28 Μαΐου 2017
Επίκαιρη Επερώτηση -Θέμα: «Ανικανότητα της Κυβέρνησης στη χάραξη στρατηγικής και αντιμετώπισης των θεμάτων του Πολιτισμού»Ο Πολιτισμός αποτελεί ένα τεράστιο συγκριτικό πλεονέκτημα που διαθέτει η Ελλάδα.Λόγω των ανερμάτιστων κυβερνητικών χειρισμών και της έλλειψης στρατηγικής οι πολιτικές για τον τομέα είναι ανύπαρκτες, ο Πολιτισμός μαραζώνει, τη στιγμή που θα έπρεπε να λειτουργεί ως συνεκτικό στοιχείο στην κοινωνία, να παράγει πλούτο, να δημιουργεί θέσεις εργασίας. Παρά τις προφανείς και επείγουσες ανάγκες, το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού (ΥΠΠΟΑ) αφήνει όλα τα τρέχοντα θέματα σε εκκρεμότητα, αδυνατεί να τα αντιμετωπίσει με έγκαιρο προγραμματισμό και ορθή διαχείριση.Συγκεκριμένα:Το ΕΣΠΑ 2014-2020 παρουσιάζει αδικαιολόγητη υστέρηση. Δεν υπάρχει στρατηγικός σχεδιασμός για την επιλογή και την ένταξη των έργων.Ο αριθμός των ενταγμένων έργων, δύο χρόνια τώρα, μετά βίας ξεπερνά τα 30. Αλλά και όσα έχουν ενταχθεί εμφανίζουν τεράστιες καθυστερήσεις στην υλοποίησή τους. Βασικά τεχνικά θέματα δεν έχουν επιλυθεί σε κεντρικό επίπεδο, ώστε να μπορούν οι περιφερειακές υπηρεσίες, που είναι οι φορείς υλοποίησης των έργων, να προχωρήσουν τις διαδικασίες εκτέλεσης του προγράμματός τους.
Ακόμα και έργα που έχουν προγραμματιστεί από τις Περιφέρειες να χρηματοδοτηθούν από το οικείο ΠΕΠ δεν προχωρούν, καθώς οι Διευθύνσεις του Υπουργείου και οι Εφορείες Αρχαιοτήτων έχουν αφεθεί χωρίς συντονισμό και παρακολούθηση.
Ενδεικτικό είναι το παράδειγμα της ανάδειξης του αρχαιολογικού χώρου των Φιλίππων. Μετά την ένταξη του χώρου στον Κατάλογο των Μνημείων Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, δεν έχει προχωρήσει καμία ενέργεια ωρίμανσης και ένταξης των έργων που περιλαμβάνονται στον φάκελο υποψηφιότητας, αν και η Περιφέρεια έχει δεσμεύσει τους πόρους τουλάχιστον ενάμισυ χρόνο πριν.
Πολύτιμοι πόροι των Περιφερειακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων μένουν αδιάθετοι και ανενεργοί αναμένοντας την ηγεσία του Υπουργείου να αποφασίσει να προωθήσει τις διαδικασίες και να συντονίσει τις Υπηρεσίες της. Εν τω μεταξύ οι καθυστερήσεις του Υπουργείου ευθύνονται και συμπαρασύρουν προς τα κάτω τα ποσοστά απορρόφησης των Περιφερειακών Προγραμμάτων στερώντας βασικά στοιχεία της δυναμικής τους.
Καθώς το ΥΠΠΟΑ έχει αναπτύξει απόλυτη εσωστρέφεια, δεν αξιοποιεί καθόλου, το πρόγραμμα ΕΣΠΑ για την ανοιχτή καινοτομία στον πολιτισμό, αν και οι πόροι του Υπουργείου Ανάπτυξης είναι οι μόνοι διαθέσιμοι πόροι για τον τομέα. Παράλληλα, η πολιτιστική επιχειρηματικότητα, αντί να ενισχύεται, διαρκώς επιβαρύνεται από τις γενικότερες κυβερνητικές αποφάσεις.
Το Οργανόγραμμα του ΥΠΠΟΑ και τα οργανογράμματα των εποπτευόμενων φορέων είναι προβληματικά.
