23 Μαρτίου 2011
ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ
ΙΓ? ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΣΔ΄
Τετάρτη 9 Μαρτίου 2011 (πρωί)
ΘΕΜΑΤΑ
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Συζήτηση επί της αρχής του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής: ‘Διατήρηση της βιοποικιλότητας και άλλες διατάξεις’, σελ.
ΟΜΙΛΗΤΕΣ
Επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής: ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ Ι. ΣΑΒΒΑΣ
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ?Δ΄
Τετάρτη 9 Μαρτίου 2011 (πρωί)
Αθήνα, σήμερα στις 9 Μαρτίου 2011, ημέρα Τετάρτη και ώρα 10.07΄ συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία του Ζ΄ Αντιπροέδρου αυτής κ. ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΥ ΚΟΥΡΑΚΗ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Αναστάσιος Κουράκης): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, καλημέρα σας! Αρχίζει η συνεδρίαση.
Εισερχόμαστε στην ημερήσια διάταξη της ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Συνέχιση της συζήτησης επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Διατήρηση της βιοποικιλότητας και άλλες διατάξεις».
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Καλείται ο Βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας από τη Β? Θεσσαλονίκης κ. Σάββας Αναστασιάδης να λάβει το λόγο.
Ορίστε, κύριε Αναστασιάδη, έχετε το λόγο.
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Το νομοσχέδιο που συζητάμε σήμερα, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, κύριε Πρόεδρε, θα αποτελούσε πράγματι ένα σημαντικό, ένα σπουδαίο νομοθέτημα αν δεν ήταν τόσο ασαφές, τόσο αποσπασματικό και τόσο πρόχειρο. Και χαρακτηρίζεται ως ασαφές, διότι για να λειτουργήσει παραπέμπει σε πολλά προεδρικά διατάγματα και υπουργικές αποφάσεις, αποσπασματικό διότι αναφέρεται στη διατήρηση και στην προστασία της βιοποικιλότητας μόνο στις περιοχές «NATURA» και όχι σε όλη την επικράτεια. Δηλαδή, δεν λαμβάνουμε κανένα μέτρο για τη βιοποικιλότητα σε όλη την επικράτεια. Εκεί την καταστρέφουμε. Αλλά και μέσα στις περιοχές «NATURA» η προσέγγισή σας είναι αποσπασματική, είναι μονόπλευρη και μονοδιάστατη, διότι αναφέρεται μόνο στην περιβαλλοντική πτυχή και πλευρά. Δεν αναφέρεται καθόλου στον άνθρωπο, δεν αναφέρεται καθόλου στην οικονομική και στην κοινωνική διάσταση του θέματος.
Διότι όταν μιλάμε για διατήρηση του περιβάλλοντος, όταν μιλάμε για προστασία του περιβάλλοντος, όταν μιλάμε για ανάπτυξη, δεν μπορεί να απομονώνουμε τον άνθρωπο, ο οποίος είναι αναπόσπαστο στοιχείο του περιβάλλοντος, συνεξελίσσεται με το περιβάλλον, ζει και δραστηριοποιείται μέσα στο περιβάλλον. Αυτό, λοιπόν, δεν μπορεί να είναι μία ρύθμιση προς τη σωστή κατεύθυνση.
Επίσης είναι πρόχειρο, διότι έρχεται χωρίς να έχει ολοκληρωθεί ούτε ο χωροταξικός ούτε ο πολεοδομικός σχεδιασμός και βεβαίως ούτε οι ειδικές διαχειριστικές μελέτες για κάθε προστατευόμενη περιοχή.
