21 Ιουλίου 2016
Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κύριε Υπουργέ, σε συνέχεια της χθεσινής πρώτης συζήτησης επί της αρχής για το εισαχθέν πολυνομοσχέδιο που αφορά στην τροποποίηση, κατά βάση, του Τελωνειακού Κώδικα και μετά από την ακρόαση των φορέων το μεσημέρι, εισερχόμαστε στην επί των άρθρων συζήτηση και καταθέτουμε βέβαια, τις προτάσεις και τις διαφοροποιήσεις μας. Ξεκινώντας από το Α’ Μέρος του νομοσχεδίου που αφορά στις τροποποιήσεις του Εθνικού Τελωνειακού Κώδικα, σημειώνω τα εξής.
Όσον αφορά στο άρθρο 1, εκεί που αναφέρεται, ότι απαιτείται άδεια εισαγωγής, του εξαγωγέα, της βιομηχανίας καπνού κ.λπ., πρέπει να προστεθεί ότι απαιτείται άδεια και του καλλιεργητή, του παραγωγού, δηλαδή να υπάρχει και αυτός στην παραγωγική αλυσίδα.
Στο ίδιο άρθρο, γεννάται ερώτημα μεγάλο, για την αποτελεσματικότητα της διάταξης της παραγράφου 2, επειδή δεν προκύπτει από την Αιτιολογική Έκθεση ο χρόνος έναρξης της μηχανογραφικής υλοποίησης των αδειών στο πληροφοριακό σύστημα τελωνειακών ηλεκτρονικών υπηρεσιών – στο ICISnet, όπως δεν προκύπτει και το κόστος συμπλήρωσης του προγράμματος και η διαθεσιμότητα του σχετικού κονδυλίου από την αιτιολογική έκθεση.
Επίσης, οι προθεσμίες της παραγράφου 3, του ιδίου άρθρου, δημιουργούν σύγχυση και ερωτηματικά. Δηλαδή, λέει στην παράγραφο 3, ότι η άδεια σύστασης έχει τριετή διάρκεια, με την έννοια ότι εντός αυτής θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες για την έκδοσή της. Εάν ναι, είναι δυνατόν, κάτω από τις παρούσες οικονομικές συνθήκες, να περιμένει μια επένδυση τρία χρόνια; Εάν όχι, είναι δυνατόν με αυτή τη διαδικασία ανά τριετία να αναθεωρείται κάθε άδεια; Νομίζω ότι αυτό πρέπει να το δούμε.
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Ομιλεί εκτός μικροφώνου.
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ (Εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας): Λέει, εντός ενός έτους;
ΤΡΥΦΩΝ ΑΛΕΞΙΑΔΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Οικονομικών): Στην παράγραφο 3 του άρθρου 1.
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ (Εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας): Ψηφίζουμε το άρθρο 1, με τις παρατηρήσεις που έχουμε πει.
Όσον αφορά στο άρθρο 2, ισχύουν πάλι οι επιφυλάξεις για το χρόνο λειτουργίας του ηλεκτρονικού προγράμματος στα πλαίσια του ICISnet, όπως και η επιφύλαξη της μη πρόσβασης της σχετικής αρμοδιότητας στο Όργανο του άρθρου 6 του σχεδίου νόμου, η οποία μάλιστα, επιτείνεται με την πρόβλεψη έκδοσης Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων και αν λάβουμε και υπόψιν μας, ότι κατά μέσο όρο οι Κοινές Υπουργικές Αποφάσεις κάνουν περίπου 4 και 5 μήνες, αντιλαμβάνεστε ότι αυτό δημιουργεί προβλήματα. Ψηφίζουμε και το άρθρο 2.
Στο άρθρο 3, η υποχρέωση τήρησης μέτρων επιμέλειας από εργαστήρια και καπνοβιομηχανίες, δικαιολογεί, όπως διατυπώνεται και επιβάλει τη διεύρυνση σε αυτό που είπαμε και στην πρώτη μας τοποθέτηση του συντονιστικού επιχειρησιακού κέντρου με εκπροσώπους των φορέων στα πλαίσια των όρων συνεργασίας, διοίκησης και οικονομικών φορέων, όπως απαιτεί και ο Ενωσιακός και Τελωνειακός Κώδικας, κάτι που καταθέσαμε και χθες και βεβαίως, και του τελωνειακού αντιπροσώπου, δηλαδή του εκπροσώπου των εκτελωνιστών. Το άρθρο 3 το ψηφίζουμε με τις παρατηρήσεις.