Το σχέδιο του νέου Οργανισμού του ΥΠΠΟΑ, κατ´ουσίαν περιορίζεται σε τροποποιήσεις του ήδη υπάρχοντος. Αλλά και οι τροποποιήσεις αυτές αφορούν σε «φωτογραφικές διατάξεις» για την τακτοποίηση υμέτερων, αψυχολόγητες συμπυκνώσεις ιστορικών Διευθύνσεων του ΥΠΠΟΑ με τεράστιο όγκο δουλειάς, που μόνο σε διοικητικό αδιέξοδο και στην επιπλέον ταλαιπωρία των πολιτών θα οδηγήσουν. Προτείνονται καταργήσεις και συγχωνεύσεις Εφορειών Αρχαιοτήτων ανά την Επικράτεια, η κατάργηση του αναγκαίου κεντρικού συντονισμού σε ευαίσθητα θέματα, όπως αυτό της φύλαξης, και πολλές άλλες δήθεν «πρωτοβουλίες» που θα παραλύσουν ακόμη περισσότερο το ΥΠΠΟΑ, θα ανακόψουν τραγικά την απόδοσή του και την εξυπηρέτηση των στόχων του εις βάρος των πολιτών, των μνημείων και της καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Τα Μουσεία τα οποία λειτουργούν ως ΝΠΙΔ και χρηματοδοτούνται από το ΥΠΠΟΑ, λειτουργούν χωρίς Διοικητικό και Οικονομικό Διευθυντή. Οι θέσεις έχουν προκηρυχθεί, αλλά για κάποιους ακατανόητους λόγους, ούτε αυτή η διαδικασία έχει ολοκληρωθεί με αποτέλεσμα οι καλλιτεχνικοί διευθυντές να επωμίζονται και τα διοικητικά και οικονομικά ζητήματα.
Οι αντιδράσεις του ΥΠΠΟΑ σχετικά με τη φύλαξη των Μνημείων και των Μουσείων είναι αποσμασματικές και ελλιπείς με αποτέλεσμα πολύ αρχαιολογικοί χώροι και μουσεία σε τουριστικές περιοχές να εξακολουθούν μεσούντος του Μαΐου να λειτουργούν με χειμερινό ωράριο. Για άλλη μια φορά επισημαίνουμε την ζημία του Δημοσίου λόγω της αβελτηρίας του Υπουργείου.
Το πλήγμα στην τουριστική φυσιογνωμία της χώρας, αλλά και στον τομέα των εσόδων είναι μη αναστρέψιμο. Κανείς δεν γνωρίζει με ακρίβεια, αν οι προσλήψεις των φυλάκων έχουν ολοκληρωθεί, αν καλύπτονται οι ανάγκες δεδομένου ότι περί τα μέσα Απριλίου, άρχισε και επίσημα η τουριστική περίοδος.
Επιπροσθέτως, στο θέμα των ηλεκτρονικών εισιτηρίων το Υπουργείο δεν ολοκλήρωσε έγκαιρα το σύστημα διαχείρισης του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στα μουσεία και στους αρχαιολογικούς χώρους, τη λειτουργία του οποίου είχε αναγγείλει για τον Ιούνιο 2105, με αποτέλεσμα να χάνονται επιπλέον έσοδα για την ελληνική οικονομία.
Για τους μείζονες αρχαιολογικούς χώρους, οι οποίοι έχουν ενταχθεί στον Κατάλογο των Μνημείων της Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, όπως της Δήλου, της Κνωσού, της Σάμου, της Χίου, των Δελφών, των Μετεώρων, της Πάτμου, της Θεσσαλονίκης κ.ά., δεν έχουν εκπονηθεί ακόμη τα αναγκαία διαχειριστικά σχέδια, ώστε να καταστεί δυνατή η σύνδεσή τους και η αξιοποίησή τους με τις τοπικές κοινωνίες, αλλά και με την βιώσιμη τουριστική ανάπτυξη των ευρύτερων περιοχών τους.
Για την Αμφίπολη ακούμε μόνον λόγια και εξαγγελίες. Το μνημείο στο λόφο Καστά έχει αφεθεί στην τύχη του για τρίτη συνεχή χρονιά.
Η εικόνα που παρουσιάζει είναι απαξιωτική και επικίνδυνη για το μνημείο.