Και γεννάται ακόμη ένα θέμα: Πώς έχουν ενταχθεί αυτές οι περιοχές στο Δίκτυο «NATURA»; Με ποια αξιολόγηση; Και δεν ξέρω και πόσο αξιόπιστη είναι. Διότι στο Υπουργείο σας παρατηρούμε ότι ακολουθήσατε την εξής τακτική, να έχετε εντάξει στο Δίκτυο «NATURA» όλες τις Ζώνες Ειδικής Προστασίας που έχει προτείνει η Ορνιθολογική Εταιρεία. Και αυτό συνεπάγεται και προϋποθέτει, βέβαια, και άλλες μελέτες και άλλα κονδύλια. Οι μη κυβερνητικές και οι οικολογικές οργανώσεις, τις οποίες συμβουλεύεστε και με τις οποίες συνεργάζεστε, κυρία Υπουργέ, θα επιθυμούσαν όλη η χώρα να είναι προστατευόμενη περιοχή, να έχει ενταχθεί σε καθεστώς προστασίας, για να πάμε σε άλλες μελέτες, για να βάλουμε κι άλλα κονδύλια, γιατί υπάρχουν συμφέροντα. Και αυτό πρέπει να το δούμε. Διότι δεν μπορεί να νομοθετούμε, χωρίς να χρησιμοποιούμε τα θεσμοθετημένα όργανα. Υπάρχουν δημόσιοι φορείς, υπάρχουν πανεπιστήμια, ερευνητικά ιδρύματα που μπορούν να σας βοηθήσουν και υπάρχουν κι οι φορείς διαχείρισης, που έχουν ένα αξιόλογο προσωπικό, με επιστημονική κατάρτιση και μεγάλη εμπειρία γι? αυτές τις περιοχές, τους οποίους τους αγνοήσατε. Όμως και αυτούς τους έχετε ένα χρόνο απλήρωτους.
Το νομοσχέδιο, βέβαια, έχει πάρα πολλές πτυχές, αλλά το ενδιαφέρον και τη συζήτηση μονοπώλησε η εκτός σχεδίου δόμηση και η αύξηση από τα τέσσερα στα δέκα στρέμματα. Βεβαίως, δεν θα ήμουν αρνητικός σε μια τέτοια πρωτοβουλία, αν υπήρχε μία ιεράρχηση, αν με έπειθε κανείς ότι, πράγματι, η εκτός σχεδίου δόμηση φταίει για την υποβάθμιση του περιβάλλοντος. Όμως εδώ πρέπει να δούμε τι φταίει πραγματικά. Είναι η εκτός σχεδίου δόμηση που φταίει για την υποβάθμιση του περιβάλλοντος ή η παράνομη και αυθαίρετη δόμηση, για την οποία δεν μιλά κανείς; Ολόκληρες πολιτείες είναι δομημένες αυθαίρετα και παράνομα στη χώρα. Δεν τις είδε κανείς όταν κτίζονταν; Δεν τις βλέπει κανείς; Ποιος ήταν ο ρόλος του κράτους; Φταίει η εκτός σχεδίου νόμιμη δόμηση για την υποβάθμιση του περιβάλλοντος ή φταίει το ότι η πολιτεία αδυνατεί να ασκήσει τα καθήκοντά της, γιατί για να εγκρίνει μια πολεοδομική επέκταση ενός οικισμού ή μίας πόλης κάνει από δεκαπέντε μέχρι είκοσι χρόνια;
Θα αναφερθώ συγκεκριμένα στη δική μου περιοχή, τη Β΄ Θεσσαλονίκης, όπου έχουμε δύο προστατευόμενες περιοχές: την περιοχή του Αξιού και την περιοχή της Κορώνειας- Βόλβης. Δεν με πείθει κανείς ότι εκεί χρειάζεται η αύξηση στα δέκα στρέμματα, διότι είναι ελάχιστη η εκτός σχεδίου δόμηση και, αν χρειαζόταν, θα έπρεπε να γίνει μια μελέτη για να το δούμε. Γύρω από τη λίμνη, στον πυρήνα μπορεί να χρειάζεται να πάρουμε μέτρα, αλλά στα τριάντα χιλιόμετρα, στο Σοχό, στην Αρέθουσα, στο Λαγκαδά και στη Χαλάστρα τι εξυπηρετεί αυτή η αύξηση από τα τέσσερα στα δέκα στρέμματα; Θα μου πείτε βέβαια ότι στην Κορώνεια υπάρχει το μεγαλύτερο οικολογικό πρόβλημα στη χώρα μας. Όμως αυτό το οικολογικό πρόβλημα της Κορώνειας αναδεικνύει ποιο είναι το πρόβλημα του περιβάλλοντος. Το πρόβλημα του περιβάλλοντος είναι η αδυναμία της εκτελεστικής εξουσίας να ασκήσει τα καθήκοντά της. Διότι αυτήν τη στιγμή το πρόβλημα της λίμνης Κορώνειας είναι οι βιολογικοί καθαρισμοί και το αποχετευτικό του Λαγκαδά, τα οποία δεν ολοκληρώθηκαν και είναι οι μεγαλύτεροι ρυπαντές της λίμνης αυτήν τη στιγμή.
