3 Δεκεμβρίου 2013
ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΕΠΙ ΤΟΥ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ ΓΙΑ ΤΟ 2014
Λέει ένα διδακτικό παραμύθι, Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι, πως στη διάρκεια μιας πυρκαγιάς στο δάσος, όλα τα ζώα τρέχουν να ξεφύγουν από τη φωτιά εκτός από ένα κολιμπρί, το οποίο παίρνει μια σταγόνα νερό στο ράμφος του και τη ρίχνει στη φωτιά.
«Είσαι τρελός, δεν θα σταματήσεις την πυρκαγιά», του λέει ένα ζώο. «Το ξέρω», απαντά το κολιμπρί, «όμως κάνω αυτό που μου αναλογεί».
Εμείς λοιπόν Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι, κάνουμε αυτό που μας αναλογεί.
Δεν τραπήκαμε σε φυγή.
Με πίστη στον αγώνα μας και την πυρκαγιά στη χώρα μας σβήνουμε και τις προϋποθέσεις της ευημερίας δημιουργούμε πλέον.
Αδιάψευστο παράδειγμα ο κρατικός προϋπολογισμός του 2014 που συζητάμε σήμερα.
Ένας προϋπολογισμός που απεικονίζει τα πρώτα βήματα αναστροφής της πορείας κρίσης που ακολουθεί η ελληνική οικονομία τα τελευταία χρόνια.
Σημαντικότερα στοιχεία αυτής της αναστροφής είναι:
Η μετάβαση από την ύφεση σε αναιμική, έστω, ανάπτυξη 0,6% του ΑΕΠ.
Η εξασφάλιση πρωτογενών πλεονασμάτων στον προϋπολογισμό του 2013. Ισχυρό διαπραγματευτικό όπλο της κυβέρνησης με τους εταίρους μας.
Η μικρή έστω, προβλεπόμενη υποχώρηση του ποσοστού ανεργίας από το 25,5% που προβλέπεται να διαμορφωθεί φέτος, κατά μέσο όρο, στο 24,5% το 2014.
Ο μικρός περιορισμός του δημοσίου χρέους από το 178,2% του ΑΕΠ φέτος στο 177,8% του ΑΕΠ το 2014.
Πρόκειται για έναν προϋπολογισμό που για πρώτη φορά τα τελευταία τρία χρόνια δεν ενσωματώνει νέα μέτρα, εάν εξαιρέσουμε τον Ενιαίο Φόρο Ακινήτων (ΕΝΦΑ) που θα αντικαταστήσει το ΕΕΤΑ.
Έναν προϋπολογισμό που αντανακλά τη σιγουριά που δημιουργεί η εκτέλεση του προϋπολογισμού του 2013.
Που φιλοδοξεί να βγάλει τη χώρα στις αγορές.
Σ’ αυτή την προσπάθεια όλων των Ελλήνων η αντιπολίτευση ήταν και είναι απούσα.
Τράπηκε σε φυγή.
Δεν έκανε αυτό που της αναλογούσε.
Ακολούθησε και ακολουθεί ακόμη, πρόσφατο παράδειγμα η τροπολογία για την μείωση της τιμής των φαρμάκων, την εύκολη λαϊκιστική δημαγωγία.
Ενώ διεκδικεί να είναι πρώτο κόμμα, φέρεται και λειτουργεί με τη στολή που φορούσε όταν ήταν στο 4%. Επιδιώκει μάλλον να ξαναεπιστρέψει εκεί που ήταν, και φαίνεται ότι τα καταφέρνει.
Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,
Πέρα από κάθε προσδοκία ο προϋπολογισμός του 2013 αποδεικνύεται ο προϋπολογισμός του δημοσιονομικού πλεονάσματος.
Η Ελλάδα από χώρα σε κρίση μετατρέπεται σε χώρα σε ανάκαμψη.
Η ελληνική οικονομία αργά αλλά σταθερά αλλάζει πορεία.
Εκτιμάται πως το πρωτογενές πλεόνασμα φέτος θα είναι υπερδιπλάσιο από το αντίστοιχο που είχε αποτυπωθεί στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού, πριν από ένα μήνα και θα φτάσει, σύμφωνα με το Πρόγραμμα Οικονομικής Πολιτικής στα 812 εκατομμύρια ευρώ.
