2 Μαρτίου 2012
ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ
ΙΓ? ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Γ΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΠΗ΄
Τρίτη 21 Φεβρουαρίου 2012
ΘΕΜΑΤΑ
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Συζήτηση επί των άρθρων και των τροπολογιών του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων :’Ρύθμιση λειτουργίας της ταχυδρομικής αγοράς, θεμάτων ηλεκτρονικών επικοινωνιών και άλλες διατάξεις’,
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΝΤΕΣ: ΑΡΓΥΡΗΣ Ε., ΖΗΣΗ Ρ., ΠΟΛΥΔΩΡΑΣ Β.
ΟΜΙΛΗΤΕΣ
ΣΤ. Επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ Ι. ΣΑΒΒΑΣ
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Γ΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΠΗ΄
Τρίτη 21 Φεβρουαρίου 2012
Αθήνα, σήμερα στις 21 Φεβρουαρίου, ημέρα Τρίτη και ώρα 18.06΄ συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία της Γ΄ Αντιπροέδρου αυτής κ. ΡΟΔΟΥΛΑΣ ΖΗΣΗ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αρχίζει η συνεδρίαση.
Το λόγο έχει ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας κ. Σάββας Αναστασιάδης.
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.
Ως μία γενική αρχή για την επί των άρθρων συζήτηση, κύριε Υπουργέ, θα λέγαμε ότι η απελευθέρωση της ταχυδρομικής αγοράς πρέπει να διασφαλίζει την προστασία των δικαιωμάτων του χρήστη, ο οποίος έχει δικαίωμα να απολαμβάνει ποιοτικές ταχυδρομικές υπηρεσίες, καθώς και την καθολικότητα των ταχυδρομικών υπηρεσιών στο σύνολο της επικράτειας και με ίσα δικαιώματα για όλους τους κατοίκους.
Η επιτυχία της αποστολής του παρόντος νομοσχεδίου θα εξαρτηθεί από το περιεχόμενο των υπουργικών αποφάσεων και των κανονισμών που θα ακολουθήσουν μετά την ψήφισή του. Κατά συνέπεια, κρατούμε μία επιφύλαξη ως προς την έγκαιρη και επιτυχή ή μη εκπλήρωση των στόχων του παρόντος σχεδίου νόμου μέσα στα όρια του χρόνου που απαιτείται.
Με δεδομένα τα χαρακτηριστικά της ελληνικής ταχυδρομικής αγοράς πιστεύουμε ότι είναι σωστή η συνέχιση της χρηματοδότησης της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας μέχρι 31-12-2012, σύμφωνα με το δικαίωμα που παρέχει στη χώρα μας και η τρίτη οδηγία για τα ταχυδρομεία, καθώς και η ανάθεση στα ΕΛΤΑ των υποχρεώσεων του φορέα παροχής καθολικής υπηρεσίας μέχρι το 2028, υπό τις προϋποθέσεις, βέβαια, που ορίζει ο νόμος που συζητάμε σήμερα.
Καθοριστικός παράγοντας για τη βιωσιμότητα της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας είναι η συμμετοχή στο κόστος όλων των φορέων ταχυδρομικών υπηρεσιών που αν και προβλεπόταν και στον προηγούμενο νόμο, δεν λειτούργησε ποτέ.
Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στη διασφάλιση ενός ικανοποιητικού επιπέδου στις συνθήκες εργασίας και κοινωνικής ασφάλισης των εργαζομένων στις ταχυδρομικές υπηρεσίες. Επιβάλλεται να υιοθετηθούν οι ρυθμίσεις εκείνες που θα διασφαλίζουν ότι τόσο η αδειοδότηση όσο κι η συνέχιση της λειτουργίας, θα συνδέονται με τις συνθήκες εργασίας στο εσωτερικό των εταιρειών παροχής των ταχυδρομικών υπηρεσιών.
Έρχομαι τώρα στο πρώτο μέρος του νομοσχεδίου που αφορά τα ταχυδρομεία και συγκεκριμένα στο άρθρο 1, το οποίο τιτλοφορείται: «Σκοπός και Πεδίο Εφαρμογής». Ψηφίζουμε το άρθρο αυτό, με την επισήμανση ότι στους σκοπούς του νομοσχεδίου θα μπορούσαν να συμπεριληφθούν και οι ελάχιστες κι οι μέγιστες ποινές και ρήτρες που θα αφορούν την πλημμελή ή μη ποιοτική παραγωγή ταχυδρομικών υπηρεσιών από τους παρόχους.
Το άρθρο 2 επίσης το ψηφίζουμε, με την επισήμανση και προσθήκη στην παράγραφο 5, ως προς τα σημεία πρόσβασης, ότι χρειάζεται να συμπεριληφθούν και οι διανομείς του κάθε φορέα στους οποίους ο κάθε αποστολέας μπορεί από μόνος του επίσης να παραδίδει και να καταθέτει ταχυδρομικά αντικείμενα.
