28 Δεκεμβρίου 2016
Ερώτηση (01.12.2016) και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων,Προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
Θέμα: Λόγοι καθυστέρησης ολοκλήρωσης του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος (Ε65).Ενώ διανύουμε το φθινόπωρο του 2016 υπάρχουν ακόμα σοβαρότατες εκκρεμότητες στον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδος (Ε65), έναν οδικό άξονα μείζονος σημασίας για τους κατοίκους της Βορειοδυτικής και της Κεντρικής Ελλάδας.
Ειδικότερα, ενώ ο βασικός κορμός του Ε65 (Τρίκαλα – Ξυνιάδα) κατασκευάζεται, βάσει της τροποποιημένης Σύμβασης παραχώρησης του 2013, το νότιο τμήμα Ξυνιάδα – ΠΑΘΕ είναι άγνωστο πότε θα αρχίσει να κατασκευάζεται, πράγμα που σημαίνει ότι η ολοκλήρωσή του δεν αναμένεται νωρίτερα από το 2020.
Για το βόρειο τμήμα, Τρίκαλα – Εγνατία Οδός, τον περασμένο Απρίλιο μας ενημερώνατε ότι εξετάζεται από το Υπουργείο εναλλακτική χάραξη, χωρίς όμως να δώσετε περισσότερα στοιχεία γι’ αυτήν.
Πριν ολίγων ημερών, ο παραχωρησιούχος του Ε65 ανακοίνωσε την πρότασή του για το βόρειο τμήμα, σύμφωνα με την οποία ο Ε65 προβλέπεται να συναντήσει την Εγνατία πολύ βορειότερα από τον αρχικό σχεδιασμό, στο Κηπουργειό Γρεβενών.
Για να λειτουργήσει, όμως, ο αυτοκινητόδρομος σύμφωνα με το σχεδιασμό του, πρέπει η σύνδεσή του με την Εγνατία να γίνει όσο το δυνατό πιο χαμηλά, στην περιοχή της Παναγιάς Τρικάλων, όπως προέβλεπε ο αρχικός σχεδιασμός του.
Με την προτεινόμενη λύση του παραχωρησιούχου, όμως, η χάραξη απομακρύνει σημαντικά και αναιτιολόγητα τον αυτοκινητόδρομο από την Ήπειρο και είναι βέβαιο ότι θα λειτουργήσει αποτρεπτικά για τους οδηγούς, που θα κινούνται από την Κέρκυρα, την Ήπειρο, αλλά και από την Αλβανία προς τη Θεσσαλία, τη Στερεά Ελλάδα, την Αττική και αντίστροφα.
Για παράδειγμα, θα είναι αδιανόητο για κάποιον που θα θέλει να μετακινηθεί από την Λάρισα ή τα Τρίκαλα προς την Ήπειρο (και αντίστροφα), να χρειάζεται να «ανέβει» στο ύψος των Γρεβενών και να «ξανακατέβει» προς τον προορισμό του.
Επιπλέον, με την πρόταση του παραχωρησιούχου, τα στρατηγικής σημασίας λιμάνια της Ηγουμενίτσας και του Βόλου απομακρύνονται, αντί ο εγκάρσιος άξονας Ε65 να μικραίνει τη μεταξύ τους απόσταση, όπως λογικά θα έπρεπε.
Σε ευρεία σύσκεψη για τον Ε65, που πραγματοποιήθηκε πριν από ένα μήνα στα Τρίκαλα, με πρωτοβουλία της Περιφέρειας και της ΠΕΔ Θεσσαλίας, ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών δήλωσε ότι για το βόρειο τμήμα του Ε65 «δεν υπάρχει χάραξη, δεν υπάρχουν αδειοδοτήσεις και δεν υπάρχει χρηματοδότησή του». Παράλληλα συζητήθηκε η πρόταση που έχει καταθέσει δημοσίως ο πρώην αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών Σταύρος Καλογιάννης, σύμφωνα με την οποία ο Ε65 συναντάει την Εγνατία στο ύψος της Παναγίας Τρικάλων.
Η πρόταση αυτή παρουσιάζει σημαντικά πλεονεκτήματα: είναι κατά πολύ συντομότερη της προτεινόμενης από τον παραχωρησιούχο (συνεπώς πολύ πιο οικονομική για τους χρήστες από άποψη καυσίμων, διοδίων, συντήρησης οχημάτων, κλπ), πιο φιλική προς το περιβάλλον (καθώς παρακάμπτει τη ζώνη της αρκούδας στην Πίνδο), και με μικρότερες εκπομπές ρύπων στην ατμόσφαιρα.
Συνεπεία των ανωτέρω, ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1. Ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα κατασκευής του νότιου τμήματος (Ξυνιάδα – ΠΑΘΕ) του Ε65 και ποιος ο εκτιμώμενος χρόνος για την ολοκλήρωσή του;
2. Ποιες είναι οι εναλλακτικές χαράξεις, πλην της προτεινόμενης από τον παραχωρησιούχο, που εξετάζει το Υπουργείο, για το βόρειο τμήμα του Ε65 βάσει της τροποποιημένης Σύμβασης παραχώρησής του;
3. Έχει διερευνήσει το Υπουργείο την πρόταση που έχει κατατεθεί δημοσίως, για το εν λόγω τμήμα, από τον Στ. Καλογιάννη;
4. Εάν ναι, παρακαλούμε να κατατεθούν στη Βουλή τα σχετικά πορίσματα. Αν όχι, για ποιούς λόγους δεν έχει διερευνηθεί μέχρι σήμερα;