Να σας υπενθυμίσω, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, ότι ο στόχος του Προγράμματος ήταν για μηδενικό πρωτογενές πλεόνασμα εφέτος, ενώ στο προσχέδιο του Προϋπολογισμού υπήρχε πρόβλεψη για 340 εκατομμύρια ευρώ.
Όσοι άσκησαν κριτική και αμφισβήτησαν τις προβλέψεις για το δημοσιονομικό πλεόνασμα διαψεύστηκαν με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο.
Τα ίδια υποστήριζαν και για τον προϋπολογισμό του 2014 πριν από ένα μήνα που είχε κατατεθεί ως προσχέδιο.
Η εκτίμηση και η βεβαιότητα είναι ότι και σε αυτές τις προβλέψεις θα διαψευστούν.
Αυτές οι θετικές ενδείξεις δεν μας εφησυχάζουν αλλά μας ενθαρρύνουν ακόμη περισσότερο για να συνεχίσουμε την προσπάθεια ώστε η χώρα μας να βγει σύντομα από τον φαύλο κύκλο της κρίσης.
Τα χρόνια διαρθρωτικά και δημοσιονομικά προβλήματα της Ελληνικής οικονομίας, που έπλητταν τη μακροχρόνια ανταγωνιστικότητα και τη δυναμική της, δεν έχουν αντιμετωπιστεί σε όλο τους το εύρος.
Έχουμε δρόμο να διανύσουμε ακόμη.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Η δημοσιονομική προσαρμογή η εξυγίανση και πειθαρχία, αν και αναγκαία, δεν μπορεί, από μόνη της, να οδηγήσει τη χώρα στην έξοδο από την κρίση.
Σ’ αυτό πιστεύω ότι δεν διαφωνεί κανείς μέσα σ’ αυτή την αίθουσα.
Γι’ αυτό είναι απαραίτητη η συνέχιση της υλοποίησης των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων και των θεσμικών αλλαγών.
Η ακόμη πιο γρήγορη προώθηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.
Η επιτάχυνση των δομικών αλλαγών για τη βελτίωση του επιχειρηματικού και επενδυτικού περιβάλλοντος.
Απαιτούνται αναπτυξιακές δράσεις που θα συμβάλλουν καθοριστικά στην επαναφορά της πραγματικής οικονομικής δραστηριότητας σε τροχιά βιώσιμης ανάπτυξης.
Αυτός είναι ο ορίζοντας προς τον οποίο πρέπει να κατευθύνεται η ελληνική οικονομία.
Προς αυτή την κατεύθυνση κινείται ο προϋπολογισμός του 2014.
Προϋπολογισμός που μας φέρνει πιο κοντά στην έξοδο από τα μνημόνια.
Πιο κοντά στις αγορές, πιο κοντά στην ανάπτυξη.
Το 2013 αποτέλεσε έτος καμπής για την Ελληνική οικονομία καθώς η χώρα μας επιτυγχάνει πρωτογενές δημοσιονομικό αποτέλεσμα.
Η επιδίωξη ήταν αφενός να διασφαλισθεί μέσο-μακροπρόθεσμα, η Ελληνική οικονομία να μην βρεθεί ξανά σε δημοσιονομικό εκτροχιασμό.
Αφετέρου, να διαμορφωθούν οι προϋποθέσεις για την περαιτέρω προώθηση δημοσιονομικών μεταρρυθμιστικών πρωτοβουλιών.
Η συρρίκνωση της φορολογικής βάσης, εξ΄ αιτίας της πολυετούς ύφεσης, δεν εμπόδισε την εκτέλεση του προϋπολογισμού σύμφωνα με τους στόχους τόσο στο σκέλος των εσόδων όσο και στο σκέλος των δαπανών.
Τα καθαρά έσοδα εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν στα 52,518 δις. ευρώ παρουσιάζοντας αύξηση κατά 1,4% σε σχέση με τα έσοδα του 2012.
Η εξέλιξη αυτή αποτυπώνει το γεγονός ότι έχει ελεγχθεί η διαχείριση και έχει προωθηθεί η δημοσιονομική πειθαρχία στο σκέλος των δημόσιων δαπανών.