Το άρθρο 3, που αφορά τις γενικές αρχές, το ψηφίζουμε ως έχει.
Στο άρθρο 4, που αναφέρεται στις αρμοδιότητες του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, θα ήθελα να πω ότι χρειάζεται, κύριε Υπουργέ, ο Υπουργός να εγγυάται για λογαριασμό του κράτους την είσπραξη της αποζημίωσης ?στις αρμοδιότητές σας είναι αυτό- που θα προκύπτει κάθε φορά από τον πάροχο της καθολικής υπηρεσίας.
Επίσης, ο Υπουργός, πρέπει να εγγυάται και την ορθή τήρηση των τελωνειακών διαδικασιών. Το έχουμε συζητήσει και στην επιτροπή αυτό και βλέπω ότι δεν έχει συμπεριληφθεί στο ότι δηλαδή αφορά τον έλεγχο και των τελωνισμό εμπορευμάτων ταχυδρομικών δεμάτων, που έχουν ως τόπο αποστολής χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πρέπει να εγγυάται την προώθηση των δεμάτων αυτών χωρίς επιπλέον κόστος στον τελικό προορισμό, εκεί δηλαδή που επιθυμεί ο παραλήπτης, πάντα το κόστος αποστολής πληρώνεται μέχρι τον τόπο παραλαβής.
Το άρθρο 5, αρμοδιότητας Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων στο εδάφιο κε΄, το ψηφίζουμε και αυτό. Πρέπει να βάλουμε και ένα όριο αξιολόγησης και έγκρισης των τιμολογίων.
Το άρθρο 6, το περιεχόμενο και την ποιότητα της καθολικής υπηρεσίας, το ψηφίζουμε ως έχει.
Το άρθρο 7, επίσης, το ψηφίζουμε ως έχει.
Το άρθρο 8, που είναι και το ουσιαστικότερο στην χρηματοδότηση της καθολικής υπηρεσίας και λειτουργικών δαπανών, πρέπει κατ? αρχάς να δούμε και να βάλουμε ένα τρόπο με ποιους μηχανισμούς θα ελέγχεται, αλλά και θα κοστολογείται το μέρος παροχής των ταχυδρομικών υπηρεσιών πέραν της καθολικής υπηρεσίας, το οποίο θα επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό. Ο επιμερισμός του καθαρού κόστους, έτσι όπως είναι στο νόμο εντός της καθολικής υπηρεσίας, ακυρώνει στην πράξη το άρθρο αυτό, αφού πρακτικά εάν υπάρχει τέτοιο κόστος, θα καλείται να το καταβάλλει μόνο ο ίδιος ο πάροχος. Επομένως, η προτεινόμενη ρύθμιση, έτσι όπως έρχεται στο νόμο οδηγεί με βεβαιότητα σε μη βιώσιμη παροχή της καθολικής υπηρεσίας, Και χρειάζεται να αποσαφηνιστεί το σημείο αυτό έτσι ώστε, να διασφαλιστεί η είσπραξη των αναλογούντων ποσών και αυτό είναι το ζητούμενο, για να είναι εξασφαλισμένη η καθολική υπηρεσία και η εξυπηρέτηση των πολιτών σε κάθε σημείο της επικράτειας.
Εδώ, λοιπόν, το έχουμε συζητήσει και επιμένω σε αυτό, κύριε Υπουργέ.
ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ (Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Είναι οδηγία.
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Δεν είναι όλα οδηγία.
ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΒΟΡΙΔΗΣ (Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων): Όχι όλα. Αυτό είναι όμως.
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Νομίζω ότι σε αυτό το σημείο μπορούμε να το δούμε, γιατί είναι το σημαντικότερο.
Το άρθρο 9, την τιμολόγηση της καθολικής υπηρεσίας, το ψηφίζουμε με την παρατήρηση ότι θα πρέπει να αναρτώνται οι μεγάλοι πελάτες στο πρόγραμμα «Διαύγεια», όπου θα γίνεται πλήρης αναφορά για τις τιμές, τον αριθμό τεμαχίων, την περίοδο ισχύος της ειδικής συμφωνίας, για να μην υπάρχει και καμμία αμφιβολία για οτιδήποτε.
Το άρθρο 10, το ψηφίζουμε ως έχει.
Το άρθρο 11, επίσης, γενική άδεια παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών, το ψηφίζουμε ως έχει.