Οι κορώνες του ΥΠΠΟΑ ότι για την κατάστασή του ευθύνεται η εσφαλμένη μεθοδολογικά ανασκαφική διερεύνησή του 2014, μόνον ως επικοινωνιακά πυροτεχνήματα μπορούν να εκληφθούν, προκειμένου να καλυφθούν οι τεράστιες ευθύνες αδιαφορίας και ολιγωρίας του Υπουργείου από τον Φεβρουάριο 2015 και εξής. Η μελέτη του οστεολογικού υλικού, η οποία είχε ανατεθεί στα Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης διεκόπει αναιτιολόγητα μέσα στο ευρύτερο πλαίσιο απαξίωσης του μνημείου. Καμία εξήγηση δεν δόθηκε για την μη χρηματοδότηση των ακαδημαϊκών φορέων, ενώ επισήμως η σύμβαση παραμένη ενεργή.
Με την προωθούμενη ένταξη του μνημείου στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Κεντρικής Μακεδονίας του ΕΣΠΑ 2014-2020, επιχειρείται να καλυφθούν δράσεις και ενέργειες, οι οποίες είχαν αποφασιστεί και έπρεπε να έχουν υλοποιηθεί δύο χρόνια πριν. Όμως και στην περίπτωση της ένταξης οι καθυστερήσεις είναι τεράστιες. Το τεχνικό δελτίο για την αξιολόγηση του έργου από την Διαχειριστική Αρχή της Περιφέρειας δεν έχει ακόμη κατατεθεί αρμοδίως, αν και οι πόροι έχουν δεσμευθεί από την Περιφέρεια έναν χρόνο πριν.
Η αναπτυξιακή μελέτη της ευρύτερης περιοχής, που προωθείτο το 2014, έχει διακοπεί, οπότε η οποιαδήποτε σύνδεση του αρχαιολογικού χώρου της Αμφίπολης και του τύμβου Καστά με την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής απλώς δεν υφίσταται.
Με μεγάλη άνεση η Υπουργός Πολιτισμού, έκανε δηλώσεις για το θέμα της διεκδίκησης των γλυπτών του Παρθενώνα αναφέροντας τη στρατηγική που ακολούθησαν όλες οι προηγούμενες κυβερνήσεις –την οποία φαίνεται να μην έχει επαρκώς κατανοήσει- φερόμενη να πλειοδοτεί υπέρ μίας «συναισθηματικής» προσέγγισης επί του θέματος.
Η αρμόδια Υπουργός δεν συνειδητοποιεί ότι έχει να αντιμετωπίσει την άρνηση της Βρετανικής Κυβέρνησης να ανοίξει επίσημη συζήτηση, και ότι παραπέμπει την Ελλάδα στο Βρετανικό Μουσείο ως τον αρμόδιο συνομιλητή υποβιβάζοντας το θέμα. Το Βρετανικό Μουσείο με τη σειρά του, αρνείται τη διαμεσολάβηση της UNESCO για την επίλυση του θέματος. Η «στρατηγική» αυτή, απομειώνει όσα διαπραγματευτικά πλεονεκτήματα διαθέτει η Χώρα μας, προκειμένου να υποστηρίξει το δίκαιο του αιτήματος της επιστροφής των παρθενωνείων.
Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης δεν έχει αποκτήσει ακόμη εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας, ούτε έχει στελεχωθεί πλήρως. Τα προαπαιτούμενα για την ενεργοποίηση της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος δεν έχουν υλοποιηθεί. Ούτε όμως γνωρίζουμε πότε ακριβώς θα τεθεί σε πλήρη λειτουργία το κτήριο ως Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και όχι όπως υπολειτουργεί σήμερα ως πολιτιστικός χώρος, ο οποίος φιλοξενεί και εικαστικές δημιουργίες. Η Υπουργός προσφάτως δήλωσε ότι το ΕΜΣΤ θα λειτουργήσει μέσα στο 2017, χωρίς να παρουσιάσει κανένα απολύτως σχέδιο του πώς θα λειτουργήσει.