Για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια, τα έσοδα σε δημοσιονομική βάση, υπερκαλύπτουν τους στόχους.
Για πρώτη φορά επίσης, φέτος, επήλθαν στοχευμένες ελαφρύνσεις σε φόρους, όπως είναι η μείωση κατά 15% στο Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ακινήτων και η μείωση κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες του συντελεστή ΦΠΑ στην εστίαση, που παρά τις περί του αντιθέτου εκτιμήσεις βρίσκεται μέσα στους στόχους και θα συνεχισθεί.
Ο κρατικός προϋπολογισμός του 2014, διαμορφώθηκε λαμβάνοντας υπόψιν αυτά τα δεδομένα, τα οποία κεφαλαιοποιούν την επίτευξη του πρωτογενούς πλεονάσματος για το έτος 2013.
Συγχρόνως ενσωματώνουν τις προβλέψεις και τα στοιχεία της μεγάλης εθνικής προσπάθειας για τη σταθεροποίηση των δημόσιων οικονομικών και την ανάπτυξη της πραγματικής οικονομίας.
Οι προτεραιότητες της Κυβέρνησης για την υλοποίηση των στόχων της οικονομικής πολιτικής είναι:
1η Η επίτευξη διατηρήσιμων πρωτογενών πλεονασμάτων.
2η Η ανάταξη της οικονομίας το 2014 και η επίτευξη βιώσιμης ανάπτυξης τα επόμενα χρόνια.
3η Η περαιτέρω ενίσχυση της μακροχρόνιας βιωσιμότητας του δημοσίου χρέους.
4η Η διαμόρφωση των συνθηκών για την έξοδο της χώρας στις αγορές.
Δημιουργούνται έτσι οι συνθήκες επιστροφής της οικονομίας και της κοινωνίας στον ενάρετο κύκλο της ευημερίας.
Πάντα εντός της ευρωζώνης.
Το πρωτογενές πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης, το 2014, σύμφωνα με τους όρους του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής, εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 3 δισ. ευρώ ή στο 1,6% του ΑΕΠ, έναντι στόχου για 1,5% του ΑΕΠ.
Το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης προβλέπεται να διαμορφωθεί κάτω από το 3% του ΑΕΠ.
Η επίτευξη αυτών των στόχων βασίζεται πάνω σε 7 άξονες:
1ον. Στην καλύτερη εκτέλεση του φετινού Προϋπολογισμού, οι ενεργητικές επιδράσεις του οποίου, τόσο στο σκέλος των εσόδων όσο και των δαπανών, έχουν ενσωματωθεί στον Προϋπολογισμό του 2014.
2ον. Στις εκτιμήσεις για σταδιακή αύξηση της φορολογικής συμμόρφωσης από το επόμενο έτος. Στις εκτιμήσεις της φορολογικής διοίκησης για την απόδοση συγκεκριμένων δράσεων που έχουν αναληφθεί στο πλαίσιο των μεταρρυθμίσεων των τελευταίων ετών για την είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών και καταπολέμησης της φοροδιαφυγής.
3ον. Στην υλοποίηση ήδη ψηφισμένων πρωτοβουλιών που έχουν περιληφθεί στο Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα.
Επισημαίνεται ότι σε αυτές δεν περιλαμβάνεται η περικοπή που είχε προβλεφθεί από την εφαρμογή του νέου μισθολογίου στους υπηρετούντες στα σώματα ασφαλείας.
4ον. Στην απόδοση δημοσιονομικών παρεμβάσεων, όπως είναι η επιβολή τέλους παραμονής και πλόων.
Ο φόρος υπεραξίας σύμφωνα με το νέο Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος.
Η φορολόγηση αποθεματικών που δεν είχαν φορολογηθεί. Η απόδοση της προσυμπλήρωσης των φορολογικών δηλώσεων των συνταξιούχων.
5ον. Στην υλοποίηση ενός πλέγματος δράσεων με στόχο τη βελτίωση των ισοζυγίων όλων των τομέων της Γενικής Κυβέρνησης.
6ον. Στη συνεχή δημοσιονομική προσπάθεια για συγκράτηση και έλεγχο των δαπανών στον τομέα της υγείας.