Το άρθρο 4, το ψηφίζουμε. Στο άρθρο 18 που είναι για την Οδηγία που απαγορεύει την ηλεκτρονική αγορά και πώληση τσιγάρων. Η διάταξη αυτή είναι δυνητική. Γιατί εμείς την επιβάλουμε στο εθνικό δίκαιο; Επειδή η διοίκηση δεν έχει τη δυνατότητα να κάνει τους απαραίτητους ελέγχους, εμείς απαγορεύουμε την ηλεκτρονική πώληση; Μήπως αυτό συγκαλύπτει και την αδυναμία των ελεγκτικών υπηρεσιών; Το ψηφίζουμε το άρθρο, αλλά νομίζω ότι πρέπει να το δούμε κάπως διαφορετικά.
Στο άρθρο 5, οι διατάξεις του άρθρου είναι εφαρμοστικές και λεπτομερείς μάλιστα, όμως η αποτελεσματικότητά τους πάλι, νομίζω ότι εξαρτάται από την οργάνωση του μηχανογραφικού συστήματος και την αποτελεσματική λειτουργία του συντονιστικού κέντρου. Οι προθεσμίες που ορίζονται ως καταλυτικές, θα είναι μέσα στα πλαίσια των προθεσμιών της οργάνωσης του συστήματος της μηχανογράφησης, των αδειών και της λειτουργίας του συντονιστικού επιχειρησιακού κέντρου. Δίνουμε μεγάλη βαρύτητα και θα το έχετε παρατηρήσει φαντάζομαι ότι επιμένουμε πολύ στο συντονιστικό επιχειρησιακό κέντρο, διότι πιστεύουμε, όπως είπαμε και στην εισήγησή μας, ότι το όργανο αυτό που η σύστασή του νομοθετείται τώρα, πρέπει να έχει αρμοδιότητα συντονισμού όλων των υπηρεσιών δίωξης. Να έχει αρμοδιότητα επίβλεψης και δίωξης επί παντός είδους λαθρεμπορίας, ώστε και η δίωξη να είναι αποτελεσματική, αλλά και το κάθε βιλαέτι, διωκτικό της κάθε υπηρεσίας, να καταπολεμηθεί χάριν της αποτελεσματικότητας των ελέγχων.
Τονίζουμε και πάλι ότι και εδώ θεωρούμε ότι πρέπει να συμμετέχουν και οικονομικοί φορείς και ο τελωνειακός αντιπρόσωπος, κάτι που θα μας το επιβάλουν κάποια στιγμή, διότι προβλέπεται στον Ενωσιακό Τελωνειακό Κώδικα.
Πρέπει να τονίσω εδώ την περίπτωση δ’ της παρ. 4 για τις αρμοδιότητες. Εκεί πώς θα κρίνεται και από ποιον θα κρίνεται και από ποια πλειοψηφία θα κρίνεται, τι θα συμβεί δηλαδή σε μια περίπτωση, αν η κατ’ εξοχής αρμόδια υπηρεσία για παράδειγμα, έχει μια αντίθετη άποψη και αποτελεί μειοψηφία στο όργανο; Εξάλλου και η πρόνοια της παρ. 5 αποδεικνύει βάσιμο το επιχείρημα της παροχής γενικής αρμοδιότητας δίωξης στο συντονιστικό επιχειρησιακό κέντρο, καθ’ όσον μάλιστα εγείρεται το ερώτημα τι θα συμβεί και πώς θα εμπλακούν οι ενέργειες για τη δίωξη μιας λαθρεμπορικής πράξης, της οποίας το εύρος θα εκτείνεται και πέραν των ειδικών φόρων κατανάλωσης και πέρα από αυτά που επιβάλλονται στα καπνικά; Δηλαδή, μπορούν να δημιουργηθούν πολύπλοκες διαδικασίες και γραφειοκρατίες στο πενταπλού και στο δεκαπλού.
Κατά την άποψή μας το άρθρο 6 πρέπει να αποτελέσει αντικείμενο ιδιαίτερης νομοθετικής πρωτοβουλίας κύριε Υπουργέ, αρτιότερο και ορθότερα μελετημένο με ουσιαστικό στόχο και σκοπό την εξαφάνιση του ανταγωνισμού των υπηρεσιών δίωξης, το γνωρίζετε πολύ καλά αυτό, τη συγκέντρωση μιας κατακερματισμένης αρμοδιότητας δίωξης λαθρεμπορίου σε ένα πραγματικό και αποτελεσματικό συγχρονιστικό επιχειρησιακό κέντρο δίωξης λαθρεμπορίου με νοοτροπία του κοινωνικού οφέλους. Το ψηφίζουμε το άρθρο με τις παρατηρήσεις που έχουμε κάνει.