Ένα άλλο θέμα που σε λίγο θα αποτελεί όνειδος για την πρωτεύουσα και τη χώρα, είναι η διαχείριση των ζητημάτων που αφορούν στην ανακαίνιση και επέκταση της Εθνικής Πινακοθήκης. Το οικοδομικό έργο θα έπρεπε να έχει ήδη ολοκληρωθεί. Αντ΄αυτού πληροφορηθήκαμε από τον Τύπο για τη διακοπή της εργολαβίας και την απόσυρση του τεχνικού εξοπλισμού. Οι μουσειογραφικές μελέτες θα έπρεπε να έχουν ήδη ολοκληρωθεί. Αντ΄αυτού πληροφορούμεθα ότι μόλις ανετέθησαν από το ΔΣ της Πινακοθήκης. Αλλά ακόμη και αν ολοκληρωθούν πώς και πότε θα εφαρμοστούν, όταν το κτήριο παραμένει και απ΄ότι φαίνεται θα παραμείνει ανοιχτή πληγή στο κέντρο της Αθήνας για μακρό χρονικό διάστημα ακόμη.
Απαράδεκτη είναι η κατάσταση που επικρατεί στην περίμετρο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, ενός Μουσείου που θα έπρεπε να είναι το κόσμημα της πόλης μας, αλλά δυστυχώς έχει μετατραπεί σε μέρος ενός ιδιότυπου άβατου παραβατικότητας. Ο επισκέπτης πρέπει να διασχίσει μία υποβαθμισμένη διαδρομή στο εγκαταλελειμμένο κέντρο της Αθήνας για να προσεγγίσει το μοναδικό μουσείο στον κόσμο, που εκθέτει μόνο πρωτότυπα ευρήματα ανυπολόγιστης ιστορικής αξίας. Καμία παρέμβαση από το ΥΠΠΟΑ για το θέμα αυτό.
Αλλά και σε ό,τι αφορά στη σύγχρονη δημιουργία τα προβλήματα είναι τεράστια. Απραξία, ακινησία, εξαγγελλίες κενές περιεχομένου.
Κατά τα άλλα προωθείται η ίδρυση Ειδικής Γραμματείας Σύγχρονου Πολιτισμού στο ΥΠΠΟΑ. Μία ακόμη θέση για κάποιον ημέτερο θεσμοθετείται. Και τι θα κάνει η Ειδική Γραμματεία όταν δεν θα έχει καμία αρμοδιότητα σε θέματα οικονομικά και διοικητικά, μιας και την αρμοδιότητα την κρατά ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου, που έχει την ευθύνη για την πολιτιστική κληρονομιά. Επιπλέον έμφραγμα σε ένα προβληματικό και αναποτελεσματικό σύστημα διοίκησης.
Η Καμεράτα Ορχήστρα των Φίλων Μουσικής βρίσκεται σε κατάσταση πλήρους αποδιοργάνωσης, καθώς το Δ.Σ έχει παραιτηθεί, με ομόφωνη απόφαση, από τις 30 Απριλίου 2015. Από τότε μέχρι σήμερα η απραξία και η αναποφασιστικότητα του ΥΠΠΟΑ έχει ως αποτέλεσμα ο Οργανισμός να μην έχει νέο Δ.Σ., να συσσωρεύονται οι οφειλές, να προστίθενται πρόστιμα και προσαυξήσεις. Και ο Οργανισμός να αδυνατεί να εκπροσωπηθεί έναντι της Δικαιοσύνης.
Όμως ακόμη και σε περιπτώσεις που το Ελληνικό Κράτος, αποκτά υποδομές χωρίς να καταβάλει χρήματα, η κυβέρνηση αδυνατεί να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της.
Ο λόγος για την σπουδαία δωρεά του Κέντρου Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Η Αθήνα, απέκτησε ένα τοπόσημο των Τεχνών. Η μόνη υποχρέωση που ανέλαβε επίσημα, ήταν να διευκολύνει την πρόσβαση σε αυτό για να είναι επισκέψιμο από τους πολίτες και να διορίσει Δ.Σ. ως όργανο διοίκησης και ελέγχου.
Σήμερα δεν υπάρχει ούτε πρόβλεψη για τη συγκοινωνιακή σύνδεση από το κέντρο της Αθήνας προς το ΚΠΙΣΝ.
Ο Οργανισμός Μεγάρου Μουσικής (ΟΜΜΑ) αποτελεί ένα άλλο κρίσιμο ζήτημα. Ένας σύγχρονος χώρος πολιτιστικών εκδηλώσεων, αποτελεί πλέον εποπτευόμενο φορέα του ΥΠΠΟΑ. Χωρίς να έχει προηγηθεί εμπεριστατωμένο σχέδιο για την διασφάλιση της βιωσιμότητάς του.
