23 Μαρτίου 2011
ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΩΝ
ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΘΕΜΑΤΑ
ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Συζήτηση επί των άρθρων και των τροπολογιών του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων: ‘Εξυγίανση, αναδιάρθρωση και ανάπτυξη των αστικών συγκοινωνιών περιφέρειας Αττικής και άλλες διατάξεις’,
ΟΜΙΛΙΤΗΣ
Επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων:
ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ ΣΑΒΒΑΣ
ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ, ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ
ΣΥΝΟΔΟΣ Β΄, ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΟΘ΄, Τρίτη 15 Φεβρουαρίου 2011
Αθήνα, σήμερα στις 15 Φεβρουαρίου 2011, ημέρα Τρίτη και ώρα 18.03΄ συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία της Ε? Αντιπροέδρου αυτής κ. ΒΕΡΑΣ ΝΙΚΟΛΑΪΔΟΥ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αρχίζει η συνεδρίαση.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Το λόγο έχει ο Βουλευτής της Νέας Δημοκρατίας στη Β΄ Θεσσαλονίκης κ. Σάββας Αναστασιάδης.
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Δεν μπορώ, πριν ξεκινήσω την τοποθέτησή μου για τις αστικές συγκοινωνίες, να μην αναφερθώ κάνοντας κάποιο σχόλιο σε όσα προείπε η συνάδελφος του ΠΑΣΟΚ.
Για το θέμα των συμβάσεων και των παραχωρήσεων έχουμε ξανασυζητήσει στη Βουλή. Αυτό το θέμα έχει συζητηθεί πολύ, αλλά το τελευταίο διάστημα ξαναήρθε στην επικαιρότητα. Κοιτάξτε, το έχουμε πει πολλές φορές. Είστε ενάμιση χρόνο Κυβέρνηση και συμπεριφέρεστε σαν να μην έχετε καταλάβει ακόμη ότι είστε Κυβέρνηση. Αντιπολιτεύεστε τον εαυτό σας.
Υπ? αυτήν την έννοια, λοιπόν, αφού είστε Κυβέρνηση και αφού αυτές οι συμβάσεις δεν ήταν καλές και δεν εξυπηρετούσαν τα συμφέροντα του πολίτη, αφού όπως λέτε οι συμβάσεις δεν έρχονταν ?που έρχονταν!- στις επιτροπές και γίνονταν νόμος ?άρα, δεν τις παρακολουθούσατε και ψηφίσατε και το νόμο- αναθεωρήστε τις!
ΤΟΝΙΑ ΑΝΤΩΝΙΟΥ: Να ρωτήσετε τον κ. Κωνσταντόπουλο γι? αυτό, κύριε συνάδελφε.
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Κυβέρνηση είστε, αναθεωρήστε τις. Αν δεν μπορείτε, πείτε «δεν μπορούμε, αδυνατούμε» να το κάνουν άλλοι. Να κλείνει αυτή η ιστορία και να τελειώνει αυτή η «καραμέλα», για να μην έχουμε διγλωσσία «και με τον κλέφτη και με τον αστυνόμο».
Όσον αφορά το συγκεκριμένο σχέδιο νόμου που συζητάμε σήμερα είναι γεγονός, κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι με το νομοσχέδιο που φέρνει σήμερα η Κυβέρνηση για συζήτηση προσπαθεί να κάνει μια σημαντική παρέμβαση στις αστικές συγκοινωνίες των Αθηνών.
Χαρακτηρίζεται σημαντική αυτή η παρέμβαση γιατί οι υπηρεσίες που προσφέρουν μέχρι σήμερα οι αστικές συγκοινωνίες στο Λεκανοπέδιο της Αττικής είναι χαμηλής ποιότητας, δεν είναι ελκυστικές, με εξαίρεση βέβαια το μετρό. Δημιουργούν τεράστια ελλείμματα, τα οποία τελικά καλείται να πληρώσει ο Έλληνας φορολογούμενος και επηρεάζουν την καθημερινότητα περίπου πέντε εκατομμυρίων πολιτών.
Η απαξίωση των δημόσιων μεταφορών ξεκίνησε τη δεκαετία του ?80 με τη στρεβλή λογική των ΔΕΚΟ τότε και τα αναποτελεσματικά κομματικά συμβούλια. Η πρακτική αυτή οδήγησε σε ρουσφετολογικές προσλήψεις, άκριτες συνδικαλιστικές διεκδικήσεις και ικανοποίηση των οποιωνδήποτε αιτημάτων των «ημετέρων».
