρκαγιές, θέτοντας παράλληλα το νομικό πλαίσιο για να μην έχουμε και άλλα θέματα. Και τα αντιπλημμυρικά έργα θα «τρέξουν» και οι περιοχές θα θωρακιστούν. Άρα νομίζω ότι οι φόβοι του συναδέλφου ήταν πάρα πολύ υπερβολικοί.
Όσον αφορά τώρα το σημερινό νομοσχέδιο, που συζητάμε και πάλι η Κυβέρνηση, πιστή στις δεσμεύσεις της και στο προεκλογικό της πρόγραμμα, συνεχίζει το έργο της.
Με το νομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών με τίτλο: «Οργανισμός του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους (ΝΣΚ) και κατάσταση των λειτουργών και των υπαλλήλων του», που συζητάμε σήμερα στοχεύει, κυρίως, στην αναμόρφωση και τον εκσυγχρονισμό ενός ιστορικού φορέα, ο οποίος συστάθηκε, όπως ξέρουμε, για πρώτη φορά το 1882 επί πρωθυπουργίας Χαρίλαου Τρικούπη, ονομαζόμενο τότε ως Συμβούλιο των Νομικών Συμβούλων, πρόδρομη μορφή του σημερινού Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
Έκτοτε εδώ και δεκαετίες έχει προσφέρει πάρα πολλά στη δημόσια διοίκηση, στην ελληνική κοινωνία, στο κράτος, στους πολίτες. Το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους αποτελεί, για πάνω από εκατόν είκοσι χρόνια, μια ενιαία ανώτατη αρχή εκπροσωπώντας το κράτος τόσο σε εθνικό, όσο και σε διεθνές επίπεδο. Ως αποστολή του έχει τη νομική υποστήριξη του δημοσίου, των νομικών προσώπων του δημοσίου, των ανεξάρτητων αρχών και των λοιπών φορέων των οποίων διεξάγει τη νομική υποστήριξη και υπηρεσία και το πεδίο δράσης του βέβαια είναι ιδιαίτερα ευρύ.
Ενδεικτικά αναφέρω ότι σήμερα γραφεία του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους λειτουργούν στη Βουλή, στην Προεδρία της Κυβέρνησης, σε όλα τα Υπουργεία, σε σημαντικές γενικές γραμματείες, σε ανεξάρτητες αρχές, στην ΑΑΔΕ, στην Εθνική Αρχή Διαφάνειας, σε νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, στον ΕΦΚΑ, στον ΟΠΕΚΑ, στον ΕΟΠΥΥ, αλλά και στα μεγαλύτερα πανεπιστήμια της χώρας και βεβαίως υπάρχουν επίσης είκοσι εννέα δικαστικά γραφεία, που λειτουργούν σε είκοσι εννέα επαρχιακές πόλεις.
Σχεδόν είκοσι χρόνια μετά την ψήφιση του τελευταίου οργανισμού του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους το 2002 το παρόν νομοσχέδιο έρχεται να αναμορφώσει και να εκσυγχρονίσει τον οργανισμό αυτό, όπως επιτάσσει η σημερινή εποχή, για να αντιμετωπίσει τις σημερινές ανάγκες και τις σημερινές απαιτήσεις. Αυτό αποτελεί μια ανάγκη, όπως συζητήθηκε, εξηγήθηκε και αναλύθηκε, πολύ παραστατικά, από τον εισηγητή μας κ. Σπανάκη, αλλά και από τους αρμόδιους Υπουργούς τις προηγούμενες ημέρες και στις επιτροπές.
Το νομοσχέδιο αποτελείται από τέσσερα μέρη και περιλαμβάνονται σ’ αυτό διατάξεις, που αφορούν τις αρμοδιότητες, τη διάρθρωση και τη συγκρότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Ρυθμίζονται ζητήματα σχετικά με τα καθήκοντα και τις υποχρεώσεις των λειτουργών του Νομικού Συμβουλίου, των δικηγόρων του δημοσίου, καθώς περιλαμβάνονται και οι ρυθμίσεις για τους ασκούμενους δικηγόρους του Νομικού Συμβουλίου. Ρυθμίζονται θέματα ή διαδικασίες, που αφορούν την κατάσταση λειτουργών, τη διαδικασία διαγωνισμού και διορισμού αυτών, την πειθαρχική ευθύνη αυτών, καθώς και την αξιολόγησή τους, ενώ περιλαμβάνει ρυθμίσεις που αφορούν στο διοικητικό προσωπικό του Νομικού Συμβουλίου.