Συγκεκριμένα, το ΥΠΠΟΑ, περιορίζεται στο να επιχορηγεί το ΟΜΜΑ με κονδύλι που ούτε καν καλύπτει τα λειτουργικά έξοδα. Χωρίς έναν αναπτυξιακό σχεδιασμό που θα συμβάλει στον προσπορισμό εσόδων για τον Οργανισμό, το ΟΜΜΑ καταδικάζεται σε υπολειτουργία.
Πρόσφατα, ενημερωθήκαμε για την πολιτική του ΥΠΠΟΑ σε θέματα θεάτρου και κινηματογράφου.
Συγκεκριμένα η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού ανακοίνωσε την επαναφορά του θεσμού των επιχορηγήσεων. Ως γνωστόν, το ΥΠΠΟΑ δεν κατέβαλε το 2016 τις οφειλόμενες από παλαιότερα επιχορηγήσεις. Πολλοί από τους θιάσους βρίσκονται σε αδυναμία λειτουργίας.
Και ενώ θα έπρεπε η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού να ενδιαφερθεί για την εκκρεμότητα αυτή, βαφτίζει την υφιστάμενη κατάσταση ως επαναφορά και ανακοινώνει ότι το Υπουργείο θα επιχορηγήσει θιάσους και χορευτικά σχήματα με συνολικό κονδύλι 1,5 εκ. ευρώ. Δεν μας είπε όμως ούτε σε πόσα χρόνια επιμερίζεται το ποσόν, ούτε με ποια κριτήρια θα γίνεται η χρηματοδότηση, ούτε αν θα ενισχύονται τα νέα σχήματα. Η όλη διαδικασία θα οδηγήσει σε τέλμα την ελληνική δραματουργία.
Σε ό,τι αφορά στον κινηματογράφο και τις επιχορηγήσεις των ελλήνων παραγωγών, η κατάσταση είναι ομιχλώδης.
Η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, ανακοινώνει επίσημα ότι οι έλληνες παραγωγοί θα λάβουν επιχορηγήσεις 2 εκατομμύριων Ευρώ, την ίδια περίοδο που παραιτείται ο πρόεδρος του ΔΣ του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (ΕΚΚ) και τα διοικητικά προβλήματα εντείνονται περισσότερο.
Και σαν να μην φτάνει αυτό, το νεοσύστατο Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής Τηλεπικοινωνιών και Ενημέρωσης, προωθεί σχέδιο νόμου δημιουργώντας έναν Οργανισμό που θα έχει παράλληλες αρμοδιότητες με το ΕΚΚ ουσιαστικά αποδυναμώνοντάς το περαιτέρω.
Η πολιτιστική διπλωματία είναι ένα εξαιρετικά χρήσιμο και δοκιμασμένο εργαλείο, ικανό να διασφαλίσει στη Χώρα μας την αναγκαία εξωστρέφεια. Και αυτό σήμερα είναι ανενεργό. Ακόμα και η συμμετοχή της χώρας μας στο έτος Κίνας γίνεται με χιλιοπαιγμένες εκθέσεις. Ούτε μια νέα αρχαιολογική έκθεση, ειδικά σχεδιασμένη για το Πεκίνο δεν είναι σε θέση το ΥΠΠΟΑ σήμερα να προετοιμάσει. Είναι τεράστιο το έλλειμα για την χώρα. Ακόμη και στην Σύνοδο των Αρχαίων Πολιτισμών η παρουσία του Υπουργείου Πολιτισμού ήταν εξαιρετικά μέτρια και οι παρουσιάσεις επαναλήψεις παλαιοτέρων προγραμμάτων.
Ο Πολιτισμός εκτός από ουσιώδες αγαθό για τους Έλληνες αποτελεί τον κυρίαρχο τουριστικό πόρο της Χώρας. Δυστυχώς όμως η ανικανότητα και η αβλεψία της ηγεσίας του Υπουργείου και της Κυβέρνησης σε ό,τι αφορά στην εύρυθμη λειτουργία των δομών, τον έγκαιρο προγραμματισμό, την αναγκαία διασύνδεση του Πολιτισμού με τον Τουρισμό δημιουργεί περισσότερα προβλήματα, στερώντας από την χώρα σημαντικά έσοδα σε μία περίοδο που η οικονομία της χώρας βυθίζεται.
