16 Φεβρουαρίου 2011
Εξυγίανση, αναδιάρθρωση και ανάπτυξη των αστικών συγκοινωνιών Περιφέρειας Αττικής και άλλες διατάξεις-Ομιλία στην Ολομέλεια(15.02.2011)
Είναι γεγονός κ.κ. Συνάδελφοι, ότι με το νομοσχέδιο που έρχεται σήμερα για συζήτηση η κυβέρνηση προσπαθεί να κάνει μία από τις σημαντικότερες παρεμβάσεις και τομές στις αστικές συγκοινωνίες του Λεκανοπεδίου της Αττικής.
Χαρακτηρίζεται δε σημαντική η παρέμβαση αυτή, γιατί:
- Οι υπηρεσίες που προσφέρουν μέχρι σήμερα οι αστικές συγκοινωνίες της Αττικής είναι χαμηλής ποιότητας, άρα δεν είναι ελκυστικές με εξαίρεση, φυσικά, το μετρό.
- Οι αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας δημιουργούν τεράστια ελλείμματα, που αναγκάζεται να πληρώσει, τελικά, ο Ελληνικός λαός.
- Επηρεάζει την καθημερινότητα 5.000.000 περίπου πολιτών.
Η απαξίωση των δημόσιων μεταφορών ξεκίνησε τη δεκαετία του “80, αρχικά με την στρεβλή λογική των ΔΕΚΟ και τα αναποτελεσματικά κομματικά διοικητικά σχήματα.
Η πρακτική αυτή οδήγησε σε ρουσφετολογικές προσλήψεις, άκριτες συνδικαλιστικές διεκδικήσεις και ικανοποίηση των οποιονδήποτε αιτημάτων των ημετέρων.
Η προσπάθεια εξυγίανσης που έγινε το “90-“93, από την τότε κυβέρνηση της Ν.Δ., βρήκε την συντονισμένη αντίδραση του ΠΑΣΟΚ και των εκλεκτών της συνδικαλιστών.
Το 1998 η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ προσπάθησε ν” αναδιοργανώσει τις Αστικές Συγκοινωνίες, διαγράφοντας χρέη 3 δις δραχμών.
Χωρίς αποτέλεσμα.
Μέσα σε δώδεκα χρόνια ξαναδημιουργήθηκαν και σήμερα φτάνουν τα 2,8 δις ευρώ, δηλαδή σχεδόν 1 τρις δραχμές, τα οποία και πάλι καλείται να πληρώσει ο λαός.
Σήμερα,
- Έχουμε ένα πολύπλοκο συγκοινωνιακό μηχανισμό
- ΤΡΑΜ-ΕΘΕΛ-ΗΛΠΑΠ-ΑΜΕΛ-ΗΣΑΠ-ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ
- Πληθώρα Διοικητικών συμβουλίων, Προέδρων , συνεργατών κ.λ.π. με όσα αυτά συνεπάγονται
- Πλεονάζον προσωπικό
- Δαιδαλώδες σύστημα συγκοινωνιακού δικτύου
- Συγκοινωνιακό έργο που υπολείπεται, τόσο σε ποσοτικά όσο και σε ποιοτικά χαρακτηριστικά, συγκρινόμενο με άλλες χώρες της Ευρώπης
- Υποδιπλάσια ταχύτητα των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, σε σχέση με εναλλακτικά ιδιωτικά μέσα
- Αδυναμία τήρησης του ωραρίου των δρομολογίων
- Απροειδοποίητες ματαιώσεις δρομολογίων
Σύμφωνα με συγκοινωνιακές μελέτες, το ποσοστό μετακινήσεων με τα Μ.Μ.Μ. στο λεκανοπέδιο Αττικής, μετά βίας προσεγγίζει το 30% του συνόλου των μετακινήσεων, όταν σε άλλες χώρες της Ευρώπης φτάνει μέχρι και το 50%.
