5 Ιουλίου 2017
Ο τουρισμός αποτελεί αναμφισβήτητα έναν από τους μεγαλύτερους οικονομικούς και κοινωνικούς κλάδους όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά σε ολόκληρη την υφήλιο. Στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης είναι περιορισμένος στον κλασικό θαλάσσιο τουρισμό που εστιάζεται στον Στρυμωνικό και Θερμαϊκό Κόλπο( (Ασπροβάλτα, Βρασνά, Σταυρός, Ν. Μηχανιώνα, Επανομή, Αγγελοχώρι, Αγ. Τριάδα, Ν. Επιβάτες, Περαία, ) και χαρακτηρίζεται από μικρή χρονική διάρκεια.
Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την καθυστέρηση υιοθέτησης εναλλακτικών μορφών τουρισμού έχει επιδράσει αρνητικά στην δυναμική ανάπτυξης του τουριστικού προϊόντος όλο το χρόνο.Η στροφή από τον παραδοσιακό τουρισμό στον εναλλακτικό, στην δύσκολη οικονομική περίοδο που διανύουμε, μπορεί να αποτελέσει το εφαλτήριο ώστε να αντιπαρέλθουμε μέρος του προβλήματος της κρίσης.
Στόχος και προτεραιότητα αποτελεί , η άνοδος της τουριστικής δραστηριότητας μέσω των εναλλακτικών μορφών τουρισμού όπως ο αγροτοτουρισμός, ο οικοτουρισμός, ο οινοτουρισμός, ο ορεινός τουρισμός, ο θρησκευτικός τουρισμός, ο ιαματικός, ο πολιτιστικός, ο αθλητικός τουρισμός, ο συνεδριακός τουρισμός, ο γαστρονομικός τουρισμός, ο πολιτιστικός τουρισμός, ο φυσιολατρικός τουρισμός κ.α.
Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου είναι εφικτή αρκεί να γίνουν μία σειρά από παρεμβάσεις και να επιλυθούν θέματα και προβλήματα βασικών υποδομών. Η εξέλιξη αυτή θα δημιουργήσει πλούτο και προορισμούς, θέσεις εργασίας και ευημερία για τους κατοίκους.
Η ευρύτερη περιοχή Θεσσαλονίκης από τη μια άκρη ως την άλλη , διαθέτει μοναδικά συγκριτικά πλεονεκτήματα, φυσικά τοπία, ποτάμια και λίμνες με σημαντικά στοιχεία χλωρίδας και Πανίδας, φυσικές γεωθερμικές πηγές, λιμνοθάλασσες, οικότοπους , υδροβιότοπους , μνημεία της ιστορικής διαδρομής μέσα στους αιώνες, πολιτιστική κληρονομιά και παράδοση, θρησκευτικά μνημεία, παραδοσιακούς οικισμούς , αρχαιολογικούς χώρους , την ιστορία της κ.α., στοιχεία που δημιουργούν τις προϋποθέσεις για εναλλακτικό τουρισμό και μπορούν να καλύψουν και τον πιο απαιτητικό πελάτη.
Το βήμα του Αγίου Παύλου στην Απολλωνία, ο Άγιος Γεώργιος Στεφανινών, η Βυζαντινή εκκλησία της Χωρούδας, το κάστρο της Ρεντίνας, τα Πετροκέρασα, ο Βερτίσκος, τα Άνω Βρασνά, ο βυζαντινός ναός του Αγ. Ανδρέα στην περιστερά, το μοναστήρι της Αγ. Αναστασίας της Φαρμακολύτριας στα βασιλικά, ο Ι.Ν. Αγ. Αθανασίου στο λιβάδι, η Ι. Μονή Αγ. Ιωάννου του Θεολόγου στη Σουρωτή, ο τάφος Αγ. Παϊσίου, οι πηγές της Σουρωτής, το Λιβάδι που είναι το πιο ορεινό χωριό του νομού Θεσσαλονίκης , τα δασικά μονοπάτια στις περιοχές Αγίου Αντωνίου, Μονοπήγαδου, Περιστεράς και Λιβαδίου, η Αρχαία γέφυρα Πυλαίας, το δρυοδάσος Αμαδρυάς και τα περιπατητικά μονοπάτια Φίλυρου, τα Οχυρά του Αγγελοχωρίου, η εκκλησία στον οικισμό της Κερασιάς από τον 19ο αιώνα, οι Βυζαντινοί Νερόμυλοι στο ρέμα της Αγίας Παρασκευής και το Νεκροταφείο εποχής Σιδήρου στο Παλαιόκαστρο, το εκκλησάκι του Αγίου Δημητρίου στη Χαλάστρα, ο Ιερός Ναός των Αποστόλων Πέτρου και Παύλου στη Χαλκηδόνα κ.α. , είναι μερικά χαρακτηριστικά δείγματα αρχιτεκτονικής παράδοσης και κληρονομιάς της περιοχής.