Η νομαρχία έχει σχεδόν ολοκληρώσει τα έργα. Παραμένει ένα, το οποίο ξεκινά άμεσα. Ο φορέας διαχείρισης, στον οποίο ήμουν πρόεδρος, έχει ολοκληρώσει στο 100% τις υποχρεώσεις του. Η πολιτεία δεν έχει ξεκινήσει ακόμα. Κι εσείς στο Υπουργείο αντί να «τρέξετε» αυτό το έργο, συζητάτε πάλι για αναθεώρηση, δηλαδή για άλλες μελέτες, για άλλα κονδύλια, για άλλο χαμένο χρόνο, αντί να «τρέξετε» τα έργα που είναι ώριμα και πρέπει να ξεκινήσουν. Και εγκαλούμαστε στην Ευρωπαϊκή Ένωση γι? αυτό και θα είστε υπεύθυνοι εάν δεν ξεκινήσουν και τιμωρηθεί η χώρα και πληρώσει 36 εκατομμύρια.
Κλείνω, κύριε Πρόεδρε, με μία επισήμανση, γιατί ακούστηκαν πολλά για τους Βουλευτές, για τα μικροσυμφέροντα που εξυπηρετούν και για τις πιέσεις τις οποίες δέχονται από τις τοπικές κοινωνίες. Εγώ προσωπικά -και νομίζω κι όλοι οι συνάδελφοι- δεν δεχόμαστε μαθήματα περιβαλλοντικής ευαισθησίας, ειδικά από ανθρώπους που είδαν το περιβάλλον στο κάδρο και το γνώρισαν από ακούσματα και από τα βιβλία. Εμείς που γεννηθήκαμε στο περιβάλλον, που μεγαλώσαμε και μεγαλώνουμε κάθε χρόνο με το περιβάλλον, που αναπνέουμε το περιβάλλον και νιώθουμε τις ανάγκες του δεν δεχόμαστε μαθήματα ευαισθησίας εδώ μέσα από τους αυτοαποκαλούμενους και αυτοπροσδιοριζόμενους ως «οικολόγους» ή «σωτήρες» του περιβάλλοντος και θα έπρεπε να είναι πολύ προσεκτικοί αυτοί όταν μιλούν για Βουλευτές που έχουν γεννηθεί, που έχουν μεγαλώσει, που έχουν ζήσει και ζουν στην περιφέρεια, που αγαπούν το περιβάλλον εκ πεποιθήσεως.
Δεν είμαστε ακτιβιστές. Θέλουμε να δούμε όλες τις παραμέτρους του προβλήματος και μέσα στο περιβάλλον να δούμε και τον άνθρωπο και την αναπτυξιακή διάσταση της περιφέρειας, την οποία δεν βλέπετε εσείς. Αυτό θέλουμε.
Το αγαπάμε εκ πεποιθήσεως, το προστατεύουμε και δεν δεχόμαστε από κανέναν συμβουλές!
Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Βύρων Πολύδωρας): Ευχαριστούμε τον κ. Αναστασιάδη.