7ον. Στην εφαρμογή ενός προγράμματος διαρθρωτικών δράσεων με στόχο την ενίσχυση των εσόδων από ασφαλιστικές εισφορές και την καταπολέμηση της εισφοροδιαφυγής.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Στον Προϋπολογισμό που κατατέθηκε για ψήφιση και συζητάμε σήμερα, προβλέπεται, εκτός των άλλων σημαντική αύξηση των καθαρών εσόδων.
Πιο συγκεκριμένα τα έσοδα προβλέπεται να διαμορφωθούν στα 54,7 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 4% έναντι του 2013.
Η αύξηση αυτή οφείλεται:
α) Στις προβλεπόμενες αυξημένες εισπράξεις των δύο πρώτων μηνών του 2014 κατά 1,15 δις. ευρώ.
Το ποσό αυτό όμως, καθώς αφορά αποπληρωμή υποχρεώσεων του 2013, θα καταγραφεί στο δημοσιονομικό έτος 2013, μετά τις προβλεπόμενες εθνικολογιστικές προσαρμογές.
β) Στις ευνοϊκότερες μακροοικονομικές προβλέψεις, οι οποίες είναι σημαντικά βελτιωμένες έναντι των προβλέψεων που είχαν ληφθεί υπόψη κατά την κατάρτιση του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος.
γ) Στη θέσπιση του Ενιαίου Φόρου Ακινήτων (ΕΝΦΑ), ο οποίος από το 2014 αντικαθιστά το Φόρο Ακίνητης Περιουσίας (ΦΑΠ) και το Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ακινήτων (ΕΕΤΑ).
Τα συνολικά έσοδα του ΕΝΦΑ, σε ετήσια βάση, εκτιμώνται στα 2,65 δισ. ευρώ, ενώ ο φόρος μεταβίβασης ακινήτων μειώνεται περίπου κατά 75% με στόχο την τόνωση της αγοράς ακινήτων.
δ) Στα έσοδα από τον ΕΦΚ ενεργειακών προϊόντων και από ΦΠΑ πετρελαιοειδών, τα οποία αναμένεται να ανακάμψουν.
Στην εξέλιξη αυτή θα συμβάλλει η διεύρυνση των κριτηρίων του επιδόματος πετρελαίου θέρμανσης και η αύξηση της επιδότησης ανά λίτρο περίπου κατά 25%, η οποία αναμένεται να οδηγήσει σε αύξηση της κατανάλωσης πετρελαίου θέρμανσης.
Όμως κύριε Υπουργέ, παρά τις θετικές προοπτικές της ελληνικής οικονομίας δεν πρέπει να μας διαφεύγει και να επισημάνουμε ότι:
Το τεράστιο βάρος αυτής της προσπάθειας ανέλαβαν οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, οι ελεύθεροι επαγγελματίες και η μικρομεσαία τάξη.
Η φοροδοτική ικανότητα αυτών των ανθρώπων έχει σχεδόν εξαντληθεί.
Πρέπει να μπει τέλος στην επιπλέον φορολόγηση.
Η δήλωση σας κ. Υπουργέ ότι η φορολόγηση στην Ελλάδα είναι χαμηλότερη του μέσου όρου της Ε.Ε. δεν είναι εύστοχη διότι θα έπρεπε να συνδυαστεί και να συγκριθεί και με τον μέσο όρο των κοινωνικών παροχών και των εισοδημάτων των πολιτών της Ε.Ε., και με άλλες παραμέτρους.
Χρέος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα κράτος δικαίου.
Να εντοπίσουμε τους λεγόμενους «στρατηγικούς κακοπληρωτές», αυτούς που πιστεύουν ότι έχουν μόνο δικαιώματα και όχι υποχρεώσεις απέναντι στο κράτος.
Αυτούς που ζητούν πάταξη της φοροδιαφυγής, αξιοκρατία και ίση μεταχείριση, για όλους τους άλλους πλην του εαυτού τους.
Είναι ηθική και ιστορική υποχρέωσή μας να αναστρέψουμε αυτή την κατάσταση για να αποκαταστήσουμε τις αδικίες.
Να πάρουμε μέτρα για να αποδώσουμε δικαιοσύνη και ισονομία.