Σήμερα τα μαζικά μέσα μεταφοράς τα χρησιμοποιούν μόνο όσοι δεν έχουν άλλη επιλογή.
¶ρα, υπάρχει ανάγκη δραστικής παρέμβασης, γιατί βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μία κατάσταση που δεν μπορεί να συνεχιστεί άλλο.
Με το παρόν Ν/Σ η κυβέρνηση επιχειρεί να δώσει λύση αλλά οι προτάσεις της είναι άτολμες, χωρίς στρατηγική και το πιθανότερο είναι να οδηγήσουν τα επόμενα χρόνια σε παρόμοιες καταστάσεις.
Ποιοι είναι οι στόχοι που επιδιώκει η κυβέρνηση σήμερα;
- Η εξυγίανση, ο εκσυγχρονισμός και η ανάπτυξη των αστικών συγκοινωνιών της Αττικής
- Η εξυπηρέτηση του πολίτη
Οποιαδήποτε αναδιάρθρωση των Δημοσίων Αστικών Συγκοινωνιών, πρέπει, πρώτα απ” όλα, να στοχεύει στην εξυπηρέτηση του επιβάτη.
Και κυρίως:
- Είναι αναγκαίο να διατηρήσουμε τον κοινωνικό χαρακτήρα των αστικών συγκοινωνιών, ειδικά εάν αναλογιστούμε ότι αυτές απευθύνονται κυρίως σε κοινωνικά στρώματα χαμηλών εισοδημάτων, ανέργων, συνταξιούχων και φοιτητών.
- Δηλαδή, σε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες.
Το Σ/Ν που έρχεται σήμερα για ψήφιση είναι πρόχειρο και δεν εγγυάται ούτε την εξυγίανση, αλλά ούτε και την αναπτυξιακή προοπτική των συγκοινωνιών του λεκανοπεδίου, στο σύνολό τους.
Ούτε, βέβαια, την εξυπηρέτηση του πολίτη.
Είναι γεγονός ότι υπάρχει πληθώρα φορέων προς συγχώνευση.
Είναι αλήθεια ότι η σκέψη για συνένωση όλων αυτών σε δύο μόνο φορείς, κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, προσπαθώντας να δώσει λύση στον πολυδάπανο και ξεπερασμένο κατακερματισμό των συγκοινωνιών.
Ένας φορέας για μέσα σταθερής τροχιάς και ένας για τροχαία μέσα, αντίστοιχα.
Οι δύο νέες Εταιρείες θα βρίσκονται πάλι κάτω από τον συντονισμό του ΟΑΣΑ, όπως και πριν.
Δεν είμαστε βέβαιοι αν, τελικά, το σχήμα αυτό θα λειτουργήσει.
Για την ανασυγκρότηση των αστικών συγκοινωνιών, δεν έχει γίνει ένας στρατηγικός σχεδιασμός.
Δεν έχει γίνει λεπτομερής απογραφή του συνόλου των περιουσιακών στοιχείων, των προς συγχώνευση οργανισμών.
Δεν έχει γίνει η ακριβής καταγραφή των υποχρεώσεών τους.
Δεν έχει γίνει, επίσης, ακριβής αποτίμηση της αξίας τους, κάτι το οποίο είναι ενδεικτικό της προχειρότητας και της βιασύνης που επιδεικνύει η κυβέρνηση.
Σήμερα, δείχνει να χάνεται η ευκαιρία της δημιουργίας ενός και μοναδικού φορέα Αστικών Συγκοινωνιών.
Γιατί κ. Υπουργέ, αφού όλοι δεχόμαστε, κι εσείς κι εμείς, ότι οι Αστικές συγκοινωνίες της Αττικής δεν προσφέρουν, σε σχέση με το συνολικό κόστος λειτουργίας τους, τις ανάλογες υπηρεσίες, δεν προχωράτε πιο τολμηρά;
Θα μπορούσατε να εξετάσετε μικτά σχήματα, τα οποία υπάρχουν σε πολλές ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, στα οποία συμμετέχει και ο ιδιωτικός τομέας.