Η προσπάθεια εξυγίανσης και αναδιοργάνωσης των αστικών συγκοινωνιών που έγινε το 1990-1993 προσέκρουσε τότε στη σκληρή και συντονισμένη αντίδραση του ΠΑΣΟΚ και των εκλεκτών του συνδικαλιστών, με τα γνωστά αποτελέσματα.
Το 1990-1993 έγινε άλλη μια προσπάθεια αναδιοργάνωσης από την τότε κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, όπου χαρίστηκαν 3 δισεκατομμύρια χρέη, αλλά τελικά χωρίς αποτέλεσμα.
ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗ: Το 1990-1993 ήταν η Νέα Δημοκρατία!
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Συγγνώμη, τότε ήταν κυβέρνηση η Νέα Δημοκρατία. Εγώ εννοούσα το 1990.
ΘΕΟΔΩΡΑ ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗ: Τότε ήταν μαζί με τη Δημοκρατική Συμμαχία.
ΣΑΒΒΑΣ ΑΝΑΣΤΑΣΙΑΔΗΣ: Χωρίς αποτέλεσμα όμως, γιατί μέσα σε δώδεκα χρόνια ξαναδημιουργήθηκαν χρέη 2,8 δισεκατομμυρίων ευρώ, τα οποία καλείται πάλι σήμερα να πληρώσει ο Έλληνας φορολογούμενος. Για να έχουμε μία σύγκριση, μιλάμε σε αναγωγή για περίπου 950 δισεκατομμύρια δραχμές.
Σήμερα έχουμε έναν πολύπλοκο συγκοινωνιακό μηχανισμό, ΤΡΑΜ, ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ, ΑΜΕΛ, ΗΣΑΠ, πληθώρα διοικητικών συμβουλίων, προέδρων, συμβούλων, μ? ό,τι αυτό συνεπάγεται, ένα δαιδαλώδες συγκοινωνιακό σύστημα-δίκτυο, ένα συγκοινωνιακό έργο που υπολείπεται, τόσο σε ποιοτικά, όσο και σε ποσοτικά χαρακτηριστικά, συγκρινόμενο με άλλες ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, υποδιπλάσια ταχύτητα των μέσων μαζικής μεταφοράς σε σχέση με εναλλακτικά ιδιωτικά μέσα, αδυναμία τήρησης του ωραρίου των δρομολογίων, απροειδοποίητες ματαιώσεις δρομολογίων. Σύμφωνα με συγκοινωνιακές μελέτες το ποσοστό μετακινήσεων με τα μέσα μαζικής μεταφοράς στο λεκανοπέδιο της Αττικής αγγίζει μόλις το 30%, όταν σε άλλες πρωτεύουσες της Ευρώπης φθάνει και ξεπερνάει το 50%. Σήμερα δηλαδή με τα μέσα μαζικής μεταφοράς κινούνται μόνο όσοι δεν έχουν άλλη επιλογή. ¶ρα υπάρχει ανάγκη δραστικής παρέμβασης και αντιμετώπισης μιας κατάστασης, που δεν μπορεί να συνεχιστεί άλλο.
Με το νομοσχέδιο που φέρνει σήμερα η Κυβέρνηση επιχειρεί να δώσει λύση, αλλά οι προτάσεις της είναι άτολμες, χωρίς στρατηγική και το πιθανότερο είναι να οδηγήσουν τα επόμενα χρόνια πάλι σε παρόμοιες καταστάσεις που ζήσαμε και στο παρελθόν. Είναι πρόχειρο και δεν εγγυάται ούτε την εξυγίανση, αλλά ούτε και την αναπτυξιακή προοπτική των συγκοινωνιών του Λεκανοπεδίου στο σύνολό τους ούτε βέβαια την εξυπηρέτηση του επιβάτη.
Είναι γεγονός ότι υπάρχει πληθώρα φορέων και είναι αλήθεια επίσης ότι η σκέψη συνένωσης όλων αυτών των φορέων σε δύο νέους φορείς κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση. Οι δύο νέες εταιρείες θα βρίσκονται όμως πάλι κάτω από το συντονισμό του ΟΟΣΑ, ο οποίος τα προηγούμενα χρόνια απέτυχε και δεν είμαστε βέβαιοι αν τελικά το σχήμα αυτό θα λειτουργήσει θετικά και αν θα πετύχει.