Στα άρθρα 7, 8, 9, 10 και 11 λέμε «ναι». Για την ιχνηλασιμότητα έχουν λεχθεί κάποια πράγματα κατά τη συζήτηση την πρωινή. Όσον αφορά τη δημοπρασία για την εφαρμογή της ηλεκτρονικής πλατφόρμας το παρακολουθούμε αυτό το θέμα. Νομίζω ότι είναι πάρα πολύ σημαντικό αυτό που λέχθηκε, δεν θέλουμε να προδικάσουμε τίποτα.
Το δεύτερο μέρος του νομοσχεδίου αφορά την εναρμόνιση της ελληνικής νομοθεσίας για τη χρήση της πληροφορικής για τελωνειακούς σκοπούς. Στα άρθρα 12 έως 39 ψηφίζουμε «ναι» κύριε Πρόεδρε και προτρέπουμε αυτά να γίνουν όσο το δυνατόν γρηγορότερα.
Ερχόμαστε τώρα στο τρίτο μέρος του νομοσχεδίου με τις διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Οικονομικών. Στο άρθρο 40, τροποποιήσεις κώδικα φορολογικής διαδικασίας, στο πρώτο εδάφιο της παρ. 4 του άρθρου 10 οι λέξεις «εντός 10 ημερών» αντικαθίστανται από τις λέξεις «εντός 30 ημερών». Εδώ μπορεί να συμπεριληφθεί, κύριε Υπουργέ, μεταβατική ρύθμιση για τις εκκρεμείς υποθέσεις, προκειμένου να μην επιβληθούν πρόστιμα, διότι ενδεχομένως μέσα σε αυτά τα πλαίσια να μην έχει ολοκληρωθεί αυτό. Είμαστε θετικοί και σε αυτό το άρθρο.
Η τήρηση του απορρήτου από το προσωπικό της διοικούντος στις αναδόχους εταιρείας, οι οποίες διαχειρίζονται έργα από το Υπουργείο Οικονομικών, παρ. 3, είναι του ιδίου άρθρου. Τιμωρείται με πρόστιμο 200.000 ανά παράβαση η οποία επιβάλλεται στην εταιρεία με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Δημοσίων Εσόδων. Η άποψή μας είναι ότι πρέπει να επιβάλλεται μεγαλύτερο πρόστιμο, αλλά και να υπάρχει η πρόβλεψη η επιβολή αυτή να πάει και στα πρόσωπα των εταιρειών -όχι αόριστα στην εταιρεία- που συμμετέχουν σε αυτές τις διαδικασίες. Βεβαίως, να γίνεται αναφορά και στην έκδοση της εταιρείας από το έργο, να μην έχει τη δυνατότητα, δηλαδή, να συμμετέχει στο έργο, όταν η εταιρεία δίνει πληροφορίες. Οδηγός για την επιβολή τέτοιου είδους προστίμων θα πρέπει να αποτελέσει η διεθνής, αλλά και η ελληνική εταιρεία διαρροής πληροφοριών, που γνωρίζουμε τι γίνεται σε αυτά.
Στην παρ. 8 στο δεύτερο εδάφιο στο ίδιο άρθρο οι λέξεις «120 ημερών» αντικαθίσταται από τις λέξεις «18 μηνών». Στην ίδια παράγραφο προστίθεται τελευταίο εδάφιο ως εξής «με απόφαση του Γενικού Γραμματέα μπορεί να ορίζεται μεγαλύτερος χρόνος για την έκδοση της απόφασης του πρώτου εδαφίου και μέχρι 36 μήνες από την υποβολή της αίτησης». Δηλαδή μια επιχείρηση επιχειρεί για το φορολογικό έτος 2016, διενεργεί ενδοομιλικές συναλλαγές, ζητά προεγκρίσεις από τη Γενική Γραμματεία και όλα αυτά για το νομότυπο των συναλλαγών αυτών και μετατρέπουμε το χρόνο αυτής της έκδοσης από 3 μήνες σε 18 μήνες και ίσως με παράταση από το Γενικό Γραμματέα σε 36 μήνες. Δε νομίζετε ότι αυτό και με τις παρούσες συνθήκες είναι πάρα πολύ τραβηγμένο και θα πρέπει ίσως να το δούμε για να περιοριστεί; Βεβαίως, θα διασφαλίσει και το δημόσιο από έσοδα, διότι μέσα σε αυτό το χρόνο μπορεί η εταιρεία να έχει ενδεχόμενη παραβατική συμπεριφορά.