Επειδή, το ΥΠΠΟΑ αδυνατεί να συγκροτήσει στρατηγική, να προχωρήσει σε σωστό και έγκαιρο προγραμματισμό, να προωθήσει λύσεις για τα σημαντικά ζητήματα του τομέα του Πολιτισμού,
Ερωτάται η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού:
1. Υπάρχει εθνική στρατηγική για τον Πολιτισμό και αν ναι, σε ποιες δράσεις εξειδικεύεται;
2. Ποιος είναι ο στρατηγικός σχεδιασμός του ΥΠΠΟΑ για την απορρόφηση των πόρων του ΕΣΠΑ 2014-2020. Ποιος είναι ο κατάλογος των έργων που προωθούνται και ένταξη και σε τι στάδιο ωριμότητας βρίσκεται το κάθε έργο που προτείνεται;
3. Σε ποιο στάδιο βρίσκεται το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ για την ανοικτή καινοτομία στον Πολιτισμό;
4. Πότε θα δοθεί στην δημοσιότητα το σχέδιο του οργανισμού του ΥΠΠΟΑ, όπως αυτό διαμορφώθηκε μετά την επεξεργασία στο γραφείο Υπουργού; Πότε θα ολοκληρωθούν οι εσωτερικοί κανονισμοί λειτουργίας των εποπτευόμενων φορέων του; Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα γι αυτούς;
5. Σε ποιο στάδιο βρίσκονται οι διαδικασίες επιλογής και τοποθέτησης των Διοικητικών/Οικονομικών Διευθυντών στα ΝΠΙΔ που εποπτεύονται από το ΥΠΠΟΑ;
6. Τι ισχύει με τη φύλαξη των Μνημείων και των Μουσείων; Καλύπτονται επαρκώς οι ανάγκες;
7. Πότε προβλέπεται να μπει σε ισχύ το ολοκληρωμένο σύστημα διαχείρισης του ηλεκτρονικού εισιτηρίου;
8. Ποιος είναι ο σχεδιασμός σας για τους μείζονες αρχαιολογικούς χώρους, συμπεριλαμβανομένης της Αμφίπολης, προς όφελος της χώρας και των τοπικών κοινωνιών; Ποιος είναι ο προγραμματισμός σας σχετικά με τη διασύνδεσή τους με τον Τουρισμό; Και ποιος είναι γενικότερα ο προγραμματισμός του ΥΠΠΟΑ σχετικά με τη διασύνδεση του Πολιτισμού με τον Τουρισμό;
9. Ποια είναι επακριβώς η στρατηγική δράσης του ΥΠΠΟΑ για το εθνικό ζήτημα της επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα;
10. Πότε ενεργοποιείται η δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος στο ΕΜΣΤ και βάσει ποιου σχεδίου εξαγγέλθηκε από την Υπουργό η έναρξη λειτουργίας του Μουσείου εντός του τρέχοντος έτους;
11. Ποιο το ακριβές χρονοδιάγραμμα για την πλήρη επανέναρξη λειτουργίας της Εθνικής Πινακοθήκης;
12. Ποια είναι η κατάσταση που επικρατεί στην περίμετρο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και στην γύρω περιοχή;
13. Πώς αντιμετωπίζονται τα συσσωρευμένα διοικητικά και οικονομικά προβλήματα στον Οργανισμό της Καμεράτα;
14. Ποιο είναι το ακριβές χρονοδιάγραμμα για τη συγκοινωνιακή διασύνδεση του ΚΠΙΣΝ με το κέντρο της Αθήνας, ώστε αυτό να είναι προσβάσιμο από τους επισκέπτες;
15. Πώς διασφαλίζεται η βιωσιμότητα του ΟΜΜΑ; Υπάρχει αναπτυξιακός σχεδιασμός;
16. Τι ισχύει εν τέλει με το θεσμό των επιχορηγήσεων στο Θέατρο και τον Κινηματογράφο;
17. Ποιος είναι ο στρατηγικός σχεδιασμός του ΥΠΠΟΑ σε επίπεδο τριετίας τουλάχιστον, στο πλαίσιο της πολιτιστικής διπλωματίας; Ποιο το επίπεδο συνεργασίας ΥΠΠΟΑ και ΥΠΕΞ για την άσκηση πολιτιστικής διπλωματίας;