Γι’ αυτό, κύριε υπουργέ, μια εκ βάθρων αναδιάρθρωση και ενίσχυση των φορολογικών υπηρεσιών, γίνεται επιτακτική και αναγκαία.
Για να υλοποιήσει την φορολογική μεταρρύθμιση.
Την πάταξη της φοροδιαφυγής και την είσπραξη ληξιπρόθεσμων οφειλών προς το δημόσιο.
Μέσω αυτής θα ληφθούν τα μέτρα και θα γίνουν οι απαραίτητες παρεμβάσεις.
Έτσι θα περιορίσουμε τη φοροδιαφυγή και το λαθρεμπόριο, που κάθε χρόνο στερούν δισεκατομμύρια ευρώ από τα κρατικά ταμεία.
Πρωταρχική επιδίωξή μας πρέπει να είναι ο εντοπισμός και η φορολόγηση offshore εταιριών η πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων, καπνικών και οινοπνευματωδών.
Εντοπισμός της φοροδιαφυγής μέσω των συναλλαγών αποδείξεων, των συναλλαγών μέσω τιμολογίων.
Ο έλεγχος των διαφόρων λιστών που κυκλοφορούν, Λαγκάρντ, Λουξεμβούργου κλπ, που είναι απαίτηση και επιθυμία της κοινωνίας.
Έτσι θα εμπεδωθεί το περί δικαίου αίσθημα στην κοινωνία.
Έτσι θα ανοίξει ο δρόμος για την μείωση των φορολογικών συντελεστών, που είναι δέσμευση της κυβέρνησης .
Στις επιχειρήσεις, με στόχο την ενίσχυση της ρευστότητας και της ανταγωνιστικότητας.
Και στα φυσικά πρόσωπα, ειδικά σ’ αυτούς που αφορούν τα χαμηλά και μεσαία στρώματα, τα οποία μέχρι σήμερα έχουν σηκώσει το μεγαλύτερο βάρος της δημοσιονομικής προσαρμογής.
Επίσης από το πλεόνασμα των 812 εκ ευρώ του έτους 2013, το 70%, δηλαδή ποσό ύψους 569 εκ ευρώ να διατεθεί για την ενίσχυση των ασθενέστερων οικονομικά ομάδων.
Θα πρέπει, κύριε υπουργέ να δοθεί προτεραιότητα στους ανασφάλιστους υπερήλικες, παλιννοστούντες πόντιους, βορειοηπειρώτες, σε όλους τους υπερήλικες συμπολίτες μας.
Να ελαφρύνουμε τον πόνο αυτών των ανθρώπων.
Κυρίες και Κύριοι Συνάδελφοι,
Η ψήφιση του προϋπολογισμού του 2014 είναι μια πράξη που θα εκπέμψει ηχηρά μηνύματα. Όχι μόνο προς την ελληνική κοινωνία αλλά και προς τη διεθνή κοινότητα και τους θεσμικούς μας εταίρους.
Ιδιαίτερα στους θεσμικούς μας εταίρους που είναι δύσπιστοι και αναζητούν ορισμένες φορές εύκολα προσχήματα για να μας πιέζουν περισσότερο.
Ο προϋπολογισμός για τον οποίο έχω την τιμή να είμαι ένας από τους ειδικούς αγοριτές αποτυπώνει μια μεγάλη εθνική προσπάθεια.
Βελτιώνει κρίσιμους δείκτες της οικονομίας.
Στηρίζεται σε σημαντικές μεταρρυθμίσεις.
Δημιουργεί ελπίδα.
Τονώνει την αισιοδοξία για τις προοπτικές της πατρίδας μας.
Ο ελληνικός λαός έχει πληρώσει αρκετά το τίμημα λανθασμένων πολιτικών προηγούμενων χρόνων.
Δεν ακολουθεί τις σειρήνες που τάζουν τα πάντα στους πάντες.
Αυτούς που νοσταλγούν μονότονα το παρελθόν.
Αυτούς που αρνούνται πεισματικά να δουν την πραγματικότητα.
Η Ελλάδα δεν μένει στο χθες ούτε γυρίζει πίσω.
Μ’ αυτές τις σκέψεις σας καλώ να στηρίξουμε τον προϋπολογισμό του 2014.
Ευχαριστώ