Ο οποίος, τελικά, έχει μεγαλύτερα κίνητρα να παρέχει ποιοτικές υπηρεσίες και τουλάχιστον να εισπράττει αυτά τα οποία του αναλογούν, για να καταπολεμηθεί και η λαθρεπιβίβαση.
Γιατί δεν προχωράτε σ” ένα φορέα, έχοντας ως πρότυπο το επιτυχημένο μοντέλο του ΟΑΣΘ της Θεσσαλονίκης;
¶λλωστε, αυτό δεν διακήρυσσε ο σημερινός πρωθυπουργός όταν βρισκόταν στην αντιπολίτευση;
Για ένα μητροπολιτικό συγκοινωνιακό φορέα, μιλούσε.
Τι άλλαξε σήμερα και τα βήματά σας είναι δειλά;
Για τον κοινό και καθημερινό χρήστη-επιβάτη, η ίδρυση των νέων Εταιρειών, ΟΣΥ και ΣΤΑΣΥ, δεν προσφέρει τίποτα καινοτόμο ως προς τη συγκοινωνιακή του εξυπηρέτηση.
Μάλλον προβλέπεται και πάλι έλλειψη συντονισμού.
Είναι πιθανό να δούμε αλληλοεπικαλύψεις δρομολογίων και αύξηση του κόστους λειτουργίας των συγκοινωνιών.
Και ταλαιπωρία των επιβατών.
Πιστεύουμε, δηλαδή, ότι η προσπάθειά σας δεν θα είναι επιτυχημένη, αφού, στην ουσία, βασίζεται στο παλιό δοκιμασμένο και αποτυχημένο μοντέλο.
Δεν φέρνει τίποτε το καινούργιο.
Τέλος, κ. Πρόεδρε, θέλω να τονίσω ότι δεν υπάρχει ακριβής πρόβλεψη για τις σχεδιαζόμενες μετατάξεις.
Στα άρθρα που αφορούν το κομμάτι αυτό, επικρατεί ασάφεια.
Ιδιαίτερα, εάν αναλογιστεί κανείς ότι πρώτα θα γίνουν οι μετατάξεις του πλεονάζοντος προσωπικού και στη συνέχεια θα καταρτιστούν τα νέα οργανογράμματα.
Η ασάφεια ενισχύθηκε από την απόφασή σας, κ. Υπουργέ, να μειώσετε τους προς μετάταξη από 1500, που προβλέπει το ν/σ, σε 1440.
Γιατί;
Πώς το τεκμηριώνετε αυτό;
Υπάρχει μελέτη;
Επίσης, θέλω να κάνω ένα σχόλιο για τους απολυμένους του Μετρό.
- Είναι βέβαιο ότι οι άνθρωποι αυτοί εκπαιδεύτηκαν και γι” αυτό δαπανήθηκαν κάποια χρήματα.
- Δούλεψαν και ήταν παραγωγικοί.
- Και υπάρχουν ανάγκες στο Μετρό.
- Έχω την αίσθηση ότι η απόλυση των ανθρώπων αυτών είναι άδικη, δεν έχει λογική και είναι πολιτική.
Τέλος, καταθέσαμε μία τροπολογία για την ενίσχυση των ΚΤΕΛ, η οποία είναι υποχρέωση της πολιτείας.
Δεν πήραμε και γι” αυτό καμμία απάντηση.
Κλείνοντας, κ. Πρόεδρε, θέλω να τονίσω ότι εμείς καταψηφίζουμε το Σ/Ν επί της αρχής, γιατί δεν έχουμε πεισθεί ότι το νέο σχήμα θα εξυπηρετεί τις σύγχρονες συγκοινωνιακές ανάγκες της Αττικής.