Για την ανασυγκρότηση των αστικών συγκοινωνιών του Λεκανοπεδίου δεν έχει γίνει κανένας στρατηγικός σχεδιασμός, δεν έχει γίνει λεπτομερής απογραφή του συνόλου των περιουσιακών στοιχείων των προς συγχώνευση οργανισμών, δεν έχει γίνει ακριβής καταγραφή των υποχρεώσεών τους ούτε ακριβής αποτίμηση της αξίας, κάτι το οποίο είναι ενδεικτικό της βιασύνης και της προχειρότητας που επιδεικνύει η Κυβέρνηση.
Σήμερα δείχνει να χάνεται η ευκαιρία της δημιουργίας ενός και μοναδικού φορέα αστικών συγκοινωνιών. Γιατί, αφού όλοι μας εδώ μέσα δεχόμαστε ότι οι αστικές συγκοινωνίες του Λεκανοπεδίου δεν προσφέρουν σε σχέση με τα λειτουργικά τους έξοδα;
Κύριε Υπουργέ, γιατί δεν προχωράτε πιο τολμηρά; Θα μπορούσατε να εξετάσετε το ενδεχόμενο να συμμετέχει σ? αυτό το σχήμα και ο ιδιωτικός τομέας -μεικτός, όπως είναι σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες- ο οποίος τελικά έχει μεγαλύτερα κίνητρα για να παρέχει καλύτερες υπηρεσίες και τουλάχιστον εισπράττει και τα όσα αναλογούν σ? αυτόν, για να καταπολεμηθεί και η λαθρεπιβίβαση.
Γιατί δεν προχωράτε σ? έναν επιτυχημένο φορέα με πιλότο τον ΟΑΣΘ της Θεσσαλονίκης; ¶λλωστε αυτό διακήρυσσε όταν ήταν στην Αντιπολίτευση ο σημερινός Πρωθυπουργός. Μιλούσε για έναν συγκοινωνιακό μητροπολιτικό φορέα στο λεκανοπέδιο της Αττικής. Γιατί τώρα αλλάξατε; Τι έγινε και αλλάξατε θέση; Γιατί προχωράτε με τόσο δειλά βήματα; Για τον κοινό και τον καθημερινό χρήστη η ίδρυση των νέων εταιρειών ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ δεν προσφέρει τίποτα καινοτόμο ως προς τη συγκοινωνιακή του εξυπηρέτηση. Μάλλον θα υπάρχει και πάλι έλλειψη συντονισμού και είναι δυνατό να δούμε αλληλοεπικαλύψεις δρομολογίων και αυξήσεις κόστους των συγκοινωνιών. Πιστεύουμε ότι η προσπάθειά σας δεν θα είναι πετυχημένη, αφού στην ουσία βασίζεται στο παλιό δοκιμασμένο μοντέλο και δεν φέρνει τίποτα καινούργιο.
Τέλος, κύριε Υπουργέ, θέλω να τονίσω ότι δεν υπάρχει και ακριβής πρόβλεψη για τις σχεδιαζόμενες μετατάξεις. Γίνονται με μία ασάφεια, ιδιαίτερα αν αναλογιστεί κανείς ότι πρώτα θα γίνουν οι μετατάξεις και μετά θα γίνουν τα οργανογράμματα. Ενισχύεται αυτό και από την απόφαση του κυρίου Υπουργού να φέρει χθες μείωση των μετατάξεων από χίλιες πεντακόσιες, που έλεγε αρχικά ο νόμος, σε χίλιες τετρακόσιες σαράντα. Πού τεκμηριώνεται αυτό; Έγινε χωρίς μελέτη, δηλαδή κατά το δοκούν, όποιος θέλει μειώνει ή αυξάνει τις μετατάξεις;
Θέλω, επίσης, να κάνω ένα σχόλιο για τους απολυμένους του Μετρό. Θεωρώ ότι είναι άδικη. Είναι πολιτική λύση. Επίσης, κύριε Υπουργέ, θέλω να ρωτήσω τι γίνεται με την τροπολογία που καταθέσαμε για τα ΚΤΕΛ; Είναι υποχρέωση της πολιτείας, ψηφισμένη με νόμο.
Σας ευχαριστώ πολύ.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)