Οι τροποποιήσεις που γίνονται σήμερα είναι ήσσονος σημασίας και μικροαλλαγές για φορολογικά ζητήματα. Είναι τροποποιήσεις που κυρίως μας επιβάλλει η τρόικα και θα έπρεπε ίσως κάποια στιγμή να τις κάνουμε και από μόνοι μας.
Συμφωνούμε και σε αυτό το άρθρο κ. Πρόεδρε, στο 41 λέμε ναι, στο 42 λέμε ναι, 43, 44 και 45 λέμε ναι. Έχουμε μια επιφύλαξη με το άρθρο 46 με τα τέλη κυκλοφορίας όπου αυξάνονται κατά πολύ τα ποσά που επιβαρύνουν όλους εκείνους τους συμπολίτες μας που επέλεξαν να αγοράσουν υβριδικά αυτοκίνητα και αυτοκίνητα φιλικά προς το περιβάλλον αλλά και η καθιέρωση των νέων τρόπων υπολογισμού που επιφέρει σε άλλους μειώσεις και σε άλλους αυξήσεις. Νομίζω ότι πρέπει να δούμε την ισονομία απέναντι στους πολίτες. Συμφωνούμε το ψηφίζουμε.
Διαφωνούμε βέβαια με το άρθρο 47 με την κατάργηση των ευνοϊκών διατάξεων για τον αγροτικό κόσμο. Θα πληγούν κυρίως οι μικροαγρότες και οι μικροεπαγγελματίες και νομίζω ότι θα έπρεπε αυτό να σας απασχολήσει και εσάς. Στο άρθρο 47 λέμε όχι. Το άρθρο 48 που αφορά την κάλυψη αναγκών καθαριότητας των κτηρίων του Υπουργείου Οικονομικών για τις ατομικές συμβάσεις, εδώ έχετε κάνει κανέναν υπολογισμό ότι αυτή η διαδικασία στοιχίζει λιγότερο και είναι συμφερότερη προς το δημόσιο κ. Υπουργέ, ή με αυτό που πάτε να κάνετε με τις ατομικές συμβάσεις δηλαδή πάτε να δημιουργήσετε ένα κομματικό στρατό. Δεν είμαστε σίγουροι για τις προθέσεις σας, έχουμε μεγάλες επιφυλάξεις γι’ αυτό δεν το ψηφίζουμε το άρθρο. Θέλουμε να μας πείσετε για το αγαθό και την καλοπροαίρεσή σας. Όχι λοιπόν στο άρθρο 48. Το άρθρο 49 που αφορά τον ΕΝΦΙΑ μας προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση γιατί έχετε επενδύσει πάνω στην κατάργηση του ΕΝΦΙΑ ως Αντιπολίτευση έχετε πει πάρα πολλά, έχετε υποσχεθεί πάρα πολλά, έχετε τάξει πάρα πολλά στην κοινωνία και αντί για αυτό πάμε σε αυξήσεις που δεν έχουν τέλος. Μετά τις αυξήσεις που προκαλεί ο υπολογισμός στον ΕΝΦΙΑ με τα συγκριτικά στοιχεία που έρχονται σήμερα με τις ρυθμίσεις που εισάγετε καταργούνται και οι εκπτώσεις σε αδύναμες κοινωνικά ομάδες και μάλιστα αναδρομικά.
Υπενθυμίζω ότι μέχρι σήμερα σύμφωνα με το νόμο αυτές οι αδύναμες κοινωνικά ομάδες που είχε ψηφίσει η δική μας προηγούμενη Κυβέρνηση υπό προϋποθέσεις είχανε ευνοϊκές ρυθμίσεις και αντιμετωπιζόταν βέβαια με επιείκεια. Καταργείτε λοιπόν αυτές τις ευεργετικές διατάξεις χωρίς από ότι αντιλαμβάνομαι καμία ανοχή για αυτά που λέγατε. Έτσι επιβεβαιώνετε και την ευαισθησία της αριστερής πολιτικής για τις αδύναμες κοινωνικά ομάδες.
Θέλω να σας ρωτήσω ευθέως, αλήθεια δεν αισθάνεστε ντροπή, αισθάνεστε άνετα, αισθάνεστε όμορφα, δεν νιώθετε ένοχοι ότι εξαπατήσατε τον κόσμο, ότι τον κοροϊδέψατε ότι του είπατε ψέματα και τώρα έρχεστε με αυτόν τον νόμο και τα καταργείτε όλα. Λέμε όχι σε αυτό το άρθρο κ. Πρόεδρε. Λέμε ναι στο άρθρο 50 και στο άρθρο 51. Σας ευχαριστώ.