Με την κατάθεση του νομοσχεδίου αυτού στόχος της Κυβέρνησης, του αρμόδιου Υπουργού και των Υπουργών είναι η άμεση αναδιαμόρφωση και ο εκσυγχρονισμός των αρμοδιοτήτων του νέου οργανισμού, δίνοντας προτεραιότητα σε νέους τομείς που θα διευκολύνουν τόσο το έργο του Νομικού Συμβουλίου, όσο και τη συνεργασία του με τους πολίτες και τους συναρμόδιους φορείς.
Πιο αναλυτικά οι προτεραιότητες του νέου οργανισμού είναι: Ο ψηφιακός μετασχηματισμός του Νομικού Συμβουλίου και η ηλεκτρονική λειτουργία του στο πλαίσιο του γενικότερου ψηφιακού μετασχηματισμού του κράτους, αλλά και των δικαστηρίων.
Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι βασικός στόχος των συγκεκριμένων ρυθμίσεων είναι η παροχή υψηλού επιπέδου εξειδικευμένων υπηρεσιών προς το κράτος και τους πολίτες, αλλά και η μεγαλύτερη διαφάνεια ως προς τη λειτουργία του.
Προτεραιότητα δίνεται στην αναδιάρθρωση και τον εκσυγχρονισμό της δομής και της λειτουργίας του Νομικού Συμβουλίου με τη δημιουργία οκτώ θεματικών σχηματισμών για τον χειρισμό ομοειδών υποθέσεων και με έμφαση στην εξειδίκευση και στην οικονομία προσωπικού και μέσων. Προβλέπονται ρυθμίσεις ως προς τα υπηρεσιακά θέματα των λειτουργών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους όπως στις οργανικές θέσεις, στην ιεραρχία, στη διαδικασία του διαγωνισμού και των διορισμών, στις ασφαλιστικές τους υποχρεώσεις, θέματα μεταθέσεων και αποσπάσεων, μετακινήσεων, αδειών και άλλα συναφή. Επίσης, θεσμοθετείται για πρώτη φορά η αξιολόγηση των υπηρεσιακών μονάδων του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους η οποία θα διενεργείται μία φορά ανά τριετία. Περιλαμβάνονται ρυθμίσεις σχετικά με την απλοποίηση των διαδικασιών του Νομικού Συμβουλίου, την αποσυμφόρηση και την εξάλειψη των γραφειοκρατικών πρακτικών και τη συμβολή του στη γρήγορη απονομή της δικαιοσύνης και την εκτέλεση των αποφάσεων των δικαστηρίων. Ενισχύεται η συνταγματικά προβλεπόμενη αρμοδιότητα του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους για εξωδικαστική ή συμβιβαστική επίλυση των διαφορών του δημοσίου και των λοιπών φορέων με τους ιδιώτες. Τέλος, επικαιροποιούνται διατάξεις, που αφορούν στη γενική υπηρεσιακή κατάσταση των λειτουργών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους ως προς τη διεξαγωγή του διαγωνισμού εισαγωγής ο οποίος γίνεται πλέον σε τακτική βάση ανά διετία με νέα κριτήρια και τρόπο βαθμολόγησης όσο και ως προς την επιθεώρηση, τις προαγωγές και το πειθαρχικό δίκαιο των λειτουργών του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
Από όλα τα παραπάνω γίνεται κατανοητό ότι με το νομοσχέδιο, που συζητάμε επέρχονται σημαντικές αλλαγές στις δομές και στον τρόπο λειτουργίας του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Επιταχύνεται ο εκσυγχρονισμός, η απλοποίηση και η αυστηροποίηση του πειθαρχικού δικαίου των λειτουργών του Νομικού Συμβουλίου, επιταχύνεται η βελτίωση του συστήματος επιθεώρησης των λειτουργών του Νομικού Συμβουλίου με τη δημιουργία αυτοτελούς γραφείου επιθεώρησης, γίνεται επανακαθορισμός των κριτηρίων αξιολόγησης των δημοσίων λειτουργών ώστε να συμβαδίζουν με τις αυξημένες σύγχρονες απαιτήσεις της νέας εποχής.
Κλείνοντας δε με βάση όλα όσα αναφέρθηκαν παραπάνω, αλλά και όσα ακούστηκαν σήμερα από συναδέλφους αλλά και τις προηγούμενες ημέρες στις επιτροπές, γίνεται κατανοητό ότι με το νομοσχέδιο, που συζητάμε γίνεται μια προσπάθεια να δημιουργηθεί ένα σύγχρονο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους το οποίο θα προσφέρει και στην κοινωνία και στη δημόσια διοίκηση.
Γι’ αυτό πιστεύω ότι τα κόμματα και οι συνάδελφοι, που εκφράζουν επιφυλάξεις πρέπει να τις ξεπεράσουν και να στηρίξουν το νομοσχέδιο που φέρνει σήμερα προς ψήφιση η Κυβέρνηση.
Σας ευχαριστώ.