Στο άρθρο 12 τώρα, η ειδική άδεια παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών βασιζόμενη στη γεωμορφολογία της χώρας και στις ειδικές συνθήκες, έχουμε ως Κοινοβούλιο την υποχρέωση -και συσχετίζεται με το άρθρο αυτό- να δούμε την εξυπηρέτηση των κατοίκων, ακόμη και στις πιο δυσπρόσιτες και μειονεκτικές περιοχές.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει προειδοποιητικά το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Αν, λοιπόν, πάμε σε παροχή ταχυδρομικής υπηρεσίας κατά περιοχές είναι βέβαιο ότι το σύνολο των ενδιαφερόμενων εταιρειών θα προσανατολιστούν στα φιλέτα στα αστικά κέντρα, στην Αθήνα και στην Θεσσαλονίκη, στις περιοχές δηλαδή με πολύ καλή πρόσβαση και έτσι οι ορεινές και μη ορεινές περιοχές, θα βρεθούν χωρίς εξυπηρέτηση. Σε συνδυασμό δε με τον επιμερισμό του κόστους που προτείνεται στο νομοσχέδιο, θα οδηγηθούμε με μαθηματική ακρίβεια στην μη βιωσιμότητα του καθολικού παρόχου που είναι ο ΕΛΤΑ και στη μη εξυπηρέτηση μεγάλου τμήματος της χώρας.
Το άρθρο 13, υποχρεώσεις φορέων παροχής ταχυδρομικών υπηρεσιών, το ψηφίζουμε ως έχει.
Το άρθρο 15, επίσης το ψηφίζουμε ως έχει.
Το άρθρο 16, το ψηφίζουμε ως έχει.
(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)
Κυρία Πρόεδρε, παρακαλώ θα ήθελα λίγο χρόνο.
Το άρθρο 17, το ψηφίζουμε με την επισήμανση ότι χρειάζεται κωδικοποίηση των τιμών από την πλευρά της Ελληνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων και συσχετισμός με πιθανές παραβάσεις, καθώς και το ενδεχόμενο υποτροπής των παραβάσεων.
Τα άρθρα 18, 19, 20 και 21 τα ψηφίζουμε ως έχουν.
Έρχομαι στο θέμα των τηλεπικοινωνιών. Το άρθρο 22 το ψηφίζουμε. Είμαστε σύμφωνοι με τη σύσταση του Εθνικού Παρατηρητηρίου Ηλεκτρομαγνητικών Πεδίων, αλλά είχαμε κάνει μια πρόταση και νομίζω ότι πρέπει να εξαντλήσουμε τη δυνατότητα να δούμε αν μπορεί να λειτουργήσει αυτό το σύστημα. Να δούμε δηλαδή αν μπορεί με τοποθέτηση κάποιου είδους μετρητή σε κάθε κεραία να λαμβάνει το κέντρο ανά πάσα στιγμή σήματα και να μη χρειάζεται να κατασκευάσουμε σε όλη τη χώρα σταθμούς μέτρησης έτσι ώστε και οι μετρήσεις να είναι καλύτερες και πιο ακριβείς στον πραγματικό χρόνο και το κόστος λειτουργίας να είναι ελάχιστο.
Το άρθρο 23, το ψηφίζουμε ως έχει.
Στο άρθρο 24, έχουμε μια επιφύλαξη ως προς την έκδοση των προεδρικών διαταγμάτων, δηλαδή αν θα εκδοθούν έγκαιρα για να λειτουργήσει ο νόμος στην ώρα του.
Το άρθρο 25, επίσης το ψηφίζουμε αλλά έχουμε και εδώ τα προβλήματα της έκδοσης των προεδρικών διαταγμάτων που πρέπει να προσέξουμε.
Το άρθρο 26, το ψηφίζουμε.
Ως προς το άρθρο 27, που αναφέρεται στη σύσταση Διεύθυνσης Τηλεπικοινωνιών και Δικτύων, εγώ εξέφρασα και στη χθεσινή μου τοποθέτηση ενστάσεις αλλά μετά τη διευκρίνισή σας συμφωνούμε.
Όμως, στην παράγραφο 5, κύριε Υπουργέ ?το έχουμε συζητήσει και στην επιτροπή- θα ήθελα να καταλάβω γιατί στις ειδικότητες δεν μπορεί να προστεθεί και η ΠΕ Φυσικών με εξειδίκευση στις ραδιοτηλεπικοινωνίες. Πρέπει να έχω μια απάντηση σε αυτό. Δεν καταλαβαίνω το γιατί. Μήπως μηχανικοί έχουν συντάξει το νόμο;
Στο άρθρο 28, συμφωνούμε με τη μετονομασία των οργανικών μονάδων του Υπουργείου Υποδομών.
Στο άρθρο 29, στην παράγραφο 9 πρέπει να προσδιοριστεί σαφώς ο χρόνος έκδοσης της κοινής υπουργικής απόφασης. Δεν μπορεί να είναι πάνω από δυο-τρεις μήνες, διότι τότε θα ακυρωθεί η χρησιμότητα του νόμου.