Παράλληλα η περιήγηση στον υδροβιότοπο των λιμνών Κορώνειας- Βόλβης, στους ορεινούς όγκους Βερτίσκου, Κερδυλίων και Ομβριανού, στα Μακεδονικά Τέμπη, στο παραλίμνιο δάσος της Απολλωνίας , στους οικότοπους στο Δέλτα Αξιού, Αλιάκμονα και Λουδία, στην λιμνοθάλασσα του Καλοχωρίου , αποτελούν μοναδική εμπειρία, για κάθε επισκέπτη.
Τα Λουτρά του Λαγκαδά και της Απολλωνίας είναι γνωστά για τις Ιαματικές του ιδιότητες από τους Βυζαντινούς χρόνους και μπορούν να ανακουφίσουν τους λουόμενούς τους.
Η γνωριμία με την τοπική γαστρονομία, με τις παραδοσιακές τοπικές συνταγές και τα περίφημα τοπικά προϊόντα, είναι ένας ακόμη σημαντικός λόγος για να επισκεφθεί κανείς την περιοχή.
Επίσης σε όλους τους Δήμους της ευρύτερης περιοχής Θεσσαλονίκης οι πολιτιστικοί σύλλογοι επιτελούν πολύ σημαντικό έργο, οργανώνοντας με τον καλύτερο τρόπο πολιτιστικές εκδηλώσεις, που συνδέονται άλλοτε με παλιά παραδοσιακά έθιμα όπως τα «Αναστενάρια» στο Λαγκαδά, οι ιπποδρομίες στη Λητή, στο Δέλτα Αξιού και στην Επανομή , άλλοτε με τοπικά αγροτικά προϊόντα, όπως η «γιορτή κρασιού» στην Αγχίαλο, η «γιορτή ρυζιού» στα Μάλγαρα, η «γιορτή σαρδέλας» στο Σταυρό και στη Ν. Μηχανιώνα, η «γιορτή καρπουζιού» στο Πρόχωμα, η γιορτή σπανακιού στην Αγία Παρασκευή, άλλοτε με το σύγχρονο πολιτισμό όπως οι πολιτιστικές εκδηλώσεις στα Βρασνά, στο Δρυμό, στο Σοχό, στο Μελισσοχώρι, στη Νέα Μάδυτο, στο Καλοχώρι , στην Πυλαία, στο Χορτιάτη, στην Αγ. Τριάδα, στο Ωραιόκαστρο, στη Γέφυρα, στα Κουφάλια, στο Φράγμα Θέρμης κ.α. και άλλοτε αποτελούν τοπικά πανηγύρια προς τιμή των πολιούχων αγίων, αναδεικνύοντας έτσι τον τόπο τους και την πολιτιστική τους κληρονομιά.
Ο εναλλακτικός τουρισμός είναι τρόπος ζωής, δημιουργεί νέα επαγγέλματα, ενώ παράλληλα αναβαθμίζει την ποιότητα ζωής. Μπορεί μακροπρόθεσμα να αλλάξει την εικόνα ολόκληρων περιοχών και να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα τους.
*Ο Σάββας Αναστασιάδης είναι Αν. Τομεάρχης Εξωτερικών της Ν.Δ., για θέματα Απόδημου Ελληνισμού, Βουλευτής Β΄ Θεσσαλονίκης