Στο ίδιο άρθρο στην παράγραφο 13, η απλοποίηση της διαδικασίας της αδειοδότησης με τον τρόπο που εισάγεται, θεωρώντας αυτοδικαίως νόμιμη τη λειτουργία των κεραιών εφόσον μια δημόσια υπηρεσία δεν έχει αποφανθεί περί του αντιθέτου εντός τετραμήνου, δημιουργεί κινδύνους παρανομίας.
Στην παράγραφο 15, και στην παράγραφο 17, στο ίδιο άρθρο η παράκαμψη ελέγχου της πολεοδομίας και η δυνατότητα επέμβασης σε βασικές εκτάσεις, μπορεί να δημιουργήσει φαινόμενα αυθαιρεσίας, έστω και αν η επέμβαση σε δασικές εκτάσεις αφορά τα συνοδά έργα και έστω και αν προβλεπόταν στον προηγούμενο νόμο. Αυτό δεν απαλύνει τους φόβους μας. Νομίζω ότι χρειάζεται αυστηρός έλεγχος και προσοχή.
Τα άρθρα 30, 31, 32, 33 ?με τις λοιπές διατάξεις- και 34, τα ψηφίζουμε ως έχουν.
Επίσης, θα ήθελα να αναφερθώ για λίγο στις τροπολογίες που έχουν κατατεθεί. Δεν έχουμε καμμία αντίρρηση και για τρεις τροπολογίες, όπως έχουν τεθεί. Η μία, δίνει τη δυνατότητα προκαταβολής από το κράτος της χρηματοδότησης ανά μήνα σε ΟΣΕ και ΟΑΣΑ. Η άλλη αφορά την προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας στο κοινοτικό δίκαιο, όσον αφορά τις δημοπρασίες και την ΕΥΔΑΠ. Η τρίτη αφορά τη διακοπή της αναλογικής τεχνολογίας.
Νομίζω, λοιπόν, ότι είμαστε σύμφωνοι και κλείνω με αυτό.
Σας ευχαριστώ πολύ, κυρία Πρόεδρε, για την ανοχή σας.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Ροδούλα Ζήση): Ευχαριστούμε τον εισηγητή της Νέας Δημοκρατίας κ. Σάββα Αναστασιάδη.
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Μπορώ να έχω το λόγο, κύριε Πρόεδρε;
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Επί προσωπικού;
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Θέλω το λόγο διότι η τοποθέτηση του συναδέλφου από το ΛΑΟΣ χρειάζεται μια απάντηση.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Ορίστε κύριε συνάδελφε, έχετε το λόγο.
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Εγώ βέβαια αντιπαρέρχομαι, κύριε Πρόεδρε, τις ύβρεις και τις απειλές και δεν θα τις σχολιάσω καθόλου. Τις αφήνω στην κρίση των συναδέλφων και του λαού.
Ένα πράγμα, όμως, δεν μπορώ να καταλάβω. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί σύσσωμη η Κοινοβουλευτική Ομάδα του ΛΑΟΣ σήμερα δείχνει να έχασε την ψυχραιμία της, διότι είναι ο τρίτος ή ο τέταρτος που μιλάει κατ? αυτόν τον τρόπο και δεν μπορώ να κατανοήσω τη μετάλλαξη.
Η ρητορική του ΛΑΟΣ σήμερα πλειοδοτεί και ξεπερνάει τη ρητορική του ΣΥΡΙΖΑ. Μήπως ευελπιστούν σήμερα να καλύψουν το κενό που παρουσιάζεται στις μετρήσεις από ψηφοφόρους του ΣΥΡΙΖΑ; Απατώνται, νομίζω. Είχατε μία ιδεολογία. Σήμερα την αλλάξατε, την ξεπουλάτε και μπαίνετε σε άλλα χωράφια.
Νομίζω ότι χάσατε την ταυτότητά σας. Είναι καλό να βρείτε την ταυτότητά σας εκεί που ήσασταν, γιατί αυτό σημαίνει συνέπεια.
Και βεβαίως, για τα περί μη συμμετοχής στην Κυβέρνηση, που εσχάτως αλλάξατε άποψη, δεν πείθουν κανέναν. Η διαδρομή του καθενός είναι γνωστή και ως ατόμου και ως κόμματος. ¶ρα, αυτά δεν χρειάζονται σχολιασμό.
Εκτιμώ ότι ενοχληθήκατε πολύ από την προσχώρηση των μέχρι πριν συναδέλφων σας στο ΛΑΟΣ, γιατί δεν υπάρχει άλλη εξήγηση που να δικαιολογεί τη σημερινή σας τοποθέτηση. Αυτό ήθελα να πω. Ψυχραιμία, γιατί οι μέρες δεν χρειάζονται ούτε απειλές, ούτε ύβρεις, ούτε εκβιασμούς. Χρειάζονται